FlixBus w 2024: Pięć topowych kierunków plus autobusy piętrowe, promy i rowery
Rok 2024 był kolejnym dynamicznym okresem dla FlixBus Polska, który konsekwentnie rozwijał swoją siatkę połączeń w naszym regionie.
O podsumowanie ubiegłego roku dla "zielonej" platformy poprosiliśmy Michała Lemana, dyrektora zarządzającego FlixBusa w Europie Wschodniej.
Rozkład jazdy:
- Które pięć miast było najpopularniejszymi międzynarodowymi destynacjami FlixBusa z Polski w 2024 roku?
- Jakie nowe rozwiązania FlixBus wprowadził w zakresie przewozu rowerów w 2024 roku?
- Jakie są główne cele i plany FlixBus Polska na 2025 rok?
Kierunkowe TOP5
Najważniejsze trendy w podróżach FlixBusem w 2024 roku to wzrost zainteresowania połączeniami do Europy Wschodniej – szczególnie do krajów bałtyckich, co pokazuje wysokie miejsce Rygi w TOP5. Do tego dochodzi Rosnąca rola Pragi jako hubu przesiadkowego plus stała popularność połączeń do Berlina i Monachium (oba w w TOP 5), co potwierdza, że Niemcy wciąż są kluczowym kierunkiem dla podróżnych z Polski. TOP 5 "zielonych" i międzynarodowych destynacji w 2024 roku z naszego kraju, to:
📍 Berlin – niekwestionowany lider. Ze względu na 50 bezpośrednich połączeń dziennie z Warszawy i dogodne godziny odjazdów, stolica Niemiec była najczęściej wybieraną trasą FlixBusa w ubiegłym roku.
📍 Praga – kluczowy hub przesiadkowy, z którego można było podróżować do wielu miast Europy. FlixBus oferował tu blisko 400 bezpośrednich kursów, co czyniło Pragę jednym z głównych węzłów komunikacyjnych przewoźnika.
📍 Ryga – miasto, które coraz częściej pojawia się na mapie podróżników. Bałtycka stolica zachwycała swoją architekturą, atmosferą i rozwiniętą siatką połączeń z Polską.
📍 Wiedeń – klasyka europejskich podróży. Wiedeń przyciągał turystów bogatą ofertą kulturalną, zabytkami i… słynnymi sznyclami! Regularne połączenia FlixBusa pozwalały na wygodne podróże do stolicy Austrii.
📍 Monachium – miasto, które idealnie łączy bawarską tradycję z nowoczesnością. W 2024 roku FlixBus oferował wiele wygodnych tras do Monachium, co przełożyło się na jego wysoką pozycję w rankingu popularnych kierunków.
Podsumowując rok 2024
O podsumowanie ubiegłego roku dla "zielonej" platformy poprosiliśmy Michała Lemana, dyrektora zarządzającego FlixBusa w Europie Wschodniej.
InfoBus.pl: Jaką liczbę pasażerów udało się przewieźć w 2024 roku? Czy zauważyliście wzrost w porównaniu do lat poprzednich?
Michał Leman, dyrektora zarządzającego FlixBusa w Europie Wschodniej: W 2024 roku odnotowaliśmy wzrost liczby przewożonych pasażerów. Dzięki naszej szerokiej siatce połączeń, która w szczycie sezonu obejmuje ponad 500 destynacji w 22 krajach, pasażerowie mogą swobodnie podróżować zarówno po Polsce, jak i Europie. W kraju najczęściej wybierane były trasy do Warszawy, Krakowa i Wrocławia, a wśród międzynarodowych podróży dominowały Berlin, Praga i Ryga. Dzięki naszym hubom przesiadkowym pasażerowie mają dostęp do setek dalszych kierunków, co sprawia, że FlixBus to jeden z najbardziej elastycznych sposobów podróżowania po kontynencie w przystępnych cenach.
InfoBus.pl: Jak oceniacie Wasze flagowe projekty: Euro 2024, "autobusy na promy" czy "rowery do autobusów". Czy w tym roku również będzie promować taką formę podróży?
Michał Leman: W ubiegłym roku skupiliśmy się na wprowadzaniu praktycznych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby naszych klientów. Kampania "rowerowy lipiec", w ramach której pasażerowie mogli wziąć ze sobą w podróż swój rower za symboliczną złotówkę, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem i otworzyła nowe możliwości miłośnikom aktywnego wypoczynku. FlixBus jest jedynym przewoźnikiem autobusowym oferującym taką usługę, a rowery można przewozić na wielu trasach, w tym także do Finlandii. Obserwujemy, że z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na tę formę podróżowania. Przewóz rowerów w naszych autobusach jest dostępny od maja do października, co pozwala pasażerom wygodnie organizować zarówno krótkie, jak i dłuższe wyprawy w sezonie. Rower to doskonały sposób na odkrywanie malowniczych zakątków Europy, umożliwiający dotarcie do miejsc niedostępnych dla innych środków transportu.
Rozpoczęcie współpracy z Pocztą Polską sprawiło, że nasi pasażerowie zyskali dostęp do zakupu biletów stacjonarnie w ponad 440 placówkach w całym kraju. To szczególne udogodnienie dla osób, które preferują tradycyjne formy zakupu lub mieszkają w mniejszych miejscowościach. Dzięki temu, nasza oferta stała się jeszcze bardziej dostępna dla wszystkich podróżnych.
Naszą misją we FlixBusie jest oferowanie wygodnych i dopasowanych do potrzeb klientów połączeń autobusowych. Uważnie obserwujemy oczekiwania naszych pasażerów i chętnie na nie odpowiadamy. Jednym z takich przykładów jest możliwość zakupu jednego biletu na podróż autobusem i promem, co pozwala na wygodną przeprawę przez Bałtyk – zarówno z Polski, jak i z krajów bałtyckich. Rozwiązanie to ułatwia podróże również pasażerom z Finlandii, otwierając przed nimi nowe kierunki europejskie. W odpowiedzi na rosnącą popularność tych połączeń rozszerzyliśmy ofertę, dodając więcej linii, które ułatwiają dotarcie do i z Finlandii w ramach jednego biletu.
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda sytuacja na rynku ukraińskim?
Michał Leman: Rynek ukraiński jest dla nas niezwykle ważnym obszarem działalności. Od początku pełnoskalowej wojny konsekwentnie wspieramy Ukraińców na różne sposoby, koncentrując się na naszej głównej misji – zapewnianiu dostępnych i przystępnych cenowo możliwości podróżowania. W ciągu ostatnich dwóch lat siatka połączeń FlixBusa w Ukrainie zwiększyła się aż pięciokrotnie. Obecnie na terenie Ukrainy kursuje 26 linii, które łączą kraj z ośmioma innymi państwami, takimi jak Polska, Niemcy, Słowacja, Czechy, Austria, Belgia, Mołdawia oraz Turcja. Większość pozostałych destynacji w Europie jest dostępna z zaledwie jedną przesiadką – to właśnie siła naszej sieci.
InfoBus.pl: Ile nowych autobusów Waszych operatorów wzmocniło zieloną flotę w 2024 roku? Czy widać jakiś tutaj trend? Więcej piętrusów?
Michał Leman: Dbając o komfort i bezpieczeństwo podróżnych, konsekwentnie inwestujemy w nowoczesną flotę. W 2024 roku na drogi w naszym regionie wyjechało prawie sto nowych autobusów w zielonych barwach, z czego aż 1/3 to autobusy piętrowe. Nowoczesne autobusy są wyposażone w najnowsze systemy wspierające kierowców, takie jak zaawansowane systemy bezpieczeństwa i monitorowania, a także zapewniają jeszcze większy komfort jazdy. Dbamy o to, aby nasza flota była nowoczesna, a jej średni wiek nie przekraczał 3 lat, co przekłada się na wysoki standard podróży. Inwestowanie w nowe pojazdy to dla nas kluczowy element budowania pozytywnych doświadczeń pasażerów, którzy mogą cieszyć się wygodną i bezpieczną podróżą w atrakcyjnych cenach.
InfoBus.pl: Jakie największe wyzwania dla FlixBus Polska przyniósł rok 2024? W jaki sposób udało się im sprostać i jakie wnioski płyną na przyszłość?
Michał Leman: Każdy rok przynosi nowe wyzwania, z którymi musimy się mierzyć jako organizacja działająca w dynamicznym środowisku. Polska jest już stabilnym rynkiem, gdzie zbudowaliśmy rozbudowaną siatkę połączeń i nawiązaliśmy trwałe relacje z wieloma lokalnymi partnerami. Jednak jako region nadzorujemy również inne rynki, które mierzą się z odmiennymi wyzwaniami.
Trwająca wojna w Ukrainie wpływa na naszą działalność w tym kraju. Z powodu masowej mobilizacji mężczyzn, nasi partnerzy spotykają się z trudnością zatrudnienia nowych kierowców. Aby stawić czoła temu wyzwaniu, prowadzimy rozmowy z ukraińskim Ministerstwem Transportu w celu promocji zawodu kierowcy wśród kobiet. Wierzymy, że zwiększenie udziału kobiet w tym zawodzie pomoże częściowo rozwiązać problem niedoboru pracowników oraz stworzy nowe możliwości dla lokalnej społeczności.
W krajach bałtyckich, brak zezwoleń na kabotaż ogranicza możliwość sprzedaży biletów na podróże wewnątrz danego kraju, mimo że jesteśmy tam obecni od kilku lat i ułatwiamy lokalnym pasażerom podróżowanie po Europie. Jednak w Estonii udało się wdrożyć rozwiązanie oparte na modelu marketplace, gdzie część naszych partnerów działa jako lokalni przewoźnicy, a FlixBus ma zarezerwowaną pulę miejsc w ich autobusach. Dzięki temu pasażerowie mogą zakupić bilety na połączenia między estońskimi miastami za pośrednictwem naszej platformy, co znacząco ułatwia planowanie podróży i zwiększa dostępność przystępnych cenowo połączeń.
InfoBus.pl:Jak oceniacie współpracę z Waszymi przewoźnikami w 2024 roku? Czy będą kolejne integracje i treningi dla kierowców?
Michał Leman: Współpraca z wieloma z naszych lokalnych partnerów trwa od samego początku naszej obecności w Polsce. Przez ten czas razem się rozwijamy i pokonujemy coraz więcej kilometrów. Dzięki tej synergii możemy zapewnić naszym pasażerom najwyższą jakość usług i szeroki wybór połączeń w dobrych cenach. Bezpieczeństwo pasażerów i kierowców jest naszym priorytetem, dlatego też nieustannie inwestujemy w doskonalenie naszych kierowców. Wszyscy nowi kierowcy przechodzą szkolenia ze standardów obowiązujących we FlixBusie i obsługi naszych systemów. Dodatkowo od sześciu lat realizujemy Akademię Kierowcy – kompleksowy program szkoleniowy, którego celem jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji naszych kierowców. W ubiegłym roku poszerzyliśmy zasięg Akademii, obejmując nią również partnerów z Czech, Ukrainy i krajów bałtyckich. Planujemy dalszy rozwój Akademii Kierowcy, ponieważ chcemy, aby kierowcy byli doskonale przygotowani na niespodziewane sytuacje na drodze.
InfoBus.pl: Technologia. Jakie nowe funkcje lub ulepszenia w aplikacji mobilnej i systemach rezerwacji wprowadziliście w 2024 roku? Plany 2025?
Michał Leman: W 2024 roku wprowadziliśmy ulepszenia w systemie zarządzania cenami, który działa na zasadach podobnych do tych stosowanych w liniach lotniczych. Obecnie oferuje więcej poziomów cenowych, co pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie cen do zapotrzebowania na poszczególnych trasach. Dzięki temu pasażerowie zyskują większą szansę na zakup biletów w atrakcyjnych cenach, zwłaszcza przy wcześniejszej rezerwacji.
InfoBus.pl: Jakie są główne cele i plany FlixBus Polska na nadchodzący rok? Czy możemy spodziewać się nowych tras? Bardziej atrakcyjnych promocji?
Michał Leman: FlixBus oferuje w Polsce szeroką siatkę połączeń, która umożliwia pasażerom wygodne podróżowanie po całym kraju. Nasza strategia rozwoju w regionie w 2025 roku opiera się na budowaniu jeszcze lepszej dostępności – zarówno w kontekście liczby połączeń, jak i atrakcyjnych cen biletów. W nadchodzącym roku zamierzamy skupić się na dalszym umacnianiu siatki, w szczególności poprzez zwiększanie częstotliwości kursów w okresach wzmożonego ruchu, takich jak wakacje, święta czy ważne wydarzenia. Chcemy w ten sposób zapewnić pasażerom jeszcze większą dostępność i wygodę podróżowania w najbardziej popularnych terminach.
Jednocześnie widzimy duży potencjał do rozwoju siatki połączeń w krajach bałtyckich oraz Finlandii, gdzie umacniamy naszą pozycje. W 2025 roku planujemy intensyfikować działania na tych rynkach, aby pasażerowie w tych regionach mieli jak najszerszy wybór tras w atrakcyjnych cenach.
InfoBus.pl: I na koniec ekologia: Czy rozważacie przeprowadzenie w Polsce testów autobusów elektrycznych lub pojazdów z napędami alternatywnymi w 2025 roku?
Michał Leman: FlixBus stawia sobie za cel pełną dekarbonizację działalności w Europie do 2040 roku, zgodnie z inicjatywą Science-Based Targets (SBTi) i Porozumieniem Paryskim. Już teraz testujemy różne alternatywne technologie napędowe, takie jak autobusy elektryczne, biogazowe i wodorowe, aby ograniczyć emisje CO₂ w całym naszym łańcuchu wartości. Do tej pory takie testy przeprowadziliśmy m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii i Chile, gdzie ocenialiśmy ich efektywność i dostosowanie do lokalnych warunków. Mamy nadzieję, że w 2025 roku uda się rozpocząć podobne testy również w regionie.
InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę!
Komentarze