Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FRPA 2025: Rząd podnosi budżet Funduszu Autobusowego do 1,07 mld zł. Starczy dla wszystkich?

infobus
09.01.2025 09:03
0 Komentarzy

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił 8 stycznia zwiększenie budżetu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) na 2025 rok do rekordowej kwoty 1,07 mld zł.

Decyzja ta oznacza wzrost o 210 mln zł względem rzeczywistego wykorzystania funduszu w 2024 roku, które wyniosło 860 mln zł.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na zwiększenie budżetu FRPA na 2025 rok do 1,07 mld zł?
  2. Które województwa wykorzystały pełną alokację środków Funduszu Autobusowego w 2025 roku?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów wynikają ze zwiększonego budżetu FRPA?
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak

Duże zainteresowanie

W 2025 r. dofinansowania linii autobusowych uruchamianych przez samorządy wzrośnie o 210 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem – poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury. W 2024 r. przyznano wsparcie na uruchomienie 7 663 linii, w łącznej kwocie 860 mln zł – dodano.

Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury wartość planu finansowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) na 2025 r. wzrośnie do 1 070 mln zł.

Resort przekazał, że Minister Finansów wyraził zgodę na zmianę planu finansowego FRPA, a sejmowa komisja finansów w środę wydała pozytywną opinię do propozycji przedłożonej przez Ministra Infrastruktury w tej sprawie.

-„Dodatkowe 70 mln zł pozwoli na pokrycie pełnego zapotrzebowania organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy wnioskowali o wsparcie na 2025 rok” – wskazało ministerstwo.

MI: wartość dofinansowania linii autobusowych z FRPA wyniesie w br. 1,07 mld zł
MI: wartość dofinansowania linii autobusowych z FRPA wyniesie w br. 1,07 mld zł / fot. Dariusz Klimczak

W porównaniu z poprzednimi latami

Resort wskazał, że planowana w tym roku kwota dofinansowania linii uruchamianych przez samorządy to o 210 mln więcej niż było to w ub.r. W 2024 r. na wsparcie linii z FRPA wypłacono w sumie 860 mln zł. Ministerstwo zwróciło uwagę, że zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem stale rośnie.

Z danych resortu wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 834 linii i wyniosła ona 139 mln zł, zaś w 2021 r. 4 371 linii komunikacyjnych, a kwota wsparcia wyniosła 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 508 linii komunikacyjnych (528 mln zł); w 2023 dla 6 532 linii (671 mln zł). Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to już 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii wyniosła 860 mln zł.

„Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce” – podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Ministerstwo przypomniało, że celem Funduszu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich.

FRPA 2025: Gdzie mamy rozstrzygnięcie?

W następujących województwach mamy już informację o wynikach naboru 2025:

  1. Dolnośląskie – prawie 100% alokacji środków z Funduszu Autobusowego
  2. Kujawsko-Pomorskie – prawie 100% alokacji środków z Funduszu Autobusowego
  3. Lubelskie – 56% alokacji, pierwszy dawca w Funduszu Autobusowym
  4. Małopolskie – budżet przekroczony, mld zł bez dofinansowania na razie
  5. Mazowieckie – prawie 200% alokacji, 40 wniosków bez dofinansowania
  6. Podkarpackie – ponad 112% alokacji, znamy wyniki naboru
  7. Pomorskie – 100% wykorzystania środków z Funduszu Autobusowego
  8. Świętokrzyskie – prawie 430 linii i 100% alokacji środków
  9. Wielkopolskie – budżet przekroczony o 19%

Komentarze