FRPA 2025: Opolskie ma fundusze na prawie wszystkie wnioski. Brakuje na dwa
Województwo opolskie otrzymało 39.497.235,24 zł w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 2025 rok.
Decyzja ta jest wynikiem zwiększenia puli środków dla regionu z wcześniejszych 33,5 mln zł. Dzięki tym funduszom możliwe będzie sfinansowanie 40 wniosków. Natomiast w kolejce na dofinansowanie czekają jeszcze dwa.
Rozkład jazdy:
- Ile środków w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych otrzymało województwo opolskie na 2025 rok i na co zostaną przeznaczone?
- Ilu organizatorów przewozów otrzymało dofinansowanie w województwie opolskim, a ile wniosków pozostało jeszcze w kolejce?
- Jakie jest główne zadanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej?
42 wnioski
W ramach naboru złożono 42 wnioski, w tym:
- 37 gminnych,
- 3 powiatowe
- 2 złożone przez związki powiatowo – gminne
Wszystkie oplewiają na łączną kwotę 40 309 289,78 zł. Dlatego dopłatą objęto 40 organizatorów na łączną kwotę 39.497.235,24 zł, w tym
- 35 gminnych,
- 3 powiatowe
- 2 złożone przez związki powiatowo – gminne
Piotr Pośpiech, Wicewojewoda Opolski, podkreślił znaczenie tej decyzji dla regionu:
–„Dzięki zwiększeniu funduszu i zaangażowaniu lokalnych samorządów poprawimy dostępność transportu publicznego. To kluczowe wsparcie szczególnie dla obszarów, które od lat borykały się z problemami wykluczenia komunikacyjnego.”
Lista wniosków
Podpisanie umów z organizatorami przewozów odbędzie się w najbliższych tygodniach, co pozwoli na szybkie wdrożenie zaplanowanych działań. Dzięki tej inicjatywie mieszkańcy województwa opolskiego mogą liczyć na lepszą komunikację i większą mobilność w 2025 roku. Zestawienie wniosków z dotacją poniżej.
Lp. | Organizatorzy przewozów z województwa opolskiego | kwota wniosku 2025 r. | |
1. | Bierawa | 332 684,40 | JEDNOROCZNY |
2. | Chrząstowice | 325 668,00 | JEDNOROCZNY |
3. | Cisek | 139 080,00 | JEDNOROCZNY |
4. | Dąbrowa | 802 068,60 | WIELOLETNI |
5. | Dobrodzień | 1 346 356,20 | WIELOLETNI |
6. | Dobrzeń Wielki | 380 952,00 | WIELOLETNI |
7. | Domaszowice | 70 966,50 | WIELOLETNI |
8. | Głuchołazy | 395 967,24 | JEDNOROCZNY |
9. | Grodków | 387 404,40 | JEDNOROCZNY |
10. | Gorzów Śląski | 322 752,00 | WIELOLETNI |
11. | Kamiennik | 97 937,10 | JEDNOROCZNY |
12. | Kluczbork | 379 540,50 | WIELOLETNI |
13. | Korfantów | 365 124,60 | JEDNOROCZNY |
14. | Lewin Brzeski | 820 224,00 | WIELOLETNI |
15. | Łubniany | 1 240 253,40 | JEDNOROCZNY |
16. | Murów | 1 125 838,80 | JEDNOROCZNY |
17. | Namysłów | 74 250,00 | WIELOLETNI |
18. | Niemodlin | 891 004,20 | JEDNOROCZNY |
19. | Nysa | 4 222 710,00 | WIELOLETNI |
20. | Olesno | 100 980,00 | JEDNOROCZNY |
21. | Otmuchów | 396 737,10 | JEDNOROCZNY |
22. | Ozimek | 574 916,70 | JEDNOROCZNY |
23. | Pakosławice | 147 873,60 | JEDNOROCZNY |
24. | Pawłowiczki | 356 022,00 | JEDNOROCZNY |
25. | Pokój | 157 836,00 | WIELOLETNI |
26. | Polska Cerekiew | 165 252,00 | JEDNOROCZNY |
27. | Popielów | 478 662,00 | JEDNOROCZNY |
28. | Radłów | 66 198,00 | JEDNOROCZNY |
29. | Reńska Wieś | 112 290,00 | JEDNOROCZNY |
30. | Rudniki | 199 576,80 | JEDNOROCZNY |
31. | Skoroszyce | 120 374,10 | JEDNOROCZNY |
32. | Świerczów | 99 559,50 | WIELOLETNI |
33. | Tarnów Opolski | 399 621,60 | JEDNOROCZNY |
34. | Turawa | 1 498 645,50 | WIELOLETNI |
35. | Walce | 263 232,00 | JEDNOROCZNY |
36. | SP Kędzierzyn – Koźle | 2 492 364,00 | JEDNOROCZNY |
37. | SP Kluczbork | 3 177 459,00 | JEDNOROCZNY |
38. | SP Nysa | 4 219 766,40 | JEDNOROCZNY |
39. | ZP-G „Jedź z nami” | 4 165 920,00 | JEDNOROCZNY |
40. | ZP-G „Pogranicze” Głubczyce | 6 583 167,00 | JEDNOROCZNY |
Większy budżet
Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury wartość planu finansowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) na 2025 r. wzrośnie do 1 070 mln zł.
Resort przekazał, że Minister Finansów wyraził zgodę na zmianę planu finansowego FRPA, a sejmowa komisja finansów w środę wydała pozytywną opinię do propozycji przedłożonej przez Ministra Infrastruktury w tej sprawie.
„Dodatkowe 70 mln zł pozwoli na pokrycie pełnego zapotrzebowania organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy wnioskowali o wsparcie na 2025 rok” – wskazało ministerstwo.
Resort wskazał, że planowana w tym roku kwota dofinansowania linii uruchamianych przez samorządy to o 210 mln więcej niż było to w ub.r. W 2024 r. na wsparcie linii z FRPA wypłacono w sumie 860 mln zł. Ministerstwo zwróciło uwagę, że zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem stale rośnie.
Z danych resortu wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 834 linii i wyniosła ona 139 mln zł, zaś w 2021 r. 4 371 linii komunikacyjnych, a kwota wsparcia wyniosła 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 508 linii komunikacyjnych (528 mln zł); w 2023 dla 6 532 linii (671 mln zł). Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to już 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii wyniosła 860 mln zł.
„Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce” – podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Ministerstwo przypomniało, że celem Funduszu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich. Poniżej saldo przyznanych dla województw środków z FRPA na 2025 r., po wyodrębnieniu z nich 5% rezerwy:
Województwo | Kwota środków Funduszu przyznana na 2025 r. | Środki Funduszu zaangażowane w ramach umów wieloletnich w 2025 r. | Środki 5% rezerwy przewidziane w planie finansowym Funduszu na 2025 r. | Kwota środków Funduszu przyznana na 2025 r. wynikająca ze zwiększonego planu finansowego (po wyodrębnieniu 5% rezerwy) |
dolnośląskie | 57 088 409,21 zł | 5 207 790,20 zł | 4 309 711,07 zł | |
kujawsko-pomorskie | 63 445 672,40 zł | 4 789 632,79 zł | ||
lubelskie | 59 632 641,82 zł | 4 501 779,96 zł | ||
lubuskie | 40 204 642,10 zł | 3 035 123,83 zł | ||
łódzkie | 47 490 168,99 zł | 3 585 121,92 zł | ||
małopolskie | 59 598 030,81 zł | 21 623 329,45 zł | 4 499 167,11 zł | |
mazowieckie | 85 338 835,76 zł | 6 442 388,74 zł | ||
opolskie | 33 471 246,34 zł | 2 526 807,16 zł | ||
podkarpackie | 57 746 060,23 zł | 27 213 089,76 zł | 4 359 358,38 zł | |
podlaskie | 45 303 409,06 zł | 3 420 039,31 zł | ||
pomorskie | 60 026 050,48 zł | 27 893 112,25 zł | 4 531 479,11 zł | |
śląskie | 68 614 006,51 zł | 14 132 287,00 zł | 5 179 800,02 zł | |
świętokrzyskie | 42 712 960,42 zł | 19 716 673,07 zł | 3 224 481,48 zł | |
warmińsko-mazurskie | 52 288 147,33 zł | 1 362 446,97 zł | 3 947 330,30 zł | |
wielkopolskie | 55 724 110,65 zł | 4 206 717,61 zł | ||
zachodniopomorskie | 52 205 104,09 zł | 5 461 775,10 zł | 3 941 061,21 zł | |
Suma | 880 889 496,20 zł | 69 110 503,80 zł | 53 500 000 zł | 66 500 000 zł |
-„Ponadto dysponent Funduszu polecił wojewodom przeprowadzenie analiz zaangażowania środków przewidzianych na województwo, na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Umożliwi to ustalenie kwoty niezaangażowanych środków Funduszu w poszczególnych województwach oraz następnie pozwoli na ich podział pomiędzy województwa, w których zabrakło środków, proporcjonalnie do zgłoszonego zapotrzebowania
Komentarze