Hiszpania |
1763 |
1,111 |
.+58.7 |
Polska |
730 |
599 |
.+21.9 |
Norwegia |
661 |
305 |
.+116.7 |
Węgry |
534 |
170 |
.+213.9 |
Szwecja |
404 |
560 |
-27.9 |
Austria |
387 |
364 |
.+6.3 |
Portugalia |
380 |
888 |
-57.2 |
Czechy |
297 |
884 |
-66.4 |
Belgia |
292 |
384 |
-24.0 |
Słowacja |
273 |
156 |
.+75.0 |
Szwajcaria |
273 |
211 |
.+29.4 |
Irlandia |
221 |
202 |
.+9.4 |
Rumunia |
221 |
100 |
.+121.0 |
Dania |
183 |
293 |
-37.5 |
Cypr |
175 |
42 |
.+316.7 |
Holandia |
160 |
205 |
-22.0 |
Grecja |
141 |
109 |
.+29.4 |
Finlandia |
115 |
120 |
-4.2 |
Luksemburg |
107 |
135 |
-20.7 |
Łotwa |
103 |
200 |
-48.5 |
Estonia |
101 |
189 |
-46.6 |
Słowenia |
79 |
48 |
.+64.6 |
Islandia |
65 |
16 |
.+306.3 |
Chorwacja |
62 |
80 |
-22.5 |
Litwa |
46 |
42 |
.+9.5 |
RAZEM |
18.191 |
15.982 |
.+13.8 |
zielonE autobusy
W podziale na napędy struktura sprzedaży autobusów w Europie po sześciu miesiącach br. wyglądała następująco:
diesle: 11.441 szt. / 62,9% udziału
elektrobusy : 3238 szt. / 17,8% udziału
hybrydy: 2143 szt. / 11,8% udziału
gazowce 1369 szt. / 7,5% udziału
Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE zwiększyła się o ponad 30%, do liczby 3238 sztuk, co przekłada się na 17,8% udział w rynku w pierwszej połowie 2023 r. – w porównaniu z ponad 13% w analogicznym okresie 2022 r. Wśród czterech największych e-rynków w Europie, Hiszpania osiągnęła imponujący wzrost o 755,9%, za nią uplasowały się Francja (+89,9%) i Niemcy (+18,1%). Pod względem ilościowym e-liderem jest W. Brytania z 659 szt. (+52,9% r/r)
Z kolei autobusy hybrydowo-elektryczne podtrzymały swoje tempo (wzrost sprzedaży o 160%), a ich udział w rynku podwoił się w porównaniu z pierwszą połową 2022 r. (z 5% do 11,8%). Do tego wyniku przyczynił się wyraźny wzrost na drugim i trzecim co do wielkości rynku, we Francji (+886%) i Hiszpanii (+180,3%). Wraz z Niemcami, Francja i Hiszpania odpowiadają za 82,4% wszystkich rejestracji autobusów hybrydowych w Europie. Pod względem ilościowym hybrydowym liderem są Niemcy z 811 szt. (+69% r/r)
Udział pojazdów CNG/LNG w europejskim rynku cały czas się zmniejszą. teraz to tylko 1369 szt. i 7,5% udziału. Pod względem ilościowym gazowym liderem jest Francja z 655 szt. (-16,1% r/r)
Pomimo przejścia na modele elektryczne i hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 63%. Pod względem ilościowym konwencjonalnym liderem są Włochy z 1715 szt. (+53,4% r/r)
NOWE POJAZDY dostawcze
W pierwszej połowie 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 11,6% do 725 418 sztuk, co oznacza koniec problemów z łańcuchem dostaw komponentów. W znacznym stopniu do tego wzrostu przyczyniły się Hiszpania i Niemcy, ponieważ sprzedaż samochodów dostawczych zwiększyła się odpowiednio o 26,6% i 15,5%. Sprzedaż we Francji również nieznacznie przyspieszyła o 3,6%, osiągając 189 948 sztuk.
Co do napędów, to w pierwszej połowie 2023 r. diesel pozostał najpopularniejszym wyborem, z udziałem 83,4%, niższym niż 87-proc. udział w 2022 roku. Jednak alternatywne układy napędowe stopniowo zyskują na popularności, co skutkuje niewielką zmianą udziału w rynku. Zauważalny jest wzrost udziału samochodów dostawczych z napędem elektrycznym do 7%. Przekłada się to na dwukrotny wzrost (+100,4%), do 50 708 sztuk, głównie dzięki trzycyfrowemu wzrostowi na pierwszym i trzecim co do wielkości rynku: Francji (+118,9%) i Hiszpanii (+138%). Z kolei liczba rejestracji hybrydowo-elektrycznych vanów zmniejszyła się o 7,2% do 16 602 sztuk, co stanowi 2,3% udziału. Inne rodzaje paliwa, takie jak skroplony gaz ropopochodny (LPG) i gaz ziemny, zyskały 26,5% i odpowiadają obecnie za 1,3% rynku.
NOWE POJAZDY ciężarowe
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE znacznie wzrosła w I połowie br. i to aż o 20%, osiągając liczbę 179 508 sztuk. Prawie wszystkie rynki UE odnotowały dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8%), Francja (+12,3%), Włochy (+12,6%) i Polska (+10,8%).
Zgodnie z oczekiwaniami w pierwszej połowie 2023 r. olej napędowy zdominował rynek ciężarówek, obejmując 95,6% nowych rejestracji wszystkich pojazdów. Co istotne, o 19,2% wzrosła sprzedaż samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi, przy czym kilka państw członkowskich zaraportowało dwucyfrowe wzrosty, w tym Niemcy (+23,7%). Ciężarówki z napędem elektrycznym zwiększyły się o 351,5%, do 2 384 sztuk. Pomimo tego spektakularnego wzrostu, ten rodzaj paliwa stanowi jedynie 1,3% udziału w rynku, ale i tak jest to postęp w porównaniu z 0,4% odnotowanym w ubiegłym roku.
Komentarze