Europejski rynek nowych autobusów w I połowie 2024 roku. Jest spory wzrost
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) podało najnowsze dane o sprzedaży autobusów na terenie Unii Europejskiej za pierwsze półrocze 2024 roku.
Autobusy zanotowały solidny dwucyfrowy wzrost (+28,6%) względem tego samego okresu rok wcześniej.
Spis treści:
- Jaki wzrost procentowy odnotowała Polska w liczbie rejestracji nowych autobusów w pierwszej połowie 2024 roku w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej?
- Ile nowych autobusów elektrycznych zarejestrowano w UE w pierwszej połowie 2024 roku i jaki był procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim?
- Który kraj odnotował największy wzrost procentowy rejestracji nowych autobusów wodorowych i gazowych w pierwszej połowie 2024 roku?
Duży wzrost rejestracji autobusów w Polsce
Sprzedaż autobusów miała dobry początek roku, a liczba nowych rejestracji w UE wzrosła o 28,6% w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając łączny wynik 20.370 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrost, szczególnie Włochy (+44,6%), Hiszpania (+24,2%) i Niemcy (+17,8%). Polska na tym tle wypada bardzo dobrze – ze wzrostem o 51,6% i rejestracjami na poziomie 1.108 sztuk z 731 jednostek w roku ubiegłym. Z kolei największy procentowy wzrost odnotowała Grecja: +256,7%.
Diesle ciągle najpopularniejsze
W pierwszej połowie 2024 roku liczba nowych rejestracji autobusów z silnikiem Diesla w całej UE wzrosła z 10.304 do 13.944 sztuk (wzrost o 35,3%). Na największych rynkach w UE zanotowano spore wzrosty – Niemcy +44,5%, Włochy +15,3%, Francja +43,2%. Polska na tym tle wypada jeszcze lepiej, bowiem w tym okresie zarejestrowano u nas 949 autobusów z Dieslem w porównaniu do 546 sztuk w analogicznym okresie rok wcześniej (wzrost o 73,8%).
Mieszane dane w hybrydach
Autobusy hybrydowe nieco tracą na popularności, chociaż nie wszędzie. W całej UE mamy spadek rejestracji o 7,5% w porównaniu z pierwszą połową 2023 r. Na pierwszym miejscu w liczbie rejestracji tych pojazdów są Niemcy – 558 sztuk, ale tutaj spadek jest znaczący: -31,2%. Tuż za nimi plasują się Hiszpania i Włochy ze wzrostami odpowiednio o 21 i 97%. Dość drastyczny spadek zanotowała również Francja: -48%. Na uwagę zasługuje Austria, która rok temu zarejestrowała 2 hybrydy, zaś w tym roku były to aż 62 autobusy hybrydowe. W Polsce mieliśmy tylko 18 rejestracji w porównaniu do 51 rok wcześniej (spadek o 64,7%).
Dobre dane w elektrobusach
Produkcja nowych autobusów elektrycznych w UE rośnie. W porównaniu z rokiem poprzednim nowe rejestracje zwiększyły się o 45,4% do 3.152 sztuk. W liczbach bezwzględnych bryluje Francja z rejestracją 424 takich pojazdów – mimo spadku rejestracji r/r o 16,4%. Na pozostałych największych rynkach mamy jednak wzrosty. Drugie miejsce to Niemcy z liczbą rejestracji na poziomie 407 sztuk (+25%), zaś trzecia pozycja należy do Hiszpanii – 327 sztuk (+21,6%). Polska w tym zestawieniu znalazła się na dalszych miejscach z liczbą rejestracji na poziomie 110 sztuk, ale ze wzrostem o 27,9%.
Wodorowce i gazowce z przewagą spadków
Pierwsze półrocze 2024 roku to śladowy wzrost rejestracji nowych gazowców i hybryd w UE – średnio o +4,5%. Jeśli jednak przyjrzymy się danym na największych rynkach to większość z nich zanotowała spadki rejestracji. Liderem w tym segmencie są Włochy z liczbą 750 autobusów i wzrostem o 156%. I to wynik Włoch ciągnie w górę ogólne dane UE w tym segmencie. Druga Francja z liczbą 468 autobusów zaliczyła spadek o 28%. Następnie uplasowały się Czechy ze wzrostem o 30%, a za nimi Hiszpania (-73,6%), Polska (-35,4%) oraz Niemcy (-38,6%).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze