Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusów w I kwartale 2023. Z podziałem na napędy

infobus
06.05.2023 11:04
0 Komentarzy
Dobre informacje z europejskiego rynku. W I kwartale 2023 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów wzrosły o +15,5% r/r. Polska zajmuje wysoką, 6. pozycję.

Generalnie w ciągu trzech miesięcy br. w Europie panował dobry klimat dla pojazdów użytkowych. W tym czasie rejestracje nowych samochodów dostawczych odnotowały godny uwagi wzrost o 7,7% do 355 553 sztuk, natomiast sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła aż o +19,4%, do 86 455 sztuk.

Autobusowa europa

W pierwszym kwartale 2023 roku nowe średnie i ciężkie autobusy podskoczyły o 15,5% do 7 309 sztuk w pierwszym kwartale 2023 roku. Francja może pochwalić się najwyższymi wynikami – 24 107 sztuk, ze wzrostem o 23,5%. Pozostałe główne rynki uzyskały imponujące rezultaty, w tym Hiszpania (+68,7%), Włochy (+64,1%) i Niemcy (+16,2%).

  Q1 2023 Q1 2022 % zmiana
Francja 1 734 1 404 +23,5
Niemcy 1 330 1 145 +16,2
Włochy 1 326 808 +64,1
Wielka Brytania 1 069 1 336 -20,0

Autobusy elektryczne

Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE wzrosła o 47,1% do 1 053 sztuk, zdobywając w pierwszym kwartale 2023 roku udział w rynku na poziomie 14,4%. Pierwszy i trzeci największy rynek, Francja i Hiszpania, odnotowały trzycyfrowy wzrost (odpowiednio +136,7% i +491,3%).

Autobusy hybrydowe

Autobusy z napędem hybrydowym również zyskały na popularności (sprzedaż wzrosła o 146,9%), a udział w rynku wzrósł z 6,8% do 14,5% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. Na ten wynik wpłynął przede wszystkim imponujący wzrost we Francji (+1,255%) i wyraźne zwyżki w Niemczech (+42,4%), które łącznie odpowiadają za ponad połowę wszystkich autobusów hybrydowych zarejestrowanych w UE.

Autobusy gazowe

Z kolek autobusy gazowe (LNG/CNG) straciły na popularności w Europie (sprzedaż spadła o 21%, a udział w rynku zmniejszył się do 8,57% (czyli jest większy niż pojazdów hybrydowych, ale już mniejszy niż elektrobusów). Główne gazowe rynki w Europie w I kwartale br., to Francja, Hiszpania i Włochy.

Autobusy z silnikami diesla

Niemniej jednak, pomimo przejścia na modele hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 61%.

Hiszpania 933 553 +68,7
Polska 297 324 -8,3
Norwegia 173 114 +51,8
Węgry 171 78 +119,2
Austria 168 187 -10,2
Portugalia 159 260 -38,8
Słowacja 158 98 +61,2
Irlandia 136 140 -2,9
Szwecja 135 111 +21,6
Belgia 128 194 -34,0
Rumunia 122 66 +84,8
Szwajcaria 86 79 +8,9
Czechy 83 366 -77,3
Dania 75 110 -31,8
Finlandia 69 43 +60,5
Grecja 63 33 +90,9
Luksemburg 51 73 -30,1
Holandia 47 91 -48,4
Chorwacja 37 19 +94,7
Łotwa 32 68 -52,9
Słowenia 26 13 +100,0
Islandia 18 8 +125,0
Estonia 15 111 -86,5
Cypr 14 33 -57,6
Razem 8 655 7 865 +10,0
Autobusy elektryczne Q1 2023 Q1 2022
Austria 12 8 +50,0
Belgia 71 124 -42,7
Chorwacja 0 4 -100,0
Cypr 0 0  
Czechy 1 18 -94,4
Dania 9 40 -77,5
Estonia 0 0  
Finlandia 27 1 +2 600,0
Francja 393 166 +136,7
Niemcy 145 140 +3,6
Grecja 3 0  
Węgry 10 4 +150,0
Irlandia 7 0  
Włochy 76 9 +744,4
Łotwa 0 4 -100,0
Luksemburg 36 8 +350,0
Holandia 1 22 -95,5
Polska 36 68 -47,1
Portugalia 9 31 -71,0
Rumunia 48 6 +700,0
Słowacja 0 0  
Słowenia 1 0  
Hiszpania 136 23 +491,3
Szwecja 32 40 -20,0
Islandia 0 0  
Norwegia 96 52 +84,6
Szwajcaria 25 16 +56,3
Wielka Brytania 277 325 -14,8
Razem 1 451 1 109 +30,8
Autobusy hybrydowe   Q1 2023 Q1 2022
Austria 1 3 -66,7
Belgia 0 0  
Chorwacja 0 0  
Cypr 0 0  
Czechy 8 2 +300,0
Dania 0 0  
Estonia 0 0  
Finlandia 0 0  
Francja 271 20 +1 255,0
Niemcy 410 288 +42,4
Grecja 0 0  
Węgry 0 0  
Irlandia 1 28 -96,4
Włochy 122 11 +1 009,1
Łotwa 0 0  
Luksemburg 0 0  
Holandia 0 3 -100,0
Polska 17 32 -46,9
Portugalia 0 0  
Rumunia 23 2 +1 050,0
Słowacja 0 0  
Słowenia 0 0  
Hiszpania 206 40 +415,0
Szwecja 0 0  
Islandia 0 0  
Norwegia 0 0  
Szwajcaria 0 0  
Wielka Brytania 0 1 -100,0
Razem 1 059 430 +146,3
Autobusy gazowe Q1 2023 Q1 2022
Austria 0 0  
Belgia 0 1 -100,0
Chorwacja 0 0  
Cypr 0 0  
Czechy 8 13 -38,5
Dania 8 0  
Estonia 2 99 -98,0
Finlandia 3 1 +200,0
Francja 351 397 -11,6
Niemcy 41 10 +310,0
Grecja 0 0  
Węgry 7 0  
Irlandia 0 0  
Włochy 162 142 +14,1
Łotwa 0 11 -100,0
Luksemburg 0 6 -100,0
Holandia 4 14 -71,4
Polska 21 35 -40,0
Portugalia 0 31 -100,0
Rumunia 12 53 -77,4
Słowacja 0 0  
Słowenia 0 0  
Hiszpania 116 117 -0,9
Szwecja 1 2 -50,0
Islandia 0 0  
Norwegia 6 8 -25,0
Szwajcaria 0 0  
Wielka Brytania 0 5 -100,0
Razem 742 945 -21,5
Autobusy z silnikami diesla Q1 2023 Q1 2022
Austria 155 176 -11,9
Belgia 57 69 -17,4
Chorwacja 37 15 +146,7
Cypr 14 33 -57,6
Czechy 66 333 -80,2
Dania 58 68 -14,7
Estonia 13 12 +8,3
Finlandia 39 40 -2,5
Francja 719 821 -12,4
Niemcy 734 707 +3,8
Grecja 60 33 +81,8
Węgry 154 74 +108,1
Irlandia 128 112 +14,3
Włochy 966 646 +49,5
Łotwa 32 53 -39,6
Luksemburg 15 59 -74,6
Holandia 42 52 -19,2
Polska 223 189 +18,0
Portugalia 150 198 -24,2
Rumunia 39 5 +680,0
Słowacja 158 98 +61,2
Słowenia 25 13 +92,3
Hiszpania 475 373 +27,3
Szwecja 102 69 +47,8
Islandia 18 8 +125,0
Norwegia 71 54 +31,5
Szwajcaria 61 63 -3,2
Wielka Brytania 792 1 005 -21,2
Razem 5 403 5 378 +0,5

Komentarze