Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FRPA 2025: Opolskie ma fundusze na prawie wszystkie wnioski. Brakuje na dwa

infobus
27.01.2025 13:09
0 Komentarzy

Województwo opolskie otrzymało 39.497.235,24 zł w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 2025 rok.

Decyzja ta jest wynikiem zwiększenia puli środków dla regionu z wcześniejszych 33,5 mln zł. Dzięki tym funduszom możliwe będzie sfinansowanie 40 wniosków. Natomiast w kolejce na dofinansowanie czekają jeszcze dwa.

Rozkład jazdy:

  1. Ile środków w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych otrzymało województwo opolskie na 2025 rok i na co zostaną przeznaczone?
  2. Ilu organizatorów przewozów otrzymało dofinansowanie w województwie opolskim, a ile wniosków pozostało jeszcze w kolejce?
  3. Jakie jest główne zadanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej?
Prawie 40 milionów złotych dla województwa opolskiego w ramach funduszu rozwoju przewozów autobusowych
Prawie 40 milionów złotych dla województwa opolskiego w ramach funduszu rozwoju przewozów autobusowych

42 wnioski

W ramach naboru złożono 42 wnioski, w tym:

  • 37 gminnych,
  • 3 powiatowe
  • 2 złożone przez związki powiatowo – gminne

Wszystkie oplewiają na łączną kwotę 40 309 289,78 zł. Dlatego dopłatą objęto 40 organizatorów na łączną kwotę 39.497.235,24 zł, w tym

  • 35 gminnych,
  • 3 powiatowe
  • 2 złożone przez związki powiatowo – gminne

Piotr Pośpiech, Wicewojewoda Opolski, podkreślił znaczenie tej decyzji dla regionu:

„Dzięki zwiększeniu funduszu i zaangażowaniu lokalnych samorządów poprawimy dostępność transportu publicznego. To kluczowe wsparcie szczególnie dla obszarów, które od lat borykały się z problemami wykluczenia komunikacyjnego.”

Prawie 40 milionów złotych dla województwa opolskiego w ramach funduszu rozwoju przewozów autobusowych
Prawie 40 milionów złotych dla województwa opolskiego w ramach funduszu rozwoju przewozów autobusowych

Lista wniosków

Podpisanie umów z organizatorami przewozów odbędzie się w najbliższych tygodniach, co pozwoli na szybkie wdrożenie zaplanowanych działań. Dzięki tej inicjatywie mieszkańcy województwa opolskiego mogą liczyć na lepszą komunikację i większą mobilność w 2025 roku. Zestawienie wniosków z dotacją poniżej.

Lp. Organizatorzy przewozów z województwa opolskiego kwota wniosku 2025 r.  
1. Bierawa 332 684,40 JEDNOROCZNY
2. Chrząstowice 325 668,00 JEDNOROCZNY
3. Cisek 139 080,00 JEDNOROCZNY
4. Dąbrowa 802 068,60 WIELOLETNI
5. Dobrodzień 1 346 356,20 WIELOLETNI
6. Dobrzeń Wielki 380 952,00 WIELOLETNI
7. Domaszowice 70 966,50 WIELOLETNI
8. Głuchołazy 395 967,24 JEDNOROCZNY
9. Grodków 387 404,40 JEDNOROCZNY
10. Gorzów Śląski 322 752,00 WIELOLETNI
11. Kamiennik 97 937,10 JEDNOROCZNY
12. Kluczbork 379 540,50 WIELOLETNI
13. Korfantów 365 124,60 JEDNOROCZNY
14. Lewin Brzeski 820 224,00 WIELOLETNI
15. Łubniany 1 240 253,40 JEDNOROCZNY
16. Murów 1 125 838,80 JEDNOROCZNY
17. Namysłów 74 250,00 WIELOLETNI
18. Niemodlin 891 004,20 JEDNOROCZNY
19. Nysa 4 222 710,00 WIELOLETNI
20. Olesno 100 980,00 JEDNOROCZNY
21. Otmuchów 396 737,10 JEDNOROCZNY
22. Ozimek 574 916,70 JEDNOROCZNY
23. Pakosławice 147 873,60 JEDNOROCZNY
24. Pawłowiczki 356 022,00 JEDNOROCZNY
25. Pokój 157 836,00 WIELOLETNI
26. Polska Cerekiew 165 252,00 JEDNOROCZNY
27. Popielów 478 662,00 JEDNOROCZNY
28. Radłów 66 198,00 JEDNOROCZNY
29. Reńska Wieś 112 290,00 JEDNOROCZNY
30. Rudniki 199 576,80 JEDNOROCZNY
31. Skoroszyce 120 374,10 JEDNOROCZNY
32. Świerczów 99 559,50 WIELOLETNI
33. Tarnów Opolski 399 621,60 JEDNOROCZNY
34. Turawa 1 498 645,50 WIELOLETNI
35. Walce 263 232,00 JEDNOROCZNY
36. SP Kędzierzyn – Koźle 2 492 364,00 JEDNOROCZNY
37. SP Kluczbork 3 177 459,00 JEDNOROCZNY
38. SP Nysa 4 219 766,40 JEDNOROCZNY
39. ZP-G „Jedź z nami” 4 165 920,00 JEDNOROCZNY
40. ZP-G „Pogranicze” Głubczyce 6 583 167,00 JEDNOROCZNY
Prawie 40 milionów złotych dla województwa opolskiego w ramach funduszu rozwoju przewozów autobusowych

Większy budżet

Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury wartość planu finansowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) na 2025 r. wzrośnie do 1 070 mln zł.

Resort przekazał, że Minister Finansów wyraził zgodę na zmianę planu finansowego FRPA, a sejmowa komisja finansów w środę wydała pozytywną opinię do propozycji przedłożonej przez Ministra Infrastruktury w tej sprawie.

„Dodatkowe 70 mln zł pozwoli na pokrycie pełnego zapotrzebowania organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy wnioskowali o wsparcie na 2025 rok” – wskazało ministerstwo.

Resort wskazał, że planowana w tym roku kwota dofinansowania linii uruchamianych przez samorządy to o 210 mln więcej niż było to w ub.r. W 2024 r. na wsparcie linii z FRPA wypłacono w sumie 860 mln zł. Ministerstwo zwróciło uwagę, że zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem stale rośnie.

Z danych resortu wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 834 linii i wyniosła ona 139 mln zł, zaś w 2021 r. 4 371 linii komunikacyjnych, a kwota wsparcia wyniosła 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 508 linii komunikacyjnych (528 mln zł); w 2023 dla 6 532 linii (671 mln zł). Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to już 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii wyniosła 860 mln zł.

„Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce” – podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Ministerstwo przypomniało, że celem Funduszu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich. Poniżej saldo przyznanych dla województw środków z FRPA na 2025 r., po wyodrębnieniu z nich 5% rezerwy:

Województwo Kwota środków Funduszu przyznana na 2025 r. Środki Funduszu zaangażowane w ramach umów wieloletnich w 2025 r. Środki 5% rezerwy przewidziane w planie finansowym Funduszu na 2025 r. Kwota środków Funduszu przyznana na 2025 r. wynikająca ze zwiększonego planu finansowego
(po wyodrębnieniu 5% rezerwy)
dolnośląskie 57 088 409,21 zł   5 207 790,20 zł 4 309 711,07 zł
kujawsko-pomorskie 63 445 672,40 zł     4 789 632,79 zł
lubelskie 59 632 641,82 zł     4 501 779,96 zł
lubuskie 40 204 642,10 zł     3 035 123,83 zł
łódzkie 47 490 168,99 zł     3 585 121,92 zł
małopolskie 59 598 030,81 zł 21 623 329,45 zł   4 499 167,11 zł
mazowieckie 85 338 835,76 zł     6 442 388,74 zł
opolskie 33 471 246,34 zł     2 526 807,16 zł
podkarpackie 57 746 060,23 zł   27 213 089,76 zł 4 359 358,38 zł
podlaskie 45 303 409,06 zł     3 420 039,31 zł
pomorskie 60 026 050,48 zł 27 893 112,25 zł   4 531 479,11 zł
śląskie 68 614 006,51 zł 14 132 287,00 zł   5 179 800,02 zł
świętokrzyskie 42 712 960,42 zł   19 716 673,07 zł 3 224 481,48 zł
warmińsko-mazurskie 52 288 147,33 zł   1 362 446,97 zł 3 947 330,30 zł
wielkopolskie 55 724 110,65 zł     4 206 717,61 zł
zachodniopomorskie 52 205 104,09 zł 5 461 775,10 zł   3 941 061,21 zł
Suma 880 889 496,20 zł 69 110 503,80 zł 53 500 000 zł 66 500 000 zł

-„Ponadto dysponent Funduszu polecił wojewodom przeprowadzenie analiz zaangażowania środków przewidzianych na województwo, na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Umożliwi to ustalenie kwoty niezaangażowanych środków Funduszu w poszczególnych województwach oraz następnie pozwoli na ich podział pomiędzy województwa, w których zabrakło środków, proporcjonalnie do zgłoszonego zapotrzebowania

Komentarze