Europejski rynek autobusów w I kwartale 2025 r. Elektryczny boom
W I kwartale 2025 roku na europejskim rynku autobusów odnotowano spadek rejestracji nowych pojazdów o 1,8% względem analogicznego okresu roku poprzedniego.
Łącznie zarejestrowano 11.658 nowych autobusów w UE, EFTA i Wielkiej Brytanii. To wynik, który odzwierciedla ogólne spowolnienie gospodarcze w Europie, jednak nie we wszystkich segmentach – sprzedaż autobusów elektrycznych wręcz eksplodowała.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany zaszły na europejskim rynku autobusów w pierwszym kwartale 2025 roku?
- Jak kształtował się udział i dynamika sprzedaży autobusów elektrycznych w poszczególnych krajach?
- Jakie trendy obserwuje się w segmencie pojazdów z napędem diesla i hybrydowym?
Po trzech miesiącach 2025 roku
Pomimo lekkiego spadku (-1,8%), rynek autobusów w Europie jest obecnie w fazie transformacji napędowej. Udział autobusów elektrycznych osiągnął 19,9% w UE i ponad 22% w całym regionie (UE+EFTA+UK). Trzy kluczowe zjawiska to:
- Diesel traci udział, mimo że nadal dominuje.
- Hybrydy odchodzą w cień – spadek niemal w każdym kraju.
- Elektrobusy przejmują rynek – wzrosty przekraczające 100% w wielu krajach.
Tym samym pierwszy kwartał 2025 r. potwierdza, że elektromobilność staje się głównym kierunkiem rozwoju rynku autobusowego w Europie. Przy ponad 2.600 nowych elektrobusach i rekordowych wzrostach w takich krajach jak Szwecja, Litwa czy Niemcy – to wyraźny sygnał dla całej branży. Z kolei diesle wciąż są podstawą, ale tracą tempo, a hybrydy – mimo potencjału – wyraźnie tracą rynek.
Elektromobilność na czele
Wzrost rejestracji elektrycznych autobusów w UE wyniósł aż +50,3%, osiągając poziom 1.726 sztuk. W całej Europie (UE + EFTA + UK) zarejestrowano 2.627 elektrobusów, co oznacza wzrost o +61,4% rok do roku. Na podium znalazły się:
- Niemcy – 383 szt. (+118,9%)
- Szwecja – 237 szt. (+2.533%)
- Wielka Brytania – 769 szt. (+85,7%)
- Francja – 146 szt. (+10,6%)
- Włochy – 189 szt. (+76,6%)
- Holandia – 120 szt. (+252,9%)
- Polska – 53 szt. (+17,8%)
- Litwa – 39 szt. (+3.800%)
- Grecja – 100 szt. (+1.900%)
- Finlandia – 7 szt. (spadek, ale wciąż w TOP 10)
Diesel traci
Autobusy z silnikiem diesla to nadal najczęściej wybierany typ – 7.788 szt. w UE + EFTA + UK, co stanowi 66,8% rynku. Ale liczby są spadkowe – to o -5,6% mniej niż rok temu. Najwięcej nowych autobusów dieslowskich zarejestrowano w:
- Wielka Brytania – 1.895
- Hiszpania – 735
- Francja – 1.000
- Niemcy – 795
- Włochy – 816
- Portugalia – 263
- Polska – 432
- Holandia – 102
- Czechy – 228
- Słowenia – 49
Hybrydy też tracą na znaczeniu
Autobusy hybrydowe (pełne i miękkie) straciły aż 28,7% udziału r/r, spadając do 929 sztuk w UE i 937 w całej Europie. To oznacza udział rynkowy na poziomie 10,7%, z tendencją malejącą. Najwięcej rejestracji odnotowano we:
- Francji – 81 szt.
- Włoszech – 449 szt. (najwięcej w Europie, ale spadek o 9,1%)
- Polsce – 28 szt.
- Luksemburgu – 5 szt.
- Litwie – 0 szt. (spadek o 100%)
W segmencie „inne paliwa” (gaz ziemny, LPG, etanol, wodór) w Q1 2025 nie odnotowano żadnych rejestracji w UE. Wcześniej marginalne, teraz zupełnie zniknęły z rynku autobusowego w Europie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze