Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EV Motors z umowami w Bochni i Radomsku. Razem na 7 autobusów elektrycznych King Long

infobus
30.10.2025 17:05
0 Komentarzy

Konsorcjum EV Motors i litewskiej spółki Busnex UAB, jako oficjalny dystrybutor marki King Long, zrealizuje dwie dostawy autobusów elektrycznych dla polskich samorządów.

W sumie do Radomska i Bochni trafi siedem nowych elektrobusów, wspieranych przez stacje ładowania typu plug-in. Najnowsza umowa w Radomsku zostało podpisana 30 października. O tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w TrasnInfo.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie modele autobusów elektrycznych King Long trafią do Radomska i Bochni oraz czym różnią się pod względem klasy i parametrów technicznych?
  2. Z jakich źródeł pochodzą dofinansowania obu inwestycji i jaka jest ich łączna wartość?
  3. Co oznaczają te dostawy dla pozycji marki King Long i konsorcjum EV Motors–Busnex na polskim rynku elektrobusów?
Radomsko zamawia cztery elektrobusy klasy I kategorii MAXI, czyli King Long PEV12 / fot. UM Radomsko
Radomsko zamawia cztery elektrobusy klasy I kategorii MAXI, czyli King Long PEV12 / fot. UM Radomsko

Radomsko: cztery MAXI elektrobusy

Oba zamówienia pokazują, że King Long umacnia swoją pozycję na polskim rynku elektrobusów. Samorządy sięgają po przystępne cenowo i technicznie konkurencyjne pojazdy z Chin, co z jednej strony zwiększa szansę na realizację projektów ekologicznego transportu publicznego, zaś z drugiej – wspiera chińską gospodarkę unijnymi funduszami.

30 października 2025 r. w Radomsku podpisano umowę z konsorcjum EV Motors i Busnex UAB na dostawę:

  • czterech fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych King Long PEV12,
  • dwóch mobilnych ładowarek plug-in 80 kW marki Enika.

Nowe autobusy będą miały:

  • długość 11,5–13,5 m,
  • napęd elektryczny (min. 160 kW) z odzyskiem energii przy hamowaniu,
  • baterie o pojemności min. 330 kWh,
  • zasięg co najmniej 180 km bez doładowania,
  • układ drzwi 2-2-2 i min. 70 miejsc (w tym 24 siedzące),
  • system informacji pasażerskiej (LED i LCD),
  • zamykaną kabinę kierowcy z klimatyzacją i okienkiem biletowym,
  • ładowarki USB, system zliczania pasażerów, monitoring.

Wartość inwestycji: 12 496 800 zł brutto (z czego 8 168 000 zł pochodzi z NFOŚGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”). Zakończenie realizacji: czerwiec 2026 r.

Bochnia zamawia trzy mniejsze elektrobusy King Long
Bochnia zamawia trzy mniejsze elektrobusy King Long / fot. UM Bochnia

Bochnia: trzy MIDI elektrobusy

24 września 2025 r. podpisano umowę z tym samym konsorcjum na dostawę:

  • trzech autobusów elektrycznych King Long PEV8,
  • trzech jednostanowiskowych stacji ładowania,
  • przeszkolenia kierowców i personelu technicznego.

Autobusy będą miały:

  • długość 7,9–9,5 m,
  • centralny silnik elektryczny 220 kW,
  • akumulatory (litowo-jonowe NMC lub LFP) min. 250 kWh,
  • zasięg min. 250 km dziennie,
  • układ drzwi 1-2-0 (z opcjonalnym stopniem za drugimi drzwiami),
  • co najmniej 45 miejsc dla pasażerów,
  • system informacji pasażerskiej (zewn. LED i wewn. LCD min. 20″)

Wartość kontraktu: 5 848 650 zł brutto (1 585 000 zł netto za jeden autobus), wsparta dotacją 3,6 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Pomimo przekroczenia założone go budżetu o ponad 2,4 mln zł brutto, Gmina Bochnia zdecydowała się podpisać umowę, powołując się na konieczność realizacji projektu z dofinansowaniem i ograniczony wybór ofert. Termin dostawy: do 31 marca 2026 r.

Bochnia zamawia trzy mniejsze elektrobusy King Long
Bochnia zamawia trzy mniejsze elektrobusy King Long / fot. UM Bochnia

Komentarze