Euro Bus Expo 2024: Brytyjskie święto autobusów w dobrej formie. Z VDL-Van Hool
12 listopada rozpoczęły się brytyjskie targi Euro Bus Expo 2024 , które zgromadziły czołowych producentów i dealerów branży autobusowej w UK, w tym dawno niewidziany duet VDL-Van Hool.
Do tego na w Birmingham mamy mocne reprezentacje z Hiszpanii, Chin i Turcji, które prezentują swoje najnowsze osiągnięcia w zakresie autobusowego transportu publicznego. – przede wszystkim w zakresie technologii zeroemisyjnych, dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz luksusowych podróży.
Spis treści:
- W jakim mieście odbywają się targi Euro Bus Expo 2024?
- Jakie modele autobusów elektrycznych zaprezentował Alexander Dennis na targach?
- Jacy producenci z Hiszpanii pokazali się na targach Euro Bus Expo?
Alfabetyczna lista
Poniżej w telegraficznym skrócie najważniejsze stoiska na targach w Birmingham, które zgromadziły w tym roku ok. 75 autobusów:
Alexander Dennis zaprezentował swoje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie autobusów elektrycznych. Na stoisku ADL można było zobaczyć dwa kluczowe modele: Enviro100EV oraz nową generację Enviro400EV.
- Enviro100EV to kompaktowy autobus elektryczny o długości 8,5 metra i szerokości 2,35 metra. Wyposażony w akumulatory o pojemności 354 kWh, oferuje zasięg do 573 km według cyklu UK Bus Cycle. Pojazd może pomieścić do 45 pasażerów, z maksymalnie 26 miejscami siedzącymi. Dzięki niewielkim wymiarom jest idealny do poruszania się po wąskich ulicach miejskich oraz terenach podmiejskich.
- Enviro400EV to dwupoziomowy autobus elektryczny o długości 11,1 metra i szerokości 2,55 metra. Standardowo wyposażony w akumulatory o pojemności 472 kWh, zapewnia zasięg do 620 km według cyklu UK Bus Cycle. Pojazd może przewozić do 96 pasażerów, z maksymalnie 80 miejscami siedzącymi. Jest przeznaczony do obsługi zatłoczonych tras miejskich oraz połączeń międzymiastowych.
Oba modele zostały zaprojektowane z myślą o przyszłości, z możliwością aktualizacji systemów akumulatorowych w miarę postępu technologicznego. ADL podkreśla również wysoką efektywność energetyczną swoich pojazdów; Enviro400EV osiąga zużycie energii na poziomie 0,67 kWh/km według standardów Zemo Partnership, co czyni go jednym z najbardziej efektywnych autobusów elektrycznych w swojej klasie. Dodatkowo, na zewnątrz hali wystawowej, ADL zaprezentowało niskoemisyjny model Enviro400, demonstrując swoje zaangażowanie w oferowanie różnorodnych rozwiązań transportowych dostosowanych do potrzeb operatorów na całym świecie.
Apex Buses przedstawił gamę modeli opartych na Mercedes-Benz Sprinter, w tym Citygo – niskopodłogowy minibus, Premium Mobility – minibus dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami, a także wersje Touring S, Touring+ oraz VIP minicoach, oferujące różnorodne opcje dla operatorów.
Ayats – Hiszpanie przyjechali na Wyspy z modelem Scania-Ayats Horizon, który był także pokazywany na Transexpo przez PAI. To piętrowy autokar klasy premium przeznaczony do dalekobieżnych podróży. Autokar oparty na podwoziu Scania, co gwarantuje niezawodność i wysoką jakość wykonania. Może pomieścić do 89 pasażerów, oferując komfortowe warunki podróży. W standardzie znajdują się ergonomiczne fotele, system klimatyzacji, nowoczesne systemy multimedialne oraz opcjonalne udogodnienia, takie jak Wi-Fi czy gniazda USB. Wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym ABS, ESP oraz systemy wspomagające kierowcę. Dodajmy, że Ayats, hiszpański producent z ponad 115-letnim doświadczeniem, specjalizuje się w produkcji piętrowych autobusów i autokarów, dostosowanych zarówno do przewozów miejskich, jak i międzynarodowych. Firma kładzie nacisk na innowacyjność i dostosowywanie pojazdów do indywidualnych potrzeb klientów, oferując możliwość budowy nadwozia na dowolnym podwoziu, co pozwala spełniać różnorodne wymagania rynku.
B.A.S.E Coach Sales wystawił kolejny autokar z hiszpańskim rodowodem – Beulas Cygnus na bazie MAN RR8. To autokar zdolny pomieścić do ośmiu wózków inwalidzkich, co podkreśla zaangażowanie firmy w dostępność. Dodatkowo, zaprezentowano modele Beulas Glory na Scania K410, MOBIpeople Premium na Scania K360 oraz MOBIpeople na MAN TGL Midi Explorer, które oferują różnorodne opcje dla operatorów.
BYD – Chińczycy, który w Wielkiej Brytanii czują się jak w domu przedstawili dwa bateryjne autobusy elektryczne, w tym BD11 – dwupoziomowy model wyposażony w zaawansowaną technologię akumulatorów Blade, zapewniającą większą efektywność energetyczną i zasięg. Dodajmy, że BYD z ponad dekadą doświadczenia na rynku brytyjskim, sprzedał tutaj ponad 2200 autobusów elektrycznych, które łącznie pokonały ponad 120 milionów kilometrów.
Coachtraders zaprezentował kolejny hiszpański midicoach – UNVI L24 na DAF XB, który zadebiutuje na Euro Bus Expo. Ponadto, firma przedstawiła Iveco Daily M20 midicoach oraz modele S20 i S20xl oparte na Mercedes-Sprinter, a także dwa pojazdy od Paramount Conversions, w tym M1 VIP people carrier.
CVM World wystawił ciekawy model Peugeot Boxer – 17-miejscowy minibus przystosowany dla osób na wózkach inwalidzkich oraz Ford E-Transit – elektryczny minibus, oba dostosowane do wysokich standardów firmy.
EVM UK zaprezentował aż 11 pojazdów, w tym litewski minibus Altas e-Cityline – MINI autobus elektryczny. Plus AOS Grand Toro i AOS Visigo – oba kategorii MIDI, a także Iveco Daily EVM CM. Wśród eksponatów znalazły się również Mercedes-Benz Sprinter w różnych konfiguracjach oraz Tri Bus E-Sprinter – bateryjny minibus elektryczny.
Ilesbus przedstawił sześć modeli, w tym dwa Iveco Daily Ilesbus Glance midicoachy, z których jeden jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami. Plus dwa minibusy Mercedes-Benz Sprinter Ilesbus Harmony minicoachy. Dodatkowo, zaprezentowano Iveco Daily Ilesbus I-City Max – niskopodłogowy midibus oraz Mercedes-Benz Sprinter Ilesbus I-City – niskopodłogowy minibus.
Irizar UK– na targach Euro Bus Expo 2024 Irizar UK zaprezentował imponującą gamę pojazdów, podkreślając swoje zaangażowanie na brytyjskim rynku. To Irizar ie tram: Ten w pełni elektryczny autobus jednopokładowy łączy estetykę tramwaju z funkcjonalnością autobusu. Model 12-metrowy, prezentowany na targach, jest przystosowany do ładowania oportunistycznego, z możliwością ładowania w zajezdni. Dostępne są również wersje 10,6 m i 18 m. Irizar i8 Integral: Flagowy model autokaru, oferujący najwyższy poziom komfortu i wyrafinowania, idealny dla przewozów korporacyjnych, drużyn sportowych oraz międzynarodowych podróży. Na stoisku prezentowany jest pojazd o długości 14,07 m, wyposażony w 55 skórzanych foteli, podkreślający luksusowy charakter tego modelu.
Irizar i6S Efficient Integral: Ten autokar wyróżnia się zaawansowaną aerodynamiką i redukcją masy, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji nawet o 13% w porównaniu z poprzednią wersją. Prezentowany egzemplarz o długości 12,9 m posiada 53 miejsca siedzące i jest w pełni zgodny z wymogami PSVAR, co czyni go wszechstronnym wyborem dla różnych zastosowań. Irizar i4 Integral: Ten autobus międzymiastowy oferuje znaczną redukcję masy oraz optymalne rozłożenie obciążenia na osie. Wersja 12,9 m może pomieścić 59 pasażerów w układzie 2+2 lub 70 w układzie 3+2, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla przewozów szkolnych i innych zastosowań wymagających dużej pojemności.
John Hill Coach Sales wystawił Mercedes-Benz Sprinter 517 w wersjach 16-miejscowej, 16-miejscowej z dostępem dla wózków inwalidzkich oraz 19-miejscowej, oferując różnorodne opcje dla operatorów.
Karsan – Głównym punktem ekspozycji tureckiego producenta jest premiera na rynku brytyjskim modelu e-JEST – kompaktowego, w pełni elektrycznego minibusa. Karsan, z ponad 58-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej, jest wiodącym producentem pojazdów komercyjnych, oferującym autobusy elektryczne, autonomiczne oraz z napędem wodorowym. Obecnie ponad 1100 elektrycznych autobusów Karsan operuje w 23 krajach na 3 kontynentach, w tym w Japonii i USA.
Mellor Bus przedstawił Mercedes-Benz Mellor Sprinter Strata Ultra – niskopodłogowy minibus, Mercedes-Benz Sprinter Strata oraz Orion Accessible – niskopodłogowy minibus zaprojektowany dla tras o niskim natężeniu ruchu.
Noone Turas i Jones Coach and Bus Sales zaprezentowali dwa autobusy Turas 900s na bazie DAF, Turas 700s na Iveco Daily midicoach oraz minibus Mercedes-Benz Sprinter z własną zabudową Envoy. Plus dwa modle Turas 500s na bazie Mercedes-Benz Sprinter z nadwoziem specjalnym.
Pelican Bus and Coach przedstawił bardzo szeroką gamę modeli Yutong:
- GTe14 Electric Intercity Coach: Elektryczny autokar międzymiastowy, łączący nowoczesny design z zaawansowaną technologią napędu elektrycznego, oferujący ekologiczne rozwiązanie dla przewozów międzymiastowych.
- GT12 Touring Coach: Luksusowy autokar turystyczny, zaprojektowany z myślą o komforcie pasażerów i efektywności operacyjnej, idealny dla długodystansowych podróży.
- TC9 Midi Coach: Kompaktowy autokar midi, oferujący elastyczność i wszechstronność, odpowiedni dla mniejszych grup i krótszych tras.
- U11DD Double Deck Bus: Elektryczny autobus piętrowy, łączący dużą pojemność pasażerską z zerową emisją, idealny dla miejskiego transportu publicznego.
- E12 Bus: Elektryczny autobus jednopokładowy, oferujący nowoczesne rozwiązania technologiczne i komfort dla pasażerów, przeznaczony do miejskich i podmiejskich tras.
- E9L Bus: Elektryczny midibus, łączący kompaktowe wymiary z efektywnością energetyczną, idealny dla tras o mniejszym natężeniu ruchu.
Dodatkowo na stoisku pokazano unikalne doświadczenie wirtualnej rzeczywistości (VR), umożliwiające odwiedzającym symulację jazdy pojazdami Yutong w różnych warunkach operacyjnych. Uczestnicy mogą wziąć udział w testach wysokiej prędkości, ocenie warunków drogowych, teście deszczowym oraz teście na stromych wzniesieniach. Ponadto, VR oferuje wirtualną wycieczkę po linii montażowej pojazdów Yutong, ukazując dbałość o bezpieczeństwo na każdym etapie produkcji.
Podczas targów turecka Temsa przedstawi swoje najnowsze modele pojazdów – MD9 i HD13. Firma posiada własne przedstawicielstwo w Wielkiej Brytanii.
I wielcy nieobecni europejskich salonów autobusowych – firma VDL Van Hool zaprezentowali w Birmingham dwa modele autokarów: T16 Astron oraz TDX21 Altano. Była to pierwsza prezentacja tych pojazdów pod nowym szyldem VDL Van Hool, co potwierdza kontynuację produkcji serii T po przejęciu przez VDL.
- T16 Astron to trzyosiowy autokar o długości 13 440 mm, wysokości 3 795 mm i szerokości 2 550 mm. Pojazd oferuje 57 miejsc siedzących dla pasażerów oraz przestrzeń bagażową o pojemności 13,52 m³. Autokar wyposażony jest w silnik DAF MX 13 spełniający normę emisji spalin Euro 6, zblokowany ze skrzynią biegów ZF Traxon lub opcjonalnie Allison T525. Dodatkowo, T16 Astron posiada systemy bezpieczeństwa takie jak ABS, EBS, ESC, ACC, AEBS, LDW oraz FSD.
- TDX21 Altano to trzyosiowy autokar o długości 14 590 mm, wysokości 3 730 mm i szerokości 2 550 mm. Pojazd może pomieścić do 74 pasażerów oraz oferuje przestrzeń bagażową o pojemności 14,62 m³. Autokar wyposażony jest w silnik DAF MX 13 o mocy 355 kW (483 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 2 500 Nm, spełniający normę emisji spalin Euro 6. TDX21 Altano charakteryzuje się ergonomicznym kokpitem z centralnie umieszczonym ekranem LCD oraz zintegrowanym systemem klimatyzacji.
Strefa Miniplus
Elementem wyróżniającym Euro Bus Expo jest strefa Miniplus, która zrzesza wyspecjalizowanych dostawców z małego i średniego rynku PCV, oferujących różnorodną gamę pojazdów . Odwiedzający znajdą specjalnie zaprojektowane modele, w tym niektóre z elastycznymi siedzeniami, windami osobowymi i zaawansowanymi urządzeniami zapewniającymi bezpieczeństwo. Oprócz tego wystawcy zaprezentują usługi konwersji na zamówienie, umożliwiające operatorom dostosowywanie pojazdów do konkretnych potrzeb operacyjnych i dostępności. Wśród tegorocznych wystawców Miniplus mamy :
- GM Coachwork z nowym akumulatorowo-elektrycznym minibusem Ford E-Transit
- London Hire prezentuje dwie konwersje minibusów – 16-miejscowy Mercedes-Benz Sprinter Treka Bus i Maxus Deliver 9
- Opcje minibusów wyświetlające minibus Ford E-Transit z dostępem do prądu akumulatorowego oraz minibus Ford Custom
- TBC Conversions zaprezentuje nowy, innowacyjny produkt elektryczny wraz z kompatybilnym z hydrorafinowanym olejem roślinnym (HVO) mieszczącym 17 miejsc minibusem przystosowanym dla wózków inwalidzkich i wyposażonym w wewnętrzną windę pasażerską, co jeszcze bardziej wzmocni jej zaangażowanie w dostarczanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań transportowych
- Trek – Minibus prezentujący dostępny minibus Peugeot Boxer.
Komentarze