Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusów – 04.2022

infobus
25.05.2022 10:30
0 Komentarzy
W kwietniu rejestracje nowych autobusów w Europie minimalnie zmniejszyły się o -0,7%  – do poziomu 2 278 sztuk.

Łącznie na europejskie drogi w okresie styczeń-kwiecień wyjechało 10 275 fabrycznie nowych autobusów i autokarów. To równo o 500 sztuk więcej niż rok wcześniej (+5,1 r/r) i kontynuacja pozytywnego trendu utrzymujące się w autobusowej Europie od początku roku.

Europejski kwiecień

Kwietniowe wyniki głównych rynków UE były bardzo zróżnicowane. Hiszpania i Francja osiągnęły dwucyfrowe wzrosty (odpowiednio +82,5% i +51,8%), Wielka Brytania utrzymała pozytywną dynamikę na poziomie 5,4%, Włochy zaliczyły niewielki spadek o 3,7%, a sprzedaż w Niemczech zmniejszyła się o 38,3%.

Z kolei od stycznia do kwietnia sprzedaż nowych autobusów i autokarów w całej UE wzrostowi (+5,1%). Kluczowe rynki regionu prezentowały zróżnicowane wyniki.

Hiszpania poszybowała w górę o +59,9%, podobnie Wielka Brytania (+54%), natomiast we Francji wzrost był skromniejszy (+4,7%). Z kolei Niemcy i Włochy poniosły dwucyfrowe straty (odpowiednio -16,9% i -13,9%).

Polska zajmuje w generalnej klasyfikacji siódme miejsce – przed Francją, W. Brytanią, Niemcami, Włochami, Hiszpanią i Czechami. Za nami jest Belgia i Rumunia.

  kwi.22 kwi.21 zmiana % 01_04.2022 01_04.2021 zmiana %
Francja 346 228 +51,8 1 750 1 672 +4,7
W. Brytania 410 383 +7,0 1 656 1 075 +54,0
Niemcy 253 410 -38,3 1 398 1 683 -16,9
Włochy 180 187 -3,7 997 1 158 -13,9

Użytkowy rynek

W kwietniu 2022 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 27,1% do 125 034 sprzedanych sztuk, przy czym spadki odnotowano we wszystkich segmentach. Cztery kluczowe rynki UE ucierpiały z powodu olbrzymich strat, przyczyniając się do ostrego spadku w regionie: Hiszpania (-36,0%), Niemcy (-30,5%), Francja (-28,6%) i Włochy (-17,5%).

Po czterech miesiącach 2022 roku sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w UE skurczyła się o 20,3%, a ujemny wynik z ostatniego miesiąca pogłębił jeszcze skumulowany rezultat. Trzy spośród czterech największych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe spadki. Najbardziej ucierpiała Hiszpania (-31,8%), następnie Francja (-23,6%) i Niemcy (-16,5%). Spadek we Włoszech był bardziej umiarkowany (-7,7%).

Rynek autobusów w krajach Unii Europejskiej

Dostawcze i ciężarowe

Kwietniowe rejestracje nowych samochodów dostawczych do 3,5 t w UE obniżyły się o 30,2% osiągając liczbę 99 908 sztuk. Negatywny wynik w całym regionie odzwierciedla się na czterech głównych rynkach: Hiszpania (-41,0%), Niemcy (-33,6%), Francja (-31,8%) i Włochy (-17,2%).

Od stycznia do kwietnia sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE obniżyła się (-23,5%), ponieważ spadki odnotowano na większości rynków. W regionie pozytywnie wypadły jedynie takie kraje, jak Łotwa (+15,9%), Cypr (+5,6%) i Słowacja (+3,9%). Z kolei cztery główne rynki UE z Hiszpanią na czele (-37,2%) poniosły straty.

W kwietniu 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych pow. 3.5t w UE obniżyła się (-12,6%) do 23 308 sztuk. Z wyjątkiem Hiszpanii (+3,5%), wszystkie główne rynki znalazły się na minusie. Wśród kluczowych krajów najgorzej wypadły Włochy (-20,7%), a za nimi uplasowały się Niemcy (-20,2%). Spadek we Francji był marginalny (-1,3%).

Do tej pory w 2022 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 98 239 nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, czyli o 4% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spośród największych rynków w regionie jedynie Hiszpania zwiększyła liczbę rejestracji (+3,0%). Niemcy poniosły największą stratę (-9,1%), za nimi znalazły się Włochy (-5,3%) i Francja (-1,1%).

Hiszpania 208 114 +82,5 761 476 +59,9
Czechy 101 89 +13,5 467 481 -2,9
Polska 87 77 +13,0 411 384 +7,0
Belgia 95 147 -35,4 289 388 -25,5
Rumunia 45 89 -49,4 271 262 +3,4
Austria 82 52 +57,7 269 319 -15,7
Portugalia 48 82 -41,5 268 223 +20,2
Szwecja 70 100 -30,0 181 262 -30,9
Dania 61 6 +916,7 171 115 +48,7
Irlandia 27 69 -60,9 167 190 -12,1
Estonia 32 47 -31,9 143 90 +58,9
Norwegia 29 38 -23,7 143 150 -4,7
Holandia 45 27 +66,7 136 130 +4,6
Szwajcaria 20 33 -39,4 111 147 -24,5
Słowacja 12 0   110 49 +124,5
Łotwa 30 8 +275,0 98 35 +180,0
Węgry 16 8 +100,0 89 87 +2,3
Luksemburg 16 1 +1 500,0 89 73 +21,9
Grecja 23 34 -32,4 60 93 -35,5
Bułgaria 7 27 -74,1 54 31 +74,2
Finlandia 10 11 -9,1 53 42 +26,2
Cypr 7 3 +133,3 40 6 +566,7
Chorwacja 12 14 -14,3 36 44 -18,2
Litwa 2 9 -77,8 33 64 -48,4
Słowenia 3 1 +200,0 16 40 -60,0
Islandia 1 1 +0,0 8 6 +33,3
EU + EFTA + UK 2 278 2 295 -0,7 10 275 9 775 +5,1

Komentarze