Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek nowych autobusów po III kwartałach 2024 roku. Plus 16%

infobus
30.10.2024 08:09
0 Komentarzy
W okresie od stycznia do września 2024 r. rynek autobusów w Unii Europejskiej odnotował wzrost rejestracji o 16%, osiągając łączną liczbę 27 400 pojazdów.

Wzrost ten, napędzany przez rosnący popyt na pojazdy zeroemisyjne i niskoemisyjne, jest wyraźnym dowodem transformacji rynku transportowego w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań.

Spis treści:

Jaki wzrost rejestracji autobusów odnotowano na rynku Unii Europejskiej od stycznia do września 2024 roku?

Który kraj zajął pierwsze miejsce pod względem sprzedaży autobusów elektrycznych w tym okresie?

Jak zmieniła się sprzedaż autobusów hybrydowych w Unii Europejskiej w porównaniu do poprzedniego roku?

Europejski rynek nowych autobusów po III kwartałach 2024 roku. Plus 16%

Najmocniejsze rynki w Europie

Wśród krajów UE zdecydowanie największy wolumen sprzedaży autobusów osiągnęło pięć krajów: W. Brytania, Francja, Niemcy, Włochy i Hiszpania. Polska jest na szóstym miejscu – pomiędzy czołówką a resztą peletonu, którą prowadzą Czesi. Bardzo ciekawy układ rynku po III kwartałach 2024 roku:

W. Brytania : 6157 pojazdów (+43,1%)

Francja: 5 010 pojazdów (+5,8%)

Niemcy: 4 224 pojazdy (+8,0%)

Włochy: 4 798 pojazdów (+21,0%)

Hiszpania: 3 283 pojazdy (+21,8%)

Polska: 1 577 pojazdów (+30,2%)

Czechy: 919 pojazdów (+67,7%)

Grecja: 758 pojazdów (+271,6%)

Irlandia: 553 pojazdy (+85,6%)

Finlandia: 475 pojazdów (+120,9%)

Europa   RAZEM  
Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023 % zmiana
W. Brytania 6157 4,304 +43.1
Francja 5010 4,735 +5.8
Włochy 4798 3,966 +21.0

Analiza żródeł napędów

Europejski rynek nowych autobusów po III kwartałach 2024 roku. Plus 16%

Nowe rejestracje autobusów elektrycznych wzrosły o 28,7% w stosunku do roku poprzedniego, co przełożyło się na wzrost udziału tych pojazdów w rynku z 14,3% do 15,9%. Niemcy, z wynikiem 578 pojazdów (+11,4%), stały się największym rynkiem autobusów elektrycznych. Włochy również odnotowały imponujący wzrost o 72,9%, co uplasowało je na trzecim miejscu w tej kategorii.

hybrydy w dołku

Sprzedaż autobusów hybrydowych spadła o 13,2%, obniżając ich udział rynkowy do 9,5%. Największe spadki odnotowano we Francji (-10,8%, 514 pojazdów), jednak inne kraje, takie jak Czechy i Słowenia, odnotowały wzrosty, kompensując niektóre straty na innych rynkach.

DiesEl w formie

Mimo rosnącego zapotrzebowania na pojazdy elektryczne, sprzedaż autobusów z silnikami diesla wzrosła o 19,4%, zwiększając ich udział w rynku do 66,6%, co stanowi wzrost o 1,9 punktu procentowego.

CNG stabilnie

Po III kwartałach – mimo regionalnych spadków – całkowita liczba rejestracji autobusów gazowych w Europie wzrosła o 7%, co przede wszystkim wynika z gazowego boomu na włoskim rynku – o 112,7% w porównaniu z rokiem 2023, osiągając 1,176 nowych rejestracji. Topowe kraje według liczby rejestracji autobusów gazowych (Q1-Q3 2024) to : Włochy – 1,176 sztuk (+112,7% r/r), Francja – 764 sztuk (-14,9% r/r), Hiszpania – 79 sztuk (-49,4% r/r), Czechy – 54 sztuk (-8,5% r/r) i Polska – 47 sztuk (-28,8% r/r).

Niemcy 4224 3,911 +8.0
Hiszpania 3283 2,695 +21.8
Polska 1577 1,211 +30.2
Czechy 919 548 +67.7
Rumunia 833 750 +11.1
Portugalia 783 581 +34.8
Grecja 758 204 +271.6
Norwegia 716 794 -9.8
Belgia 675 563 +19.9
Irlandia 553 298 +85.6
Szwecja 517 793 -34.8
Finlandia 475 215 +120.9
Rumunia 418 419 -0.2
Holandia 412 222 +85.6
Szwajcaria 403 356 +13.2
Dania 392 294 +33.3
Węgry 327 699 -53.2
Łotwa 289 133 +117.3
Luksemburg 226 197 +14.7
Litwa 212 184 +15.2
Słowacja 173 474 -63.5
Islandia 159 118 +34.7
Estonia 154 143 +7.7
Chorwacja 153 91 +68.1
Słowenia 144 100 +44.0
Cypr 95 199 -52.3
Bułgaria  
Malta  
RAZEM 34835 29,197 +19.3
Europa  Autobusy elektryczne
Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023 %zmiana
W. Brytania 1,425 1,029 +38.5
Niemcy 578 519 +11.4
Francja 514 576 -10.8
Włochy 498 288 +72.9
Hiszpania 428 360 +18.9
Norwegia 297 442 -32.8
Rumunia 281 248 +13.3
Finlandia 278 100 +178.0
Grecja 268 7 +3,728.6
Dania 265 110 +140.9
Irlandia 221 22 +904.5
Holandia 192 35 +448.6
Belgia 185 269 -31.2
Luksemburg 164 59 +178.0
Polska 140 184 -23.9
Szwajcaria 115 93 +23.7
Szwecja 89 240 -62.9
Portugalia 72 235 -69.4
Austria 59 20 +195.0
Litwa 53 34 +55.9
Czechy 34 3 +1,033.3
Łotwa 20 8 +150.0
Estonia 17 0  
Słowenia 5 8 -37.5
Islandia 3 13 -76.9
Cypr 1 0  
Chorwacja 0 1 -100.0
Węgry 0 60 -100.0
Słowacja 0 4 -100.0
Bułgaria  
Malta  
RAZEM 6,202 4,967 +24.9
Europa   Autobusy hybrydowe
Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023 %zmiana
Hiszpania 675 637 +6.0
Włochy 637 497 +28.2
Niemcy 598 993 -39.8
Francja 530 658 -19.5
Austria 77 13 +492.3
Szwajcaria 76 94 -19.1
Rumunia 52 67 -22.4
Litwa 23 25 -8.0
Polska 18 61 -70.5
Luksemburg 4 40 -90.0
Belgia 0 0  
Chorwacja 0 10 -100.0
Cypr 0 0  
Czechy 0 10 -100.0
Dania 0 0  
Estonia 0 0  
Finlandia 0 0  
Grecja 0 0  
Węgry 0 0  
Irlandia 0 2 -100.0
Łotwa 0 0  
Holandia 0 0  
Portugalia 0 0  
Słowacja 0 0  
Słowenia 0 0  
Szwecja 0 0  
Islandia 0 0  
Norwegia 0 0  
W. Brytania 0 0  
Bułgaria  
Malta  
RAZEM 2,690 3,107 -13.4
Europa  Autobusy diesla
Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023 %zmiana
W. Brytania 4,731 3,275 +44.5
Francja 3,202 2,603 +23.0
Niemcy 3,017 2,349 +28.4
Włochy 2,487 2,628 -5.4
Hiszpania 2,101 1,542 +36.3
Polska 1,372 900 +52.4
Czechy 831 476 +74.6
Portugalia 711 346 +105.5
Austria 697 717 -2.8
Grecja 490 197 +148.7
Belgia 487 294 +65.6
Szwecja 415 480 -13.5
Norwegia 407 256 +59.0
Irlandia 332 274 +21.2
Węgry 327 632 -48.3
Łotwa 269 111 +142.3
Holandia 217 178 +21.9
Szwajcaria 211 169 +24.9
Finlandia 196 112 +75.0
Słowacja 173 466 -62.9
Islandia 156 103 +51.5
Chorwacja 153 80 +91.3
Słowenia 139 92 +51.1
Estonia 136 131 +3.8
Litwa 136 121 +12.4
Dania 127 172 -26.2
Cypr 94 199 -52.8
Rumunia 85 92 -7.6
Luksemburg 54 85 -36.5
Bułgaria  
Malta  
RAZEM 23,753 19,080 +24.5
  CNG/LNG
Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023 % zmiana
Włochy 1,176 553 +112.7
Francja 764 898 -14.9
Hiszpania 79 156 -49.4
Czechy 54 59 -8.5
Polska 47 66 -28.8
Niemcy 29 50 -42.0
Szwecja 13 73 -82.2
Norwegia 11 96 -88.5
Luksemburg 4 13 -69.2
Holandia 3 9 -66.7
Belgia 2 0  
Estonia 1 12 -91.7
Finlandia 1 3 -66.7
W. Brytania 1 0  
Austria 0 0  
Chorwacja 0 0  
Cypr 0 0  
Dania 0 12 -100.0
Grecja 0 0  
Węgry 0 7 -100.0
Irlandia 0 0  
Łotwa 0 14 -100.0
Litwa 0 4 -100.0
Portugalia 0 0  
Rumunia 0 12 -100.0
Słowacja 0 4 -100.0
Słowenia 0 0  
Islandia 0 2 -100.0
Bułgaria  
Malta  
RAZEM 2,186 2,043 +7.0

Komentarze