Hiszpania |
933 |
553 |
+68,7 |
Polska |
297 |
324 |
-8,3 |
Norwegia |
173 |
114 |
+51,8 |
Węgry |
171 |
78 |
+119,2 |
Austria |
168 |
187 |
-10,2 |
Portugalia |
159 |
260 |
-38,8 |
Słowacja |
158 |
98 |
+61,2 |
Irlandia |
136 |
140 |
-2,9 |
Szwecja |
135 |
111 |
+21,6 |
Belgia |
128 |
194 |
-34,0 |
Rumunia |
122 |
66 |
+84,8 |
Szwajcaria |
86 |
79 |
+8,9 |
Czechy |
83 |
366 |
-77,3 |
Dania |
75 |
110 |
-31,8 |
Finlandia |
69 |
43 |
+60,5 |
Grecja |
63 |
33 |
+90,9 |
Luksemburg |
51 |
73 |
-30,1 |
Holandia |
47 |
91 |
-48,4 |
Chorwacja |
37 |
19 |
+94,7 |
Łotwa |
32 |
68 |
-52,9 |
Słowenia |
26 |
13 |
+100,0 |
Islandia |
18 |
8 |
+125,0 |
Estonia |
15 |
111 |
-86,5 |
Cypr |
14 |
33 |
-57,6 |
Razem |
8 655 |
7 865 |
+10,0 |
Autobusy elektryczne
Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE wzrosła o 47,1% do 1 053 sztuk, zdobywając w pierwszym kwartale 2023 roku udział w rynku na poziomie 14,4%. Pierwszy i trzeci największy rynek, Francja i Hiszpania, odnotowały trzycyfrowy wzrost (odpowiednio +136,7% i +491,3%).
Autobusy elektryczne |
Q1 2023 |
Q1 2022 |
Austria |
12 |
8 |
+50,0 |
Belgia |
71 |
124 |
-42,7 |
Chorwacja |
0 |
4 |
-100,0 |
Cypr |
0 |
0 |
|
Czechy |
1 |
18 |
-94,4 |
Dania |
9 |
40 |
-77,5 |
Estonia |
0 |
0 |
|
Finlandia |
27 |
1 |
+2 600,0 |
Francja |
393 |
166 |
+136,7 |
Niemcy |
145 |
140 |
+3,6 |
Grecja |
3 |
0 |
|
Węgry |
10 |
4 |
+150,0 |
Irlandia |
7 |
0 |
|
Włochy |
76 |
9 |
+744,4 |
Łotwa |
0 |
4 |
-100,0 |
Luksemburg |
36 |
8 |
+350,0 |
Holandia |
1 |
22 |
-95,5 |
Polska |
36 |
68 |
-47,1 |
Portugalia |
9 |
31 |
-71,0 |
Rumunia |
48 |
6 |
+700,0 |
Słowacja |
0 |
0 |
|
Słowenia |
1 |
0 |
|
Hiszpania |
136 |
23 |
+491,3 |
Szwecja |
32 |
40 |
-20,0 |
Islandia |
0 |
0 |
|
Norwegia |
96 |
52 |
+84,6 |
Szwajcaria |
25 |
16 |
+56,3 |
Wielka Brytania |
277 |
325 |
-14,8 |
Razem |
1 451 |
1 109 |
+30,8 |
Autobusy hybrydowe
Autobusy z napędem hybrydowym również zyskały na popularności (sprzedaż wzrosła o 146,9%), a udział w rynku wzrósł z 6,8% do 14,5% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. Na ten wynik wpłynął przede wszystkim imponujący wzrost we Francji (+1,255%) i wyraźne zwyżki w Niemczech (+42,4%), które łącznie odpowiadają za ponad połowę wszystkich autobusów hybrydowych zarejestrowanych w UE.
Autobusy hybrydowe |
Q1 2023 |
Q1 2022 |
Austria |
1 |
3 |
-66,7 |
Belgia |
0 |
0 |
|
Chorwacja |
0 |
0 |
|
Cypr |
0 |
0 |
|
Czechy |
8 |
2 |
+300,0 |
Dania |
0 |
0 |
|
Estonia |
0 |
0 |
|
Finlandia |
0 |
0 |
|
Francja |
271 |
20 |
+1 255,0 |
Niemcy |
410 |
288 |
+42,4 |
Grecja |
0 |
0 |
|
Węgry |
0 |
0 |
|
Irlandia |
1 |
28 |
-96,4 |
Włochy |
122 |
11 |
+1 009,1 |
Łotwa |
0 |
0 |
|
Luksemburg |
0 |
0 |
|
Holandia |
0 |
3 |
-100,0 |
Polska |
17 |
32 |
-46,9 |
Portugalia |
0 |
0 |
|
Rumunia |
23 |
2 |
+1 050,0 |
Słowacja |
0 |
0 |
|
Słowenia |
0 |
0 |
|
Hiszpania |
206 |
40 |
+415,0 |
Szwecja |
0 |
0 |
|
Islandia |
0 |
0 |
|
Norwegia |
0 |
0 |
|
Szwajcaria |
0 |
0 |
|
Wielka Brytania |
0 |
1 |
-100,0 |
Razem |
1 059 |
430 |
+146,3 |
Autobusy gazowe
Z kolek autobusy gazowe (LNG/CNG) straciły na popularności w Europie (sprzedaż spadła o 21%, a udział w rynku zmniejszył się do 8,57% (czyli jest większy niż pojazdów hybrydowych, ale już mniejszy niż elektrobusów). Główne gazowe rynki w Europie w I kwartale br., to Francja, Hiszpania i Włochy.
Autobusy gazowe |
Q1 2023 |
Q1 2022 |
Austria |
0 |
0 |
|
Belgia |
0 |
1 |
-100,0 |
Chorwacja |
0 |
0 |
|
Cypr |
0 |
0 |
|
Czechy |
8 |
13 |
-38,5 |
Dania |
8 |
0 |
|
Estonia |
2 |
99 |
-98,0 |
Finlandia |
3 |
1 |
+200,0 |
Francja |
351 |
397 |
-11,6 |
Niemcy |
41 |
10 |
+310,0 |
Grecja |
0 |
0 |
|
Węgry |
7 |
0 |
|
Irlandia |
0 |
0 |
|
Włochy |
162 |
142 |
+14,1 |
Łotwa |
0 |
11 |
-100,0 |
Luksemburg |
0 |
6 |
-100,0 |
Holandia |
4 |
14 |
-71,4 |
Polska |
21 |
35 |
-40,0 |
Portugalia |
0 |
31 |
-100,0 |
Rumunia |
12 |
53 |
-77,4 |
Słowacja |
0 |
0 |
|
Słowenia |
0 |
0 |
|
Hiszpania |
116 |
117 |
-0,9 |
Szwecja |
1 |
2 |
-50,0 |
Islandia |
0 |
0 |
|
Norwegia |
6 |
8 |
-25,0 |
Szwajcaria |
0 |
0 |
|
Wielka Brytania |
0 |
5 |
-100,0 |
Razem |
742 |
945 |
-21,5 |
Autobusy z silnikami diesla
Niemniej jednak, pomimo przejścia na modele hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 61%.
Autobusy z silnikami diesla |
Q1 2023 |
Q1 2022 |
Austria |
155 |
176 |
-11,9 |
Belgia |
57 |
69 |
-17,4 |
Chorwacja |
37 |
15 |
+146,7 |
Cypr |
14 |
33 |
-57,6 |
Czechy |
66 |
333 |
-80,2 |
Dania |
58 |
68 |
-14,7 |
Estonia |
13 |
12 |
+8,3 |
Finlandia |
39 |
40 |
-2,5 |
Francja |
719 |
821 |
-12,4 |
Niemcy |
734 |
707 |
+3,8 |
Grecja |
60 |
33 |
+81,8 |
Węgry |
154 |
74 |
+108,1 |
Irlandia |
128 |
112 |
+14,3 |
Włochy |
966 |
646 |
+49,5 |
Łotwa |
32 |
53 |
-39,6 |
Luksemburg |
15 |
59 |
-74,6 |
Holandia |
42 |
52 |
-19,2 |
Polska |
223 |
189 |
+18,0 |
Portugalia |
150 |
198 |
-24,2 |
Rumunia |
39 |
5 |
+680,0 |
Słowacja |
158 |
98 |
+61,2 |
Słowenia |
25 |
13 |
+92,3 |
Hiszpania |
475 |
373 |
+27,3 |
Szwecja |
102 |
69 |
+47,8 |
Islandia |
18 |
8 |
+125,0 |
Norwegia |
71 |
54 |
+31,5 |
Szwajcaria |
61 |
63 |
-3,2 |
Wielka Brytania |
792 |
1 005 |
-21,2 |
Razem |
5 403 |
5 378 |
+0,5 |
Komentarze