FRPA 2025: Rząd podnosi budżet Funduszu Autobusowego do 1,07 mld zł. Starczy dla wszystkich?
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił 8 stycznia zwiększenie budżetu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) na 2025 rok do rekordowej kwoty 1,07 mld zł.
Decyzja ta oznacza wzrost o 210 mln zł względem rzeczywistego wykorzystania funduszu w 2024 roku, które wyniosło 860 mln zł.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na zwiększenie budżetu FRPA na 2025 rok do 1,07 mld zł?
- Które województwa wykorzystały pełną alokację środków Funduszu Autobusowego w 2025 roku?
- Jakie korzyści dla pasażerów wynikają ze zwiększonego budżetu FRPA?
Duże zainteresowanie
W 2025 r. dofinansowania linii autobusowych uruchamianych przez samorządy wzrośnie o 210 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem – poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury. W 2024 r. przyznano wsparcie na uruchomienie 7 663 linii, w łącznej kwocie 860 mln zł – dodano.
Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury wartość planu finansowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) na 2025 r. wzrośnie do 1 070 mln zł.
Resort przekazał, że Minister Finansów wyraził zgodę na zmianę planu finansowego FRPA, a sejmowa komisja finansów w środę wydała pozytywną opinię do propozycji przedłożonej przez Ministra Infrastruktury w tej sprawie.
-„Dodatkowe 70 mln zł pozwoli na pokrycie pełnego zapotrzebowania organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy wnioskowali o wsparcie na 2025 rok” – wskazało ministerstwo.
W porównaniu z poprzednimi latami
Resort wskazał, że planowana w tym roku kwota dofinansowania linii uruchamianych przez samorządy to o 210 mln więcej niż było to w ub.r. W 2024 r. na wsparcie linii z FRPA wypłacono w sumie 860 mln zł. Ministerstwo zwróciło uwagę, że zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem stale rośnie.
Z danych resortu wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 834 linii i wyniosła ona 139 mln zł, zaś w 2021 r. 4 371 linii komunikacyjnych, a kwota wsparcia wyniosła 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 508 linii komunikacyjnych (528 mln zł); w 2023 dla 6 532 linii (671 mln zł). Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to już 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii wyniosła 860 mln zł.
„Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce” – podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Ministerstwo przypomniało, że celem Funduszu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich.
FRPA 2025: Gdzie mamy rozstrzygnięcie?
W następujących województwach mamy już informację o wynikach naboru 2025:
- Dolnośląskie – prawie 100% alokacji środków z Funduszu Autobusowego
- Kujawsko-Pomorskie – prawie 100% alokacji środków z Funduszu Autobusowego
- Lubelskie – 56% alokacji, pierwszy dawca w Funduszu Autobusowym
- Małopolskie – budżet przekroczony, mld zł bez dofinansowania na razie
- Mazowieckie – prawie 200% alokacji, 40 wniosków bez dofinansowania
- Podkarpackie – ponad 112% alokacji, znamy wyniki naboru
- Pomorskie – 100% wykorzystania środków z Funduszu Autobusowego
- Świętokrzyskie – prawie 430 linii i 100% alokacji środków
- Wielkopolskie – budżet przekroczony o 19%
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze