El Clásico w Żorach: Irizar vs. Solaris na 16 autobusów elektrycznych

13 lutego Gmina Żory otworzyła oferty w przetargu na dostawę 16 autobusów elektrycznych, które mają zasilić nową, samodzielnie organizowaną komunikację miejską.
Przetarg stanowi część projektu „Zintegrowane działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście Żory”, finansowanego w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Szczegółowo o tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwie firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę 16 autobusów elektrycznych dla Żor?
- O ile oferta Irizar e-mobility była tańsza od propozycji Solarisa?
- Jakie są kluczowe wymagania techniczne dotyczące zamawianych autobusów w Żorach?
Dwie oferty
Do postępowania przystąpiło dwóch producentów: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Irizar e-mobility, jednak obie złożone oferty przekroczyły zaplanowany budżet.
- Solaris zaoferował 57.072.000,00 PLN brutto (46.400.000,00 PLN netto),
- natomiast Irizar e-mobility 52.808.001,71 PLN brutto (42.925.204,64 PLN netto).
W przeliczeniu na jednostkowy koszt zakupu jednego autobusu, Solaris zaproponował za model Urbino 12 electric cenę 4.640.000,00 PLN netto, a Irizar – za ie bus 12 – 4.292.520,46 PLN netto. Różnica pomiędzy ofertami wynosi 4.263.998,29 PLN brutto, co oznacza, że propozycja Irizara jest o około 7,5% tańsza od oferty Solarisa.
Z koel budżet przeznaczony na realizację zamówienia wynosił 48.390.778,00 PLN brutto (39.349.000,00 PLN netto). Mimo niższej ceny, oferta hiszpańskiego producenta wciąż przekracza tę kwotę o 4.417.223,71 PLN brutto, podczas gdy propozycja Solarisa jest droższa o 8.681.222,00 PLN brutto.
Teraz decyzja leży po stronie zamawiającego, który może podjąć próbę zwiększenia budżetu. Wówczas to Irizar ma duże szasnę na wygraną – o ile oczywiście spełni wymagania formalne.
Żorskie autobusy
Autobusy, które zamierza zakupić Gmina Żory, mają spełniać wysokie standardy ekologiczne i techniczne, zapewniając komfort oraz efektywność eksploatacji. Oto kluczowe wymagania techniczne:
- Długość: od 11.500 mm do 12.500 mm
- Szerokość: od 2.500 mm do 2.550 mm
- Wysokość maksymalna: 3.300 mm
- Minimalny zasięg na pełnym naładowaniu baterii: 350 km
- Maksymalne zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2: 1,30 kWh/km
- Silnik elektryczny: Centralny, o mocy netto co najmniej 160 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem, wyposażony w system ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/h (z możliwością zmiany przez wykonawcę w okresie 96 miesięcy bez dodatkowych kosztów)
- Baterie: Minimalna pojemność 420 kWh, liczba magazynów minimum 4 sztuki
- Ładowanie:
- 2 gniazda plug-in:
- 1 z prawej strony autobusu za przednimi drzwiami, nad przednim kołem
- 1 z przodu pojazdu pod szybą przednią
- Typ: Combo Type 2 wg standardu IEC 62196-3
- 2 gniazda plug-in:
Ponadto autobusy będą wyposażone w klimatyzację, system rekuperacji energii podczas hamowania, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz trzy podwójne gniazda USB dla pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze