Elektryczny debiut lwa w MPK Radom. Autobusy plus mikrobusy. Wszystko od MAN
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu z 30. autobusem elektrycznym i to od MAN, który tym samym elektrycznie debiutuje w lokalnym transporcie publicznym.
„Lwy” dołączą do 25 eksploatowanych dotychczas autobusów elektrycznych marki Solaris. To pierwsza partia z zamówionych 20 elektrobusów z fabryki w Starachowicach – o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Spółka wzbogaciło się również o cztery nowe mikrobusy przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Wszystko to w pakiecie od MAN.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych MAN dołączyło do floty MPK Radom w ostatniej dostawie?
- Jaki zasięg na jednym ładowaniu mają nowe elektrobusy MAN Lion’s City 12?
- Z jakiego programu pochodzi główne dofinansowanie na zakup 20 autobusów elektrycznych dla Radomia?
Autobusy elektryczne MAN
Nowe autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12 dla MPK Radom są przystosowane do przewozu 75 pasażerów, z czego 25 miejsc jest siedzących. Każdy pojazd posiada pełną klimatyzację, system niskiej podłogi oraz przestrzeń umożliwiającą przewóz wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Autobusy są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, co uwzględniono zarówno w układzie wnętrza, jak i przy instalacji odpowiednich ramp oraz uchwytów.
Na pokładzie pasażerowie znajdą nowoczesne udogodnienia, takie jak wyświetlacze LED i LCD, system zapowiedzi przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów oraz kasowniki dotykowe – w tym jeden z terminalem płatniczym. Dodatkowo w każdym autobusie zamontowano trzy podwójne porty USB, pozwalające na ładowanie urządzeń mobilnych w trakcie podróży.
Jedną z ważniejszych zalet nowych MAN-ów jest ich zasięg. Dzięki zastosowanym bateriom autobusy mogą przejechać co najmniej 300 kilometrów na jednym ładowaniu – bez konieczności korzystania z ładowarek pantografowych czy doładowań na pętlach.
Nowe elektrobusy będą obsługiwać miejskie linie nr 10, 12, 14, 15 i 16.
Infrastruktura ładowania i
Wraz z autobusami dostarczono także 10 stacjonarnych ładowarek zajezdniowych od firmy Ekoenergetyka Polska. Każda z nich dysponuje mocą 2 x 120 kW. Ponadto uruchomiono drugą stację ładowania zajezdniowego (SŁAM II), która umożliwia całodobowe ładowanie floty elektrobusów. Nowoczesne zaplecze techniczne znacząco zwiększa możliwości operacyjne MPK i zapewnia bezpieczeństwo oraz niezawodność ładowania w trybie ciągłym.
Infrastruktury i nowe autobusy to część większego projektu pn. „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”, realizowanego w ramach programu „Zielony transport publiczny – Faza III”. Całkowita wartość projektu wynosi 48 461 920 zł netto. Miejski przewoźnik pozyskał na ten cel aż 45,08 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy oraz 2,06 mln zł w formie preferencyjnej pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kolejne dostawy pięciu elektrycznych autobusów MAN są zaplanowane na listopad 2025 r., luty 2026 r. oraz maj 2026 r. Przy okazji każdej z dostaw MPK systematycznie wycofuje z użytku najbardziej wyeksploatowane pojazdy, które nie spełniają obecnych norm emisji spalin.
Zakup autobusów gazowych CNG i dalsze inwestycje
Równolegle MPK prowadzi postępowanie przetargowe na zakup 20 nowych autobusów miejskich, 12-metrowych, zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). To część projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji publicznej w Radomiu poprzez zakup 20 szt. niskoemisyjnych autobusów zasilanych CNG”. Spółka pozyskała na ten cel dofinansowanie w wysokości 27 016 400 zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.
Dodatkowo, Gmina Miasta Radomia planuje zakup kolejnych 10 bezemisyjnych autobusów elektrycznych w 2027 roku, które zostaną przekazane MPK w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Po zrealizowaniu wszystkich projektów taborowych, MPK będzie dysponować flotą składającą się z 55 autobusów elektrycznych oraz 45 autobusów gazowych. To oznacza, że blisko 90 procent pojazdów wyjeżdżających codziennie na ulice Radomia będą stanowiły pojazdy zero- i niskoemisyjne.
Prezydent Miasta Radomia Radosław Witkowski podkreślił, że tak duża skala inwestycji to efekt spójnej strategii ekologicznej, która stawia na komfort i bezpieczeństwo pasażerów, przy jednoczesnym ograniczaniu emisji spalin i hałasu w mieście.
Nowe mikrobusy dla osób z niepełnosprawnościami
MPK nie ogranicza się wyłącznie do rozwoju miejskiego transportu autobusowego. Spółka realizuje również usługi przewozu osób z niepełnosprawnościami, działając na zlecenie Gminy Miasta Radomia. W celu zaspokojenia rosnących potrzeb w tym zakresie, MPK zakupiło właśnie cztery nowe mikrobusy specjalistyczne, które powiększyły flotę do 24 pojazdów przystosowanych do przewozu osób z ograniczoną mobilnością.
Nowe busy są wyposażone w systemy umożliwiające bezpieczne przewożenie osób na wózkach inwalidzkich, posiadają klimatyzację, windę lub rampę najazdową oraz odpowiednie systemy zabezpieczeń. Ich zakup znacząco zwiększy elastyczność MPK w obsłudze kursów specjalnych, w tym indywidualnych przewozów na życzenie.
Prezes MPK Krzysztof Zalibowski zaznacza, że rozwój taboru – zarówno w segmencie pojazdów miejskich, jak i specjalistycznych – to efekt dobrej współpracy Spółki z władzami miasta, a także skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych. Do dziś MPK zdobyło ponad 113 milionów złotych z funduszy krajowych i unijnych na rozwój floty ekologicznej oraz niezbędnej infrastruktury.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze