Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusów w I połowie 2023. Trwa dobra passa

infobus
31.07.2023 08:09
0 Komentarzy
Mamy najnowsze dane o sprzedaży nowych autobusów w I połowie 2023 r. Europie. Liczba rejestracji fabrycznie nowych pojazdów wzrosła o 13,8% do poziomu 18.181 sztuk.

Wzrosły też unijne rejestracje pozostałych segmentów na rynku pojazdów użytkowych. W ciągu sześciu miesięcy 2023 r. nowe pojazdy dostawcze do 3,5t: zwiększyły swój wolumen o +11,6%, a ciężarowe powyżej 3.5 – aż o +20%.

Szóste miejsce Polski

Liderem cały czas jest W. Brytania (569 szt. / -7% r/r), na kontynencie z kolei prowadzi Francja z 2982 sprzedanymi egzemplarzami, co stanowi wzrost o +22,3% r/r. Inne duże rynki również odnotowały także znaczne wzrosty: Włochy (+62,6%), Hiszpania (+58,7%) i Niemcy (+27,8%).

Polska na tym tle zajmuje wysokie szóste miejsce ( 730 szt. / +21,8% r/r) i jesteśmy znowu liderem w regionie. Przed nami W. Brytania, Francja, Niemcy, Włochy i Hiszpania, a  za nami m.in. Norwegia, Węgry i Szwecja. Jest lepiej niż w zeszłym roku, kiedy wyprzedziły nas m.in. Czechy.

Kraje Q1-Q2 2023 Q1-Q2 2022 % zmiana
Francja 2982 2,439 .+22.3
Niemcy 2667 2,087 .+27.8
W. Brytania 2411 2,593 -7.0
Włochy 2358 1,45 .+62.6

zielonE autobusy

W podziale na napędy struktura sprzedaży autobusów  w Europie po sześciu miesiącach br. wyglądała następująco:

diesle: 11.441 szt. / 62,9% udziału

elektrobusy : 3238 szt. / 17,8% udziału

hybrydy: 2143 szt. / 11,8% udziału

gazowce 1369 szt. / 7,5% udziału

Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE zwiększyła się o ponad 30%, do liczby 3238 sztuk, co przekłada się na 17,8% udział w rynku w pierwszej połowie 2023 r. – w porównaniu z ponad 13% w analogicznym okresie 2022 r.  Wśród czterech największych e-rynków w Europie, Hiszpania osiągnęła imponujący wzrost o 755,9%, za nią uplasowały się Francja (+89,9%) i Niemcy (+18,1%). Pod względem ilościowym e-liderem jest W. Brytania z 659 szt. (+52,9% r/r)

Z kolei autobusy hybrydowo-elektryczne podtrzymały swoje tempo (wzrost sprzedaży o 160%), a ich udział w rynku podwoił się w porównaniu z pierwszą połową 2022 r. (z 5% do 11,8%).  Do tego wyniku przyczynił się wyraźny wzrost na drugim i trzecim co do wielkości rynku, we Francji (+886%) i Hiszpanii (+180,3%). Wraz z Niemcami, Francja i Hiszpania odpowiadają za 82,4% wszystkich rejestracji autobusów hybrydowych w Europie. Pod względem ilościowym hybrydowym liderem są Niemcy z 811 szt. (+69% r/r)

Udział pojazdów CNG/LNG w europejskim rynku cały czas się zmniejszą. teraz to tylko 1369 szt. i 7,5% udziału.  Pod względem ilościowym gazowym liderem jest Francja z 655 szt. (-16,1% r/r)

Pomimo przejścia na modele elektryczne i hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 63%. Pod względem ilościowym konwencjonalnym liderem są Włochy z 1715 szt. (+53,4% r/r)

NOWE POJAZDY dostawcze

W pierwszej połowie 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 11,6% do 725 418 sztuk, co oznacza koniec problemów z łańcuchem dostaw komponentów. W znacznym stopniu do tego wzrostu przyczyniły się Hiszpania i Niemcy, ponieważ sprzedaż samochodów dostawczych zwiększyła się odpowiednio o 26,6% i 15,5%. Sprzedaż we Francji również nieznacznie przyspieszyła o 3,6%, osiągając 189 948 sztuk.

Co do napędów, to w pierwszej połowie 2023 r. diesel pozostał najpopularniejszym wyborem, z udziałem 83,4%, niższym niż 87-proc. udział w 2022 roku. Jednak alternatywne układy napędowe stopniowo zyskują na popularności, co skutkuje niewielką zmianą udziału w rynku. Zauważalny jest wzrost udziału samochodów dostawczych z napędem elektrycznym do 7%. Przekłada się to na dwukrotny wzrost (+100,4%), do 50 708 sztuk, głównie dzięki trzycyfrowemu wzrostowi na pierwszym i trzecim co do wielkości rynku: Francji (+118,9%) i Hiszpanii (+138%). Z kolei liczba rejestracji hybrydowo-elektrycznych vanów zmniejszyła się o 7,2% do 16 602 sztuk, co stanowi 2,3% udziału. Inne rodzaje paliwa, takie jak skroplony gaz ropopochodny (LPG) i gaz ziemny, zyskały 26,5% i odpowiadają obecnie za 1,3% rynku.

NOWE POJAZDY ciężarowe

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE znacznie wzrosła w I połowie br. i to aż o 20%, osiągając liczbę 179 508 sztuk. Prawie wszystkie rynki UE odnotowały dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8%), Francja (+12,3%), Włochy (+12,6%) i Polska (+10,8%).

Zgodnie z oczekiwaniami w pierwszej połowie 2023 r. olej napędowy zdominował rynek ciężarówek, obejmując 95,6% nowych rejestracji wszystkich pojazdów. Co istotne, o 19,2% wzrosła sprzedaż samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi, przy czym kilka państw członkowskich zaraportowało dwucyfrowe wzrosty, w tym Niemcy (+23,7%). Ciężarówki z napędem elektrycznym zwiększyły się o 351,5%, do 2 384 sztuk. Pomimo tego spektakularnego wzrostu, ten rodzaj paliwa stanowi jedynie 1,3% udziału w rynku, ale i tak jest to postęp w porównaniu z 0,4% odnotowanym w ubiegłym roku.

Hiszpania 1763 1,111 .+58.7
Polska 730 599 .+21.9
Norwegia 661 305 .+116.7
Węgry 534 170 .+213.9
Szwecja 404 560 -27.9
Austria 387 364 .+6.3
Portugalia 380 888 -57.2
Czechy 297 884 -66.4
Belgia 292 384 -24.0
Słowacja 273 156 .+75.0
Szwajcaria 273 211 .+29.4
Irlandia 221 202 .+9.4
Rumunia 221 100 .+121.0
Dania 183 293 -37.5
Cypr 175 42 .+316.7
Holandia 160 205 -22.0
Grecja 141 109 .+29.4
Finlandia 115 120 -4.2
Luksemburg 107 135 -20.7
Łotwa 103 200 -48.5
Estonia 101 189 -46.6
Słowenia 79 48 .+64.6
Islandia 65 16 .+306.3
Chorwacja 62 80 -22.5
Litwa 46 42 .+9.5
RAZEM 18.191 15.982 .+13.8

Komentarze