Hiszpania |
173 |
272 |
-36,4 |
1 877 |
2 090 |
-10,2 |
5,8% |
Szwecja |
138 |
452 |
-69,5 |
728 |
1 674 |
-56,5 |
4,7% |
Polska |
141 |
143 |
-1,4 |
1 356 |
1 486 |
-8,7 |
4,1% |
Norwegia |
29 |
157 |
-81,5 |
1 083 |
1 370 |
-20,9 |
3,8% |
Czechy |
138 |
213 |
-35,2 |
1 006 |
1 367 |
-26,4 |
3,8% |
Austria |
102 |
108 |
-5,6 |
887 |
872 |
+1,7 |
2,4% |
Rumunia |
61 |
70 |
-12,9 |
715 |
819 |
-12,7 |
2,3% |
Belgia |
34 |
56 |
-39,3 |
945 |
787 |
+20,1 |
2,2% |
Holandia |
15 |
256 |
-94,1 |
338 |
643 |
-47,4 |
1,8% |
Szwajcaria |
81 |
134 |
-39,6 |
646 |
640 |
+0,9 |
1,8% |
Węgry |
112 |
49 |
+128,6 |
1 010 |
629 |
+60,6 |
1,8% |
Portugalia |
114 |
29 |
+293,1 |
586 |
412 |
+42,2 |
1,1% |
Litwa |
8 |
53 |
-84,9 |
137 |
315 |
-56,5 |
0,9% |
Grecja |
72 |
26 |
+176,9 |
454 |
307 |
+47,9 |
0,9% |
Słowacja |
191 |
51 |
+274,5 |
529 |
290 |
+82,4 |
0,8% |
Finlandia |
27 |
24 |
+12,5 |
382 |
284 |
+34,5 |
0,8% |
Dania |
95 |
9 |
+955,6 |
636 |
268 |
+137,3 |
0,7% |
Cypr |
1 |
0 |
|
20 |
246 |
-91,9 |
0,7% |
Estonia |
34 |
2 |
+1 600,0 |
269 |
224 |
+20,1 |
0,6% |
Luksemburg |
10 |
15 |
-33,3 |
167 |
214 |
-22,0 |
0,6% |
Bułgaria |
30 |
6 |
+400,0 |
203 |
180 |
+12,8 |
0,5% |
Irlandia |
27 |
7 |
+285,7 |
444 |
130 |
+241,5 |
0,4% |
Chorwacja |
1 |
3 |
-66,7 |
119 |
106 |
+12,3 |
0,3% |
Łotwa |
2 |
11 |
-81,8 |
209 |
75 |
+178,7 |
0,2% |
Słowenia |
5 |
5 |
+0,0 |
98 |
64 |
+53,1 |
0,2% |
Islandia |
1 |
0 |
|
30 |
15 |
+100,0 |
0,0% |
RAZEM |
4 340 |
4 229 |
+2,6 |
35 797 |
35 835 |
-0,1 |
100% |
Użytkowy rynek
W grudniu rynek pojazdów użytkowych w UE ponownie się zmniejszył, odnotowując szósty z rzędu miesiąc spadku. Popyt spadł o 8,4% do 155 963 sztuk, głównie z powodu spadku sprzedaży nowych samochodów dostawczych. W rzeczywistości rejestracje samochodów ciężarowych i autobusów zwiększyły się w porównaniu do grudnia 2020 roku. Wszystkie cztery główne rynki regionu odnotowały spadki, przy czym najostrzejszy z nich miał miejsce w Hiszpanii (-31,9%).
Ogółem w 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 9,6% i osiągnęły poziom 1 880 682 sztuk, w dużej mierze dzięki niskiej bazie odnotowanej w pierwszej połowie 2020 r. Pomimo tego całoroczny wynik pozostaje znacznie poniżej poziomu 2,1 mln sztuk zarejestrowanych w 2019 r., czyli w roku poprzedzającym pandemię. Z wyjątkiem Hiszpanii (-2,8%), wszystkie główne rynki UE zwiększyły sprzedaż w ubiegłym roku. Największy wzrost procentowy odnotowały Włochy (+15,5%), następnie Francja (+7,8%), podczas gdy w Niemczech rejestracje zwiększyły się jedynie o skromne 0,6%.
NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE
W grudniu rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej UE ponownie znacząco spadły (-12,8%). Nadal główną przyczyną był niedobór mikroprocesorów, który uderzył w produkcję szczególnie tej kategorii pojazdów. Tendencja ta znalazła swoje odzwierciedlenie w wynikach czterech kluczowych rynków regionu, z których wszystkie wykazały silne spadki w ostatnim miesiącu roku: Hiszpania (-34,8%), Niemcy (-12,4%), Francja (-10,5%) i Włochy (-9,2%).
Jeżeli spojrzymy na wolumen w roku 2021, w całej UE zarejestrowano prawie 1,6 miliona lekkich samochodów dostawczych, co oznacza wzrost o 8,5% w ujęciu rok do roku, pomimo negatywnych wyników w ostatnich sześciu miesiącach roku. Na czterech dużych rynkach wyniki były jednak zróżnicowane. W Hiszpanii (-4,0%) i Niemczech (-0,8%) liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych nieznacznie spadła, natomiast Włochy i Francja zakończyły rok pozytywnie, ze wzrostem liczby rejestracji odpowiednio o 14,7% i 7,5%.
NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE
W grudniu 2021 r. w UE sprzedano 25 314 nowych samochodów ciężarowych, o 19,1% więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Podobnie jak w przypadku segmentu ciężkich samochodów ciężarowych powyżej 16t., Europa Środkowa, a w szczególności Polska (+59,3%), znacząco przyczyniła się do tego wzrostu. Biorąc pod uwagę cztery główne rynki, największy wzrost odnotowały Włochy (+21,2%) i Niemcy (+14,6%), następnie Hiszpania (+2,2%), natomiast we Francji (-0,2%) popyt pozostał na niezmienionym poziomie.
W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła o 16,8%, osiągając łącznie 289 316 sprzedanych sztuk. Pomimo negatywnych wyników od września do listopada, zyski odnotowane w pierwszej połowie roku i w grudniu wsparły wyniki całoroczne. W rezultacie prawie wszystkie rynki UE osiągnęły wyższe rezultaty niż w 2020 roku, w tym cztery główne: Włochy (+22,3%), Hiszpania (+8,1%), Niemcy (+5,6%) i Francja (+5,5%).
Komentarze