Elektryczny Solaris zadebiutował na ulicach Kielc. W ramach testu BP Tour
4 stycznia na ulice Kielc wyjechał po raz pierwszy elektryczny autobus marki Solaris, oznaczony numerem taborowym 1100.
Jest to krok w stronę ekologicznej modernizacji floty komunikacyjnej miasta, która ma być kontynuowana w 2026 roku. Ostatnio pisaliśmy w InfoBusie o wyborze najkorzystniejszej oferty przez ZTM Kielce w przetargu na zakup 24. autobusów elektrycznych.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowoczesne rozwiązania techniczne wyróżniają elektryczny autobus Solaris Urbino 12, który zadebiutował w Kielcach?
- Jak długo potrwają testy Solarisa Urbino 12 na trasach w Kielcach i jakie jest ich cel?
- Ile autobusów elektrycznych oraz ładowarek planuje zakupić Kielce w ramach programu Zielony Transport Publiczny?
Testowy Solaris
Demonstracyjny elektrobus wyróżnia się Nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi: :
- Białym kolorem i LED-owymi wyświetlaczami w tej samej barwie, które zwiększają czytelność informacji dla pasażerów.
- Drzwiami odskokowymi, otwieranymi na zewnątrz, oraz przyciemnianymi szybami, które poprawiają komfort podróżnych.
- Systemem akustycznym AVAS, emitującym dźwięk przypominający silnik spalinowy przy niskich prędkościach, co zwiększa bezpieczeństwo pieszych.
- Kabina kierowcy została zaprojektowana z myślą o ergonomii i widoczności dzięki dużym szybom.
- System MobilEye Shield+, który monitoruje „martwe pola” i ostrzega przed obecnością pieszych, rowerzystów i motocyklistów, podnosi poziom bezpieczeństwa na drodze.
- Nowoczesne oświetlenie LED i wydajna klimatyzacja zapewniają komfort użytkowania zarówno kierowcy, jak i pasażerom.
Pierwsze trasy i testy W dniu debiutu Solaris Urbino 12 obsługiwał linię 24 (Osiedle Świętokrzyskie – Kusocińskiego). W nadchodzących tygodniach pojazd będzie testowany na innych trasach w Kielcach. Testy potrwają miesiąc i pozwolą ocenić, jak pojazd sprawdza się w codziennym użytkowaniu.
Przyszłość transportu
Wprowadzenie elektrycznego autobusu to zapowiedź większych zmian w taborze komunikacji miejskiej w Kielcach. Miasto planuje stopniową wymianę części floty na pojazdy zeroemisyjne, co wpisuje się w globalne trendy dążenia do zrównoważonego transportu. Zarząd Transportu Miejskiego 30 stycznia wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup 24 elektrobusów oraz 12 ładowarek.
Miasto sfinansuje zakup ze środków europejskich w ramach programu Zielony Transport Publiczny.
ZTM zamierza kupić 24 nowe autobusy elektryczne o długości 12 metrów oraz infrastrukturę ładowania, w tym 12 ładowarek, które zostaną zamontowane na parkingu obok dworca autobusowego przy ulicy Czarnowskiej. Wsparcie unijne ma pokryć 100 proc. kosztów zakupu autobusów oraz 50 proc. infrastruktury do ładowania pojazdów. Wartość projektu to ponad 85 mln zł. Wkład miasta przy realizacji projektu ma wynieść ok. 1,4 mln zł.
Do przetargu, ogłoszonego przez ZTM, zgłosiła się firma Solaris, która zaproponowała realizację usługi za kwotę 85,342 mln zł, co mieści się w budżecie Kielc – 85,362 mln zł.
Od podpisania umowy dostawca będzie miał dwanaście miesięcy na to, aby dostarczyć pojazdy. To oznacza, że w grudniu 2025 r. lub w styczniu 2026 r. mieszkańcy Kielc będą mogli już korzystać z zeroemisyjnych autobusów.
„Kolejne lata będą rekordowe, jeśli chodzi o rozwój mobilność i transportu publicznego. Zainwestujemy ponad 200 mln zł w dobrą jakość komunikacji publicznej w naszym mieście” – podkreśliła prezydentka Kielc Agata Wojda.
W planach miasta jest zakup kolejnych autobusów elektrycznych oraz rozszerzenie siatki połączeń o dotąd nieobsługiwane ulice m.in. w śródmieściu Kielc.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze