Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

El Clásico w Żorach: Irizar vs. Solaris na 16 autobusów elektrycznych

infobus
13.02.2025 14:01
0 Komentarzy

13 lutego Gmina Żory otworzyła oferty w przetargu na dostawę 16 autobusów elektrycznych, które mają zasilić nową, samodzielnie organizowaną komunikację miejską.

Przetarg stanowi część projektu „Zintegrowane działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście Żory”, finansowanego w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Szczegółowo o tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwie firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę 16 autobusów elektrycznych dla Żor?
  2. O ile oferta Irizar e-mobility była tańsza od propozycji Solarisa?
  3. Jakie są kluczowe wymagania techniczne dotyczące zamawianych autobusów w Żorach?
Solaris i Irizar z ofertami na autobusy elektryczne dla Żor
Solaris i Irizar z ofertami na autobusy elektryczne dla Żor

Dwie oferty

Do postępowania przystąpiło dwóch producentów: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Irizar e-mobility, jednak obie złożone oferty przekroczyły zaplanowany budżet.

  • Solaris zaoferował 57.072.000,00 PLN brutto (46.400.000,00 PLN netto),
  • natomiast Irizar e-mobility 52.808.001,71 PLN brutto (42.925.204,64 PLN netto).

W przeliczeniu na jednostkowy koszt zakupu jednego autobusu, Solaris zaproponował za model Urbino 12 electric cenę 4.640.000,00 PLN netto, a Irizar – za ie bus 12 – 4.292.520,46 PLN netto. Różnica pomiędzy ofertami wynosi 4.263.998,29 PLN brutto, co oznacza, że propozycja Irizara jest o około 7,5% tańsza od oferty Solarisa.

Z koel budżet przeznaczony na realizację zamówienia wynosił 48.390.778,00 PLN brutto (39.349.000,00 PLN netto). Mimo niższej ceny, oferta hiszpańskiego producenta wciąż przekracza tę kwotę o 4.417.223,71 PLN brutto, podczas gdy propozycja Solarisa jest droższa o 8.681.222,00 PLN brutto.

Teraz decyzja leży po stronie zamawiającego, który może podjąć próbę zwiększenia budżetu. Wówczas to Irizar ma duże szasnę na wygraną – o ile oczywiście spełni wymagania formalne.

Solaris i Irizar z ofertami na autobusy elektryczne dla Żor
Solaris i Irizar z ofertami na autobusy elektryczne dla Żor

Żorskie autobusy

Autobusy, które zamierza zakupić Gmina Żory, mają spełniać wysokie standardy ekologiczne i techniczne, zapewniając komfort oraz efektywność eksploatacji. Oto kluczowe wymagania techniczne:

  • Długość: od 11.500 mm do 12.500 mm
  • Szerokość: od 2.500 mm do 2.550 mm
  • Wysokość maksymalna: 3.300 mm
  • Minimalny zasięg na pełnym naładowaniu baterii: 350 km
  • Maksymalne zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2: 1,30 kWh/km
  • Silnik elektryczny: Centralny, o mocy netto co najmniej 160 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem, wyposażony w system ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/h (z możliwością zmiany przez wykonawcę w okresie 96 miesięcy bez dodatkowych kosztów)
  • Baterie: Minimalna pojemność 420 kWh, liczba magazynów minimum 4 sztuki
  • Ładowanie:
    • 2 gniazda plug-in:
      • 1 z prawej strony autobusu za przednimi drzwiami, nad przednim kołem
      • 1 z przodu pojazdu pod szybą przednią
    • Typ: Combo Type 2 wg standardu IEC 62196-3

Ponadto autobusy będą wyposażone w klimatyzację, system rekuperacji energii podczas hamowania, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz trzy podwójne gniazda USB dla pasażerów.

Komentarze