Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektrobusy już na liniach MZK Słupsk. Pierwszy i ostatni taki kontrakt Scania Polska

infobus
06.08.2023 09:04
0 Komentarzy

 W sierpniu – zgodnie z umową – na ulice Słupska wyjechały pierwsze w tym mieście (i pierwsze w Polsce) autobusy elektryczne Scania Citywide 12 LF BEV.

Przyjazd nowych pojazdów zbiegł się z nieoczekiwaną zmianą na stanowisku prezesa Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku. Od 2 sierpnia spółka ma nowego sternika. To Anna Szabłowińska, która ma pomóc firmie rozwiązać narastające problemy finansowe. Decyzję o zmianach personalnych w MZK ogłosiła podczas konferencji prasowej Krystyna Danilecka-Wojewódzka, prezydentka Słupska. Poprzednia pani prezes – Anna Szurek – została odwołana ze stanowiska za szkodliwe dla spółki decyzje finansowe.

Liniowy start

Premierowe elektrobusy jeżdżą już po ulicach pomorskiego miasta, a na pętli przy ul. 11 listopada działa szybka ładowarka od Ekoenergetyki.

Łącznie w(w ramach dwóch przetargów) Słupsk zamówił osiem autobusów Scania Citywide LF BEV (sześć plus dwa) Pojazdy kosztowały miasto ok. 20 milionów złotych i zostały zakupione dzięki dofinansowaniu z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dodajmy, że kontrakt dla MZK Słupsk to pierwszy ostatni taki kontrakt zrealizowany przez Scania Polska. W maju szwedzki producent poinformował o wycofaniu się – wzorem Volvo Buses – z produkcji kompletnych autobusów, które do tej pory montowane były w słupskim zakładzie holdingu. O przyszłości fabryki pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Zobaczcie najnowsze pojazdy we flocie MZK Słupsk na filmie:

sześć plus dwa

Słupskie autobusy elektryczne Scania Citywide LF BEV będą posiadają następującą kompletację:

  • silnik elektryczny o mocy 250 kW (w tym szczytowa 300 kW ) z momentem obrotowy do 2100 Nm.
  • Do tego dochodzi dwustopniowa skrzynia biegów Scania (drugi bieg od 37 km/h).
  • Magazyn energii będzie stanowić 10 baterii LI (NMC) o mocy 330 kWh, które zapewnią przewidywany zasięg (w zależności od warunków) na poziomie powyżej 200 km.
  • Pojazdy będą ładowane za pomocą pantografu oraz złącza plug-in CCS2
  • Każdy z pojazdów będzie mógł zabrać na pokład do 81 osób, oferując 31 miejsce siedzących.
  • Komfortową podróż zapewni wydajny układ klimatyzacji i ogrzewania z pompą ciepła pracującą na czynniku R1234yf. System informacji pasażerskiej dostarczy mielecka firma R&G, a system monitoringu – Polgard.

Pojazdy otrzymają też letnią gwarancję całopojazdową od Scania Polska. Z kolei Ekoenergetyka udzieli na swoje ładowarki 7 lat gwarancji. Dodajmy, że zielonogórska firma wybudowała infrastrukturę do ładowanie za pomocą pantografu na pętli w centrum miasta oraz dostarczyć trzy dwustanowiskowych ładowarki, które będą działać w zajezdni MZK Słupsk.

Komentarze