Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusów w 2021 roku

infobus
28.01.2022 19:00
0 Komentarzy
Ogółem w 2021 r. popyt na autobusy i autokary w Europie spadł o 0,1% osiągając poziom 35 835 sprzedanych sztuk.

Warto podkreślić, ze w grudniu rynek odnotował spory wzrost, co mamy nadzieję zostanie utrzymane także na początku bieżącego roku.

Europejski grudzień

W grudniu w całej Europie zarejestrowano 4 229 nowych autobusów i autokarów, co oznacza wzrost o 2,6% w porównaniu z grudniem 2020 r. Dwucyfrowe wzrosty odnotowane zostały na trzech z czterech kluczowych rynków regionu:

Włochy (+40,7%),Francja (+38,7%)i Niemcy (+26,6%).

Natomiast Hiszpania w ostatnim miesiącu roku odnotowała znaczny spadek (-36,4%).

Od początku roku

W całym 2021 wśród największych rynków w Europie tylko Hiszpania wykazała spadek (-10,2% r/r), podczas gdy rejestracje autobusów w Niemczech pozostały na prawie niezmienionym poziomie w porównaniu z rokiem 2020 (+0,2%).

Francja (+13,4%) i Włochy (+11,1%) zakończyły rok na plusie, osiągając dwucyfrowe wzrosty.

Z kolei Polska zajęła ostatecznie siódme miejsce, między Szwecją i Norwegią, z liczbą 1356 zarejestrowanych autobusów i udziałem w europejskim rynku na poziomie 4,1%.

Kraj gru.20 gru.21 zmiana 01-10. 2020 01-10. 2021 zmiana udział w rynku
Niemcy 1 124 888 +26,6 6 474 6 460 +0,2 18,0%
Francja 813 586 +38,7 6 857 6 049 +13,4 16,9%
W. Brytania 374 329 +13,7 4 097 4 674 -12,3 13,0%
Włochy 387 275 +40,7 3 495 3 145 +11,1 8,8%

Użytkowy rynek

W grudniu rynek pojazdów użytkowych w UE ponownie się zmniejszył, odnotowując szósty z rzędu miesiąc spadku. Popyt spadł o 8,4% do 155 963 sztuk, głównie z powodu spadku sprzedaży nowych samochodów dostawczych. W rzeczywistości rejestracje samochodów ciężarowych i autobusów zwiększyły się w porównaniu do grudnia 2020 roku. Wszystkie cztery główne rynki regionu odnotowały spadki, przy czym najostrzejszy z nich miał miejsce w Hiszpanii (-31,9%).

Ogółem w 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 9,6% i osiągnęły poziom 1 880 682 sztuk, w dużej mierze dzięki niskiej bazie odnotowanej w pierwszej połowie 2020 r. Pomimo tego całoroczny wynik pozostaje znacznie poniżej poziomu 2,1 mln sztuk zarejestrowanych w 2019 r., czyli w roku poprzedzającym pandemię. Z wyjątkiem Hiszpanii (-2,8%), wszystkie główne rynki UE zwiększyły sprzedaż w ubiegłym roku. Największy wzrost procentowy odnotowały Włochy (+15,5%), następnie Francja (+7,8%), podczas gdy w Niemczech rejestracje zwiększyły się jedynie o skromne 0,6%.

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE

W grudniu rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej UE ponownie znacząco spadły (-12,8%). Nadal główną przyczyną był niedobór mikroprocesorów, który uderzył w produkcję szczególnie tej kategorii pojazdów. Tendencja ta znalazła swoje odzwierciedlenie w wynikach czterech kluczowych rynków regionu, z których wszystkie wykazały silne spadki w ostatnim miesiącu roku: Hiszpania (-34,8%), Niemcy (-12,4%), Francja (-10,5%) i Włochy (-9,2%).

Jeżeli spojrzymy na wolumen w roku 2021, w całej UE zarejestrowano prawie 1,6 miliona lekkich samochodów dostawczych, co oznacza wzrost o 8,5% w ujęciu rok do roku, pomimo negatywnych wyników w ostatnich sześciu miesiącach roku. Na czterech dużych rynkach wyniki były jednak zróżnicowane. W Hiszpanii (-4,0%) i Niemczech (-0,8%) liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych nieznacznie spadła, natomiast Włochy i Francja zakończyły rok pozytywnie, ze wzrostem liczby rejestracji odpowiednio o 14,7% i 7,5%.

NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE

W grudniu 2021 r. w UE sprzedano 25 314 nowych samochodów ciężarowych, o 19,1% więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Podobnie jak w przypadku segmentu ciężkich samochodów ciężarowych powyżej 16t., Europa Środkowa, a w szczególności Polska (+59,3%), znacząco przyczyniła się do tego wzrostu. Biorąc pod uwagę cztery główne rynki, największy wzrost odnotowały Włochy (+21,2%) i Niemcy (+14,6%), następnie Hiszpania (+2,2%), natomiast we Francji (-0,2%) popyt pozostał na niezmienionym poziomie.

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła o 16,8%, osiągając łącznie 289 316 sprzedanych sztuk. Pomimo negatywnych wyników od września do listopada, zyski odnotowane w pierwszej połowie roku i w grudniu wsparły wyniki całoroczne. W rezultacie prawie wszystkie rynki UE osiągnęły wyższe rezultaty niż w 2020 roku, w tym cztery główne: Włochy (+22,3%), Hiszpania (+8,1%), Niemcy (+5,6%) i Francja (+5,5%).

Hiszpania 173 272 -36,4 1 877 2 090 -10,2 5,8%
Szwecja 138 452 -69,5 728 1 674 -56,5 4,7%
Polska 141 143 -1,4 1 356 1 486 -8,7 4,1%
Norwegia 29 157 -81,5 1 083 1 370 -20,9 3,8%
Czechy 138 213 -35,2 1 006 1 367 -26,4 3,8%
Austria 102 108 -5,6 887 872 +1,7 2,4%
Rumunia 61 70 -12,9 715 819 -12,7 2,3%
Belgia 34 56 -39,3 945 787 +20,1 2,2%
Holandia 15 256 -94,1 338 643 -47,4 1,8%
Szwajcaria 81 134 -39,6 646 640 +0,9 1,8%
Węgry 112 49 +128,6 1 010 629 +60,6 1,8%
Portugalia 114 29 +293,1 586 412 +42,2 1,1%
Litwa 8 53 -84,9 137 315 -56,5 0,9%
Grecja 72 26 +176,9 454 307 +47,9 0,9%
Słowacja 191 51 +274,5 529 290 +82,4 0,8%
Finlandia 27 24 +12,5 382 284 +34,5 0,8%
Dania 95 9 +955,6 636 268 +137,3 0,7%
Cypr 1 0   20 246 -91,9 0,7%
Estonia 34 2 +1 600,0 269 224 +20,1 0,6%
Luksemburg 10 15 -33,3 167 214 -22,0 0,6%
Bułgaria 30 6 +400,0 203 180 +12,8 0,5%
Irlandia 27 7 +285,7 444 130 +241,5 0,4%
Chorwacja 1 3 -66,7 119 106 +12,3 0,3%
Łotwa 2 11 -81,8 209 75 +178,7 0,2%
Słowenia 5 5 +0,0 98 64 +53,1 0,2%
Islandia 1 0   30 15 +100,0 0,0%
RAZEM 4 340 4 229 +2,6 35 797 35 835 -0,1 100%

Komentarze