Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FRPA 2025: Podkarpackie ma prawie 85 mln zł z Funduszu Autobusowego. Jak oni to zrobili?

infobus
17.01.2025 17:04
0 Komentarzy

17 stycznia wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul przekazała, że do podkarpackich samorządów trafi dodatkowo ponad 27,2 mln zł z rezerwy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Podstawowa kwota FRPA na 2025 rok przyznana dla Podkarpacia wynosiła 57 746 060,23 zł, a teraz – łącznie z dodatkowo pozyskaną z rezerwy Funduszu  Rozwoju Przewozów Autobusowych (27 213 089,86 zł) – daje w sumie 84 959 149,99 zł. Pozwoli to na dofinansowanie wszystkich wniosków o dopłatę złożonych w grudniowym naborze.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria oceny były brane pod uwagę podczas rozpatrywania wniosków o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w województwie podkarpackim?
  2. Które samorządy otrzymały największe kwoty dofinansowania w ramach rekordowego budżetu FRPA w 2025 roku?
  3. Ile łącznie wniosków zostało złożonych i jakie typy organizatorów transportu zbiorowego (gminy, powiaty, związki) otrzymały wsparcie?
FRPA 2025: Podkarpackie ma prawie 85 mln zł z Funduszu Autobusowego. Jak oni to zrobili?
FRPA 2025: Podkarpackie ma prawie 85 mln zł z Funduszu Autobusowego. Jak oni to zrobili? / fot. UWWP

57,7 mln + 27,2 mln

Jak przypomniała na konferencji prasowej w Rzeszowie wojewoda, kwota, jaką region otrzymał z funduszu, przekraczała 57,7 mln zł.

-„Teraz udało się pozyskać dodatkowe ponad 27,2 mln zł, co razem daje niemal 85 mln zł. W porównaniu do poprzednich lat, w tym roku zyskaliśmy zdecydowanie największą kwotę” – dodała.

Wojewoda podkreśliła, że obecna kwota pozyskana przez region z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) jest rekordowa. Podała dane, z których wynika, że w 2024 r. zakontraktowano dopłatę dla 52 organizatorów transportu zbiorowego na ponad 79,3 mln zł. W 2023 r. było to ponad 62,1 mln zł i wówczas dofinansowano 57 umów.

Kubas-Hul zaznaczyła, że dodatkowe pieniądze, które otrzymał region z rezerwy FRPA, pozwolą na dofinansowanie wszystkich wniosków o dopłatę, które zostały złożone w naborze w grudniu ub.r. Wówczas wnioski złożyli organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, czyli gminy, powiaty lub ich związki oraz samorząd województwa.

W sumie złożono 56 wniosków o dofinansowanie, w tym 45 jednorocznych i 11 wieloletnich. Jak podała wojewoda, pieniądze otrzyma 45 gmin, siedem powiatów i cztery związki. Dofinansowane zostaną 433 linie komunikacyjne, łącznie będzie to ponad 28 mln wozokilometrów.

FRPA 2025: Podkarpackie ma prawie 85 mln zł z Funduszu Autobusowego. Jak oni to zrobili?
FRPA 2025: Podkarpackie ma prawie 85 mln zł z Funduszu Autobusowego. Jak oni to zrobili? / fot. UWWP

Kto wygrał?

Jak zaznaczyła Kubas-Hul, najwięcej pieniędzy otrzymają m.in.:

  • Związek w Powiecie Jasielskim – 14 075 757,00 zł na 24 linie komunikacyjne,
  • Jarosławski Związek Komunikacyjny – 13 274 949,60  zł na 45 linii komunikacyjnych,
  • a także Bieszczadzki Związek Komunikacyjny – 10 957 992,00 zł na 24 linie komunikacyjne.

Z dodatkowo pozyskanych funduszy dofinansowanie otrzymają powiaty: brzozowski, krośnieński, łańcucki, mielecki, przemyski, stalowowolski, strzyżowski oraz Związek w Powiecie Jasielskim.    

Przypomnijmy. Ocena merytoryczna wniosków została przeprowadzona w oparciu o następujące kryteria:

  • – powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców obszaru właściwości organizatora;
  • – łączna liczba linii komunikacyjnych objętych wnioskiem;
  • – długość linii komunikacyjnych;
  • – liczba zatrzymań autobusu na przystankach;
  • – realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
  • – wskaźnik dochodów podatkowych dla samorządu będącego organizatorem;
  • – zapewnienie dostępności terenów objętych przedsięwzięciami infrastrukturalnymi.

Dofinansowaniu z FRPA cały czas nie podlega komunikacja miejska. 

Komentarze