Europejski rynek autobusów zeroemisyjnych w 2024 roku. Polska w tyle za liderami
Według najnowszego raportu DVV Media i T&E, prawie połowa (49%) wszystkich nowych autobusów miejskich w Unii Europejskiej w 2024 roku była zeroemisyjna.
To wyraźny sukces Europejskiego Zielonego Ładu i dowód na to, że rynek autobusów miejskich przechodzi szybszą transformację niż wymaga tego unijna dyrektywa o czystych pojazdach. Jeśli ten trend się utrzyma, już w 2027 roku wszystkie nowo rejestrowane autobusy w UE będą zeroemisyjne – osiem lat przed zakładanym celem.
Rozkład jazdy:
- Jaki procent wszystkich nowych autobusów miejskich w UE w 2024 roku był zeroemisyjny?
- Które kraje UE są liderami pod względem rejestracji nowych autobusów elektrycznych?
- Jakie działania mogą pomóc Polsce w przyspieszeniu transformacji floty autobusowej na zeroemisyjną?
Elektryki górą
Dominującą technologią w tej kategorii są autobusy bateryjne (46%), natomiast pojazdy wodorowe osiągnęły 3% udziału, co stanowi dwukrotny wzrost w stosunku do 2023 roku. To efekt zarówno unijnych regulacji wyznaczających jasny kierunek rozwoju rynku, jak i polityki miast wdrażających strefy niskoemisyjne oraz programy modernizacji flot.
W 2024 roku tylko 27% nowo rejestrowanych autobusów miejskich w Polsce było zeroemisyjnych, co plasuje nasz kraj daleko za średnią UE (49%) i w tyle za liderami rynku.
Dla porównania:
- Hiszpania (57%), Wielka Brytania (56%) i Włochy (44%) prowadzą wśród największych rynków autobusowych.
- Niemcy (25%) i Francja (33%) również odstają od średniej UE, ale wykazują silną dynamikę wzrostu.
- Liderami są kraje skandynawskie oraz Niderlandy (100%), gdzie wszystkie nowe autobusy miejskie to pojazdy bateryjne.
Co ciekawe, Polska nie znajduje się w grupie sześciu krajów UE, które najbardziej opóźniają transformację (Austria, Czechy, Węgry, Estonia, Słowacja i Chorwacja). Jednak tempo rozwoju rynku wodorowego i bateryjnego w Polsce pozostaje wolniejsze niż w zachodniej Europie.
Dynamiczne zmiany w Europie
Raport podkreśla, że choć UE osiągnęła znaczny postęp, sytuacja w poszczególnych krajach różni się. Estonia to jeden z najbardziej zaskakujących przypadków – jeszcze w 2023 roku nie miała żadnego nowego autobusu elektrycznego, a w 2024 roku ich udział wzrósł do 84%. Pokazuje to, jak szybko można dokonać transformacji w dobrze zaplanowany sposób.
Z kolei w Holandii udział autobusów wodorowych spadł z 20% w 2021 roku do 0% w 2024 roku, co sugeruje, że technologia ta ustępuje miejsca bateryjnym rozwiązaniom. Podobny trend obserwuje się w innych krajach.
Tymczasem hybrydy i autobusy gazowe pozostają na niskim poziomie. Hybrydy stanowiły jedynie 16% nowych rejestracji w 2024 roku, a autobusy gazowe zatrzymały się na poziomie 14%. To znak, że miasta stawiają na pełną zeroemisyjność, rezygnując z pośrednich rozwiązań.
Zmiany w Polsce
Choć Polska nie należy do grupy największych opóźnionych rynków, potrzebne są zmiany, by dogonić liderów. Obecnie 27% udziału zeroemisyjnych autobusów miejskich oznacza, że prawie trzy na cztery nowe pojazdy nadal emitują spaliny. Zwiększenie tempa transformacji wymaga kilku kluczowych działań
W 2025 roku udział zeroemisyjnych autobusów miejskich w Polsce powinien przekroczyć 30%, co biorą pod uwagą aktualne dane i rosną unijne dofinansowanie z ZTP, EFRR, CUPT-KPO i POPW. Jeśli tempo rozwoju zostanie utrzymane, Polska może osiągnąć poziom powyżej 50% do 2027 roku, wciąż jednak pozostając za najbardziej zaawansowanymi rynkami.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze