Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Fabryka Iveco Vysoké Mýto zacznie testować nowe autobusy Crossway. Umocnienie pozycji

infobus
03.06.2025 13:04
0 Komentarzy

W dniu 27 maja 2025 roku Iveco Bus oficjalnie otworzyło nowe Centrum Prototypów i Testów na terenie zakładu produkcyjnego w Vysoké Mýto

To tutaj powstają popularne w całej Europie modele Crossway i Evadys. W uroczystości udział wziął m.in. minister transportu Czech Martin Kupka, a także kadra zarządzająca Iveco Czech Republic i liczni przedstawiciele mediów.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie znajduje się nowo otwarte Centrum Prototypów i Testów Iveco Bus?
  2. Jaką maksymalną długość pojazdu można testować w fabryce?
  3. Jakie rodzaje napędów są rozwijane w ramach strategii transformacji energetycznej?
W uroczystości udział wziął m.in. minister transportu Czech Martin Kupka
W uroczystości udział wziął m.in. minister transportu Czech Martin Kupka

Mózg plus mięsnie

Nowo otwarte centrum prototypowe stanowi kluczowy element strategii rozwoju Iveco Bus, ukierunkowanej na transformację energetyczną i wdrażanie najnowszych technologii napędowych – od biopaliw i biogazu, przez napęd bateryjny, aż po ogniwa wodorowe. Dostosowanie hali prototypów pod ten ostatni napęd, sugeruje, że koncern pracuje nad wodorową wersją Crossway Hydrogen, co stanowi naturalny etap w rozwoju tej konstrukcji.

najnowszy obiekt w fabryce w Vysoke Myto zajmuje powierzchnię 4.100 m² i pozwala testować pojazdy o długości do 18 metrów. Po 18 miesiącach budowy gotowa infrastruktura obejmuje:

  • 12 stanowisk testowych z dostępem do dachów autobusów,
  • komorę termiczną o temperaturze do 50°C do badań komfortu cieplnego,
  • strefy do pomiarów akustycznych, analiz zużycia energii, testów wibracyjnych i zachowania pojazdu na drodze,
  • pracownie obróbki metali, montażu elementów drewnianych (np. podłóg) oraz laboratorium druku 3D dla elementów z tworzyw sztucznych do 1,5 metra długości.

W centrum pracuje ponad 50 osób, w tym 20 inżynierów, których szkolenia w zakresie nowych technologii energetycznych mają zostać zwiększone o 25% w 2025 roku.

Fabryka Iveco Vysoké Mýto testuje i bada nowe autobusy Crossway. Umocnienie pozycji
Fabryka Iveco Vysoké Mýto testuje i bada nowe autobusy Crossway. Umocnienie pozycji

Kluczowy krok dla innowacji

Nowa prototypownia nie działa w izolacji. Będzie współpracować z innymi ośrodkami badawczo-rozwojowymi Iveco, takimi jak E-BENCH w Vénissieux (badania układów grzewczych i elektroniki) oraz centrum testów trwałości w Turynie.

Specjaliści od rzeczywistości wirtualnej wspierają testy wymagające cyfrowej symulacji. To synergia kompetencji, know-how i zaplecza technologicznego, która pozwala Iveco rozwijać coraz bardziej zaawansowane konstrukcje w duchu zrównoważonej mobilności.

„To inwestycja o strategicznym znaczeniu dla przyszłości marki Iveco Bus” – powiedział David Kříž, dyrektor zarządzający Iveco Czech Republic. „Dziękujemy Ministrowi Transportu za obecność i zainteresowanie naszymi pracownikami i produktami – nowy ośrodek pomoże nam rozwijać przyszłe modele pojazdów niezależnie od rodzaju napędu” – dodał.

David Kříž, dyrektor zarządzający Iveco Czech Republic

Znaczenie dla regionu i branży

Dla samego Vysoké Mýto, prototypownia to umocnienie roli miasta jako centrum technologicznego czeskiego i europejskiego przemysłu autobusowego. Dla rynku – to sygnał, że IVECO BUS chce być liderem w transformacji energetycznej transportu zbiorowego, łącząc różne technologie w ramach podejścia neutralnego energetycznie.

Otwarcie centrum wpisuje się w większy plan grupy IVECO Group, która zatrudnia ponad 5.500 pracowników i posiada siedem fabryk w Europie i Ameryce Południowej. Dzięki takiemu zapleczu IVECO BUS nie tylko wzmacnia swoją pozycję w Europie, ale również przyspiesza cyfrową i ekologiczną ewolucję autobusów przyszłości.

Komentarze