Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FRPA 2025: Łódzkie czeka na brakujące 14 mln zł z Funduszu Autobusowego

infobus
20.01.2025 13:07
0 Komentarzy

W ramach tegorocznej edycji Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) województwo łódzkie otrzymało na 2025 rok 47,49 mln zł.

Środki te zostały w pełni zaangażowane, jednak kwota ta okazała się niewystarczająca na pokrycie wszystkich potrzeb wynikających ze złożonych wniosków.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie środki finansowe zostały przyznane województwu łódzkiemu w ramach FRPA na 2025 rok i czy były one wystarczające?
  2. Ile wniosków wpłynęło do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego i jaka była ich łączna wartość?
  3. Jakie działania podejmuje Samorząd Województwa Łódzkiego w celu pozyskania brakujących 14,51 mln zł na realizację wszystkich projektów?
FRPA 2025: Łódzkie czeka na brakujące 14 mln zł z Funduszu Autobusowego
FRPA 2025: Łódzkie czeka na brakujące 14 mln zł z Funduszu Autobusowego / fot. ŁKA

Za mały budżet

Do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło 79 wniosków, z których każdy został pozytywnie rozpatrzony. Łączna wartość wynikająca z wniosków wynosiła 62 mln zł, co oznacza, że budżet przyznany województwu był o 14,51 mln zł niższy niż faktyczne zapotrzebowanie.

Rzecznik prasowy Wojewody Łódzkiego, Tobiasz Puchalski, poinformował, że przyznane środki zostały w całości przeznaczone na realizację zadań przewidzianych w złożonych wnioskach. Pomimo tego, brakująca kwota 14,51 mln zł stanowi wyzwanie dla województwa.

-„Potrzeby są ogromne, a fundusz odgrywa kluczową rolę w przeciwdziałaniu wykluczeniu transportowemu” – podkreślił rzecznik.

FRPA 2025: Łódzkie czeka na brakujące 14 mln zł z Funduszu Autobusowego
FRPA 2025: Łódzkie czeka na brakujące 14 mln zł z Funduszu Autobusowego / fot. ŁKA

Samorząd Województwa Łódzkiego aktywnie poszukuje dodatkowych funduszy, aby zrealizować wszystkie projekty przewidziane w ramach tegorocznego FRPA.

Priorytety w podziale środków

  • Zgodnie z przepisami, pierwszeństwo w objęciu dopłatą z Funduszu mają:
  • Gminy,
  • Związki międzygminne,
  • Związki powiatowo-gminne,
  • Powiaty,
  • Związki powiatów,
  • Województwa.

Pomimo pozytywnego rozpatrzenia wszystkich wniosków, realizacja części projektów może być opóźniona, dopóki nie zostaną pozyskane brakujące środki. Więcej o łódzkim naborze na : https://www.gov.pl/web/uw-lodzki/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej

Łódzkie FRPA w liczbach

2023 rok:

  • Przyznany budżet: 43,76 mln zł,
  • Pozytywnie rozpatrzone wnioski: 70.

2024 rok:

  • Przyznany budżet: 54,84 mln zł,
  • Pozytywnie rozpatrzone wnioski: 70.

2025 rok:

  • Przyznany budżet: 47,49 mln zł,
  • Pozytywnie rozpatrzone wnioski: 79.

Dzięki wsparciu FRPA województwo łódzkie stale rozwija i utrzymuje sieć połączeń autobusowych, które odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu mieszkańcom dostępu do pracy, edukacji oraz usług w regionie. Fundusz jest szczególnie istotny dla obszarów mniej zurbanizowanych, gdzie transport publiczny pozostaje często jedyną dostępną opcją komunikacji.

Komentarze