Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusów po 11 miesiącach 2013 r.

infobus
20.12.2013 14:24
0 Komentarzy

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie za 11 miesięcy 2013 r. Rosną szanse na dodatni wynik na koniec roku. Łącznie w tym roku europejscy przewoźnicy zarejestrowali 30 455 szt. autobusów –czyli tylko o 70 szt. mniej niż przed rokiem (-0,2%). To efekt sukcesywnego odrabiania strat przez autobusową Europę od początku wakacji. Wszystko rozpoczęło się w lipcu, kiedy poziom rejestracji osiągnął poziom 18 196 szt., a do wyniku z zeszłego roku dzieliło nas 1360 szt. (-7%). Wówczas porównując miesiąc do miesiąca zanotowaliśmy sprzedaż o 6,6% wyższą niż w 2012 r., podobnie było w sierpniu (+7,5%). Jednak prawdziwy boom miał miejsce we wrześniu, który był lepszy o 15,7% niż zeszłoroczny, a w październiku padł tegoroczny rekord”+22,7%. W listopadzie tendencja wzrostowa wyraźnie opadła, ale zatrzymała się na jak najbardziej satysfakcjonującym poziomie +5,2% w porównaniu do listopada 2012 r. Tym samym łączna liczba zarejestrowanych autobusów w Europie jest tylko o 0,2% mniejsza niż w rok temu i wydaje się Europa zakończy 2013 rok na niewielkim „plusie”. Motorem napędowym pozytywnej dynamiki jest zwiększona sprzedaż autobusów przed wejściem nowej normy emisji spalin Euro 6 oraz szeroko zakrojona odnowa flot w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-listopad 2012 / 2013 r.Europejski rynek autobusowy 01-11.2013 r.Europejski rynek autobusowy 01-11.2013 r.
Patrząc na najnowsze europejskie wyniki widać wyraźnie, że nasz region cały czas bardzo dobrze tutaj wypada – szczególnie na tle unijnej piętnastki. Jeszcze w latach 2009-2011 to właśnie nowi członkowie Unii Europejskiej notowali tutaj najgorsze wyniki –przykładowo na koniec 2011 r. był to spadek na poziomie -8%, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciła i to „nowe”kraje są na plusie, a „stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w Europie Środkowo-Wschodniej i krajach nadbałtyckich zwiększył się w omawianym okresie br. o 300 szt. w porównaniu do 2012 r., osiągając pułap 3843 szt. (+8,5%) Motorem napędowym są tutaj Węgry, gdzie prywatny operator – VT Transman GmbH –odebrał w wakacje 160 szt. autobusów Mercedes-Benz Citaro. Dokładając do tego spore zakupy Volanbusz otrzymaliśmy w rezultacie wzrost o dynamice (+644%), co przekłada się na poziom 335 autobusów, czyli o 290 szt. więcej niż przed rokiem. Warto również zauważyć mocne wzrosty na Litwie i Łotwie (odpowiednio o 33,1% i 136,1%), a także stabilny wzrost jednego z strategicznych filarów naszego regionu –Czech, gdzie w ciągu 11 miesięcy br. sprzedano 758 szt. autobusów (+15,7%). Podsumowując –w tym roku lista rankingowa największych autobusowych rynków wśród nowych członków Unii Europejskiej jest następująca: Polska (1062 szt.), Rumunia (831 szt.), Czechy (758 szt.), Węgry (335 szt.), Słowacja (220 szt.) i Łotwa (196 szt.). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas ani Bułgarii ani Serbii, która również pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszym regionie Europy.
Coraz lepiej radzą sobie także państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria). Po ujemnym bilansie po I połowie roku, rynki te rynki zaczęły odrabiać stratę do zeszłego roku, która aktualnie została zniwelowana do 58 szt. (-3,4%). Najwięcej autobusów zarejestrowano tutaj w Norwegii (1090 szt.), która jednocześnie jest w tej grupie na największym „minusie”(-7,2%) w porównaniu do zeszłorocznych wyników.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie 01-11.2013 r. –wg krajów
Kraj
11.2013
11.2012
Zmiana [%]
01-11. 2013
01-11. 2012
Zmiana [%]
Początek formularza
AUSTRIA
55
42
31,00%
550
626
-12,10%
BELGIA
61
25
144,00%
714
676
5,60%
CZECHY
108
82
31,70%
758
655
15,70%
DANIA
26
63
-58,70%
342
485
-29,50%
ESTONIA
10
1
900,00%
119
115
3,50%
FINLANDIA
26
28
-7,10%
318
445
-28,50%
FRANCJA
529
486
8,80%
6 214
5 665
9,70%
GRECJA
9
0
90
115
-21,70%
HISZPANIA
117
90
30,00%
1 508
1 567
-3,80%
HOLANDIA
51
42
21,40%
379
310
22,30%
IRLANDIA
0
0
163
236
-30,90%
ISLANDIA
1
5
-80,00%
72
68
5,90%
LITWA
25
20
25,00%
185
139
33,10%
LUKSEMBURG
19
21
-9,50%
146
156
-6,40%
ŁOTWA
18
6
200,00%
196
83
136,10%
NIEMCY
565
577
-2,10%
4 737
4 435
6,80%
NORWEGIA
48
42
14,30%
1 090
1 174
-7,20%
POLSKA
133
150
-11,30%
1 062
1 167
-9,00%
PORTUGALIA
3
3
0,00%
148
215
-31,20%
RUMUNIA
60
202
-70,30%
831
991
-16,10%
SŁOWACJA
29
46
-37,00%
220
262
-16,00%
SŁOWENIA
18
2
800,00%
137
86
59,30%
SZWECJA
56
103
-45,60%
1 159
1 416
-18,10%
WĘGRY
54
6
800,00%
335
45
644,40%
WIELKA BRYTANIA
544
394
38,10%
6 384
6 880
-7,20%
WŁOCHY
192
177
8,50%
2 112
2 049
3,10%
RAZEM (UE + EFTA)
2 810
2 671
5,20%
30 455
30 525
-0,20%
ACEA

Komentarze