Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026
Opatów, miasto w województwie świętokrzyskim, rozpoczął dwutygodniowe testy 23-osobowego elektrycznego minibusa od Mercusa.
Pojazd – w wersji szkolnej – jest testowany przez Powiatowy Zakład Transportu. Testy mają pomóc w przygotowaniach do przyszłorocznych zakupów zeroemisyjnych pojazdów na potrzeby lokalnej komunikacji gminnej. Jak zapowiadają przedstawiciele zakładu, docelowo planowany jest zakup minibusów elektrycznych już w 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Jaki model elektrycznego minibusa testowany jest obecnie w Opatowie?
- Jakie parametry techniczne (moc silnika, pojemność baterii, zasięg) ma testowany pojazd Mercus eSprinter?
- W jakim roku Opatów planuje zakup własnych minibusów elektrycznych?
Mercus eSprinter – znany z Tatr, teraz w Opatowie
Testowany pojazd bazuje na tej samej konstrukcji, która od 2024 roku jest wykorzystywana przez Tatrzański Park Narodowy (TPN) na trasach do Morskiego Oka. To minibus zabudowany przez Mercus Bus & Coach (Nysa) na podwoziu nowej generacji Mercedes-Benz eSprinter (2024).
Konstrukcja dla Opatowa to pojazd kategorii M2 z miejscami siedzącymi dla 23 osób w układzie szkolnym. Zabudowa została dostosowana do przewozów pasażerskich – z pełnym wyposażeniem wnętrza, oświetleniem LED i klimatyzacją.
Cztery analogiczne pojazdy pracują od 2024 roku w Tatrzańskim Parku Narodowym. Obsługują trasy:
- Palenica Białczańska – Włosienica
- Zakopane – Morskie Oko (w tym transport dla osób z niepełnosprawnościami)
Tamtejsze warunki – w tym różnice wysokości ~400 m i górska infrastruktura – potwierdziły skuteczność tej konstrukcji. Minibusy TPN osiągają średnie zużycie energii 31–35 kWh/100 km, a ich realny zasięg w trudnym terenie to 220–250 km na jednym ładowaniu.
Trochę techniki
Powiatowy Zakład Transportu analizuje możliwości wdrożenia pojazdów elektrycznych na trasach komunikacji gminnej i szkolnej. Ocenie podlega m.in. zasięg realny, komfort pracy kierowcy i ergonomia załadunku dzieci. Testowana wersja szkolna może stać się bazą dla zamówień na minibusy obsługujące zarówno kursy regularne, jak i przewozy na potrzeby placówek edukacyjnych. Poniżej podstawowe dane testera:
Napęd i układ jezdny:
- Silnik PMSM (Permanent Magnet Synchronous Motor) – 150 kW (204 KM), 400 Nm
- Napęd na tylną oś
- Prędkość ograniczona do 90 km/h
- Wielostopniowa rekuperacja
- Zintegrowany elektryczny układ hamulcowy
Bateria i zasięg:
- Bateria LFP: 113 kWh brutto / 105 kWh netto
- Zasięg realny: 350–400 km (miejski/górski cykl)
- Ładowanie:
- AC: 11 kW (Typ 2, 3-fazowe)
- DC: do 115 kW (10–80% w ok. 40 minut)
- Aktywny system chłodzenia cieczą
Zabudowa i wyposażenie:
- 23 miejsca w układzie szkolnym (wersja testowa)
- Przesuwne drzwi boczne
- Oświetlenie LED, ogrzewanie, klimatyzacja
- Wersje przystosowane dla wózków możliwe na zamówienie
- Długość: 7,37 m, masa całkowita: 4 250 kg
Bezpieczeństwo:
- ESP, ABS, ASR, Crosswind Assist, Hill-Hold
- Attention Assist, TPMS
- Opcje: monitoring kabiny, rejestrator jazdy, rampy inwalidzkie
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze