Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusów zeroemisyjnych w 2024 roku. Polska w tyle za liderami

infobus
09.03.2025 13:01
0 Komentarzy

Według najnowszego raportu DVV Media i T&E, prawie połowa (49%) wszystkich nowych autobusów miejskich w Unii Europejskiej w 2024 roku była zeroemisyjna.

To wyraźny sukces Europejskiego Zielonego Ładu i dowód na to, że rynek autobusów miejskich przechodzi szybszą transformację niż wymaga tego unijna dyrektywa o czystych pojazdach. Jeśli ten trend się utrzyma, już w 2027 roku wszystkie nowo rejestrowane autobusy w UE będą zeroemisyjne – osiem lat przed zakładanym celem.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki procent wszystkich nowych autobusów miejskich w UE w 2024 roku był zeroemisyjny?
  2. Które kraje UE są liderami pod względem rejestracji nowych autobusów elektrycznych?
  3. Jakie działania mogą pomóc Polsce w przyspieszeniu transformacji floty autobusowej na zeroemisyjną?
Europejski rynek autobusów zeroemisyjnych w 2024 roku. Polska w tyle za liderami
Europejski rynek autobusów zeroemisyjnych w 2024 roku. Polska w tyle za liderami

Elektryki górą

Dominującą technologią w tej kategorii są autobusy bateryjne (46%), natomiast pojazdy wodorowe osiągnęły 3% udziału, co stanowi dwukrotny wzrost w stosunku do 2023 roku. To efekt zarówno unijnych regulacji wyznaczających jasny kierunek rozwoju rynku, jak i polityki miast wdrażających strefy niskoemisyjne oraz programy modernizacji flot.

W 2024 roku tylko 27% nowo rejestrowanych autobusów miejskich w Polsce było zeroemisyjnych, co plasuje nasz kraj daleko za średnią UE (49%) i w tyle za liderami rynku.

Dla porównania:

  • Hiszpania (57%), Wielka Brytania (56%) i Włochy (44%) prowadzą wśród największych rynków autobusowych.
  • Niemcy (25%) i Francja (33%) również odstają od średniej UE, ale wykazują silną dynamikę wzrostu.
  • Liderami są kraje skandynawskie oraz Niderlandy (100%), gdzie wszystkie nowe autobusy miejskie to pojazdy bateryjne.

Co ciekawe, Polska nie znajduje się w grupie sześciu krajów UE, które najbardziej opóźniają transformację (Austria, Czechy, Węgry, Estonia, Słowacja i Chorwacja). Jednak tempo rozwoju rynku wodorowego i bateryjnego w Polsce pozostaje wolniejsze niż w zachodniej Europie.

Europejski rynek autobusów zeroemisyjnych w 2024 roku. Polska w tyle za liderami
Prawie połowa nowych autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna w 2024 roku

Dynamiczne zmiany w Europie

Raport podkreśla, że choć UE osiągnęła znaczny postęp, sytuacja w poszczególnych krajach różni się. Estonia to jeden z najbardziej zaskakujących przypadków – jeszcze w 2023 roku nie miała żadnego nowego autobusu elektrycznego, a w 2024 roku ich udział wzrósł do 84%. Pokazuje to, jak szybko można dokonać transformacji w dobrze zaplanowany sposób.

Z kolei w Holandii udział autobusów wodorowych spadł z 20% w 2021 roku do 0% w 2024 roku, co sugeruje, że technologia ta ustępuje miejsca bateryjnym rozwiązaniom. Podobny trend obserwuje się w innych krajach.

Tymczasem hybrydy i autobusy gazowe pozostają na niskim poziomie. Hybrydy stanowiły jedynie 16% nowych rejestracji w 2024 roku, a autobusy gazowe zatrzymały się na poziomie 14%. To znak, że miasta stawiają na pełną zeroemisyjność, rezygnując z pośrednich rozwiązań.

Europejski rynek autobusów zeroemisyjnych w 2024 roku. Polska w tyle za liderami
Prawie połowa nowych autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna w 2024 roku

Zmiany w Polsce

Choć Polska nie należy do grupy największych opóźnionych rynków, potrzebne są zmiany, by dogonić liderów. Obecnie 27% udziału zeroemisyjnych autobusów miejskich oznacza, że prawie trzy na cztery nowe pojazdy nadal emitują spaliny. Zwiększenie tempa transformacji wymaga kilku kluczowych działań

W 2025 roku udział zeroemisyjnych autobusów miejskich w Polsce powinien przekroczyć 30%, co biorą pod uwagą aktualne dane i rosną unijne dofinansowanie z ZTP, EFRR, CUPT-KPO i POPW. Jeśli tempo rozwoju zostanie utrzymane, Polska może osiągnąć poziom powyżej 50% do 2027 roku, wciąż jednak pozostając za najbardziej zaawansowanymi rynkami.

Komentarze