Ekspresowe tempo e-Rejestru Przewoźników
Utworzenie Krajowego Rejestru ElektronicznegoPrzedsiębiorców Transportu Drogowego zakłada projekt noweli ustawy otransporcie drogowym, który w czwartek Sejm skierował do komisjiinfrastruktury. Ma ona poprawić bezpieczeństwo i konkurencję w transporcie drogowym.
W czwartek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowegoprojektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Nowelę przygotowałoMinisterstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jak wyjaśnił wiceministerinfrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński, utworzenie elektronicznegorejestru ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązań wobec UniiEuropejskiej.
Rejestr zostanie zbudowany na bazie rejestrówfunkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (GITD) orazewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastach naprawach powiatu.
Ma on być prowadzony w systemie teleinformatycznym przezGITD i ma się składać z trzech ewidencji: przedsiębiorców, którzy majązezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego; poważnych naruszeńprzepisów określających obowiązki lub warunki przewozu drogowego; osób, którezostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymiprzedsiębiorcy ? do czasu przywrócenia dobrej reputacji.
Utworzony rejestr przez punkt kontaktowy zostanie połączonyz rejestrami innych państw członkowskich UE, co ma umożliwić wymianę danychmiędzy krajami unijnymi.
Smoliński wskazał, że dane gromadzone w ewidencjiprzedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnikadrogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem danych dotyczącychdaty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania zarządzającego transportemoraz osoby fizycznej uprawnionej do wykonywania zadań zarządzającegotransportem mikro przedsiębiorcy.
Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeńoraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjamitransportowymi przedsiębiorcy, będą udostępniane na wniosek ? w niezbędnymzakresie ? upoważnionym organom: starostom, wojewódzkim inspektorom transportudrogowego, wojewódzkim komendantom policji, komendantowi głównemu StrażyGranicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych,Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi AgencjiBezpieczeństwa Wewnętrznego.
Jerzy Polaczek z PiS wskazał, że termin wejścia w życieprzepisów unijnych upłynął 31 grudnia 2012 r., co może skutkować problemami dlaprzedsiębiorców transportowych. Jak wyjaśnił, chodzi o francuskie przepisydotyczące płacy minimalnej, które wchodzą w życie 1 lipca br., a które dotyczątakże transportu międzynarodowego.
Polaczek wskazał, że w związku z tym polscy przedsiębiorcybędą mieli dodatkowe obowiązki. ?Jednym z kluczowych obowiązków będziewyposażenie kierowcy i przekazanie pełnomocnikowi na terenie Francjizaświadczenia o oddelegowaniu, które zawiera oprócz danych przewoźnika,pracownika, pełnomocnika także dane dotyczące wpisu do krajowegoelektronicznego rejestru przedsiębiorców transportu drogowego. Kierowcapowinien być wyposażony w takie zaświadczenie przed 1 lipca 2016 r.? ? mówiłPolaczek. Dodał, że brak albo niekompletność zaświadczenia będzie skutkowaćnałożeniem kar dla polskiego przewoźnika wykonującego przewozy na terytoriumFrancji.
?Najważniejsze, żebyśmy szybko procedowali tę ustawę,dlatego w imieniu klubu PO wnoszę o skierowanie projektu do dalszych prac wkomisji infrastruktury? ? powiedział Cezary Grabarczyk z PO.
Sylwester Chruszcz z Kukiz15 zaznaczył, że opóźnieniaspowodowały, iż prace musiały odbywać się szybko, a to spowodowało błędy wprojekcie ustawy. Zapewnił, że jego klub będzie zgłaszał propozycje zmianyprzepisów w pracach nad projektem w komisji.
Poseł Nowoczesnej Mirosław Suchoń pytał, dlaczego rząd niezdecydował się na wykorzystanie przy tworzeniu elektronicznego systemu obecnieistniejących systemów. Polityk wniósł o przekazanie projektu do prac w sejmowejkomisji infrastruktury. Podobnie Kazimierz Kotowski z PSL, który takżewnioskował w imieniu swojego klubu o skierowanie projektu do prac w komisjiinfrastruktury.
Wiceminister Smoliński zapewnił, że rząd zrobi wszystko, abyz dniem wejścia w życie nowelizacji można było wydać zaświadczenia dla kierowcówwykonujących prace na terenie Francji.
Dodał, że wcześniej było wiele prób wykorzystaniadziałających obecnie elektronicznych systemów, ale okazało się, że systemy tesą tworzone dla innych celów i nie da się ich bezpośrednio skompilować, żeby tedane pobierać.
?Wcale nie musi to też być tańsze? ? dodał Smoliński.
Poinformował, że Komisja Europejska wszczęła postępowanieprzed Trybunałem Sprawiedliwości w związku z opóźnieniem wdrożenia przepisówunijnych. ?Dlatego trzeba pilnie stworzyć ten rejestr. Według naszychinformacji może być zastosowana wobec Polski kara w wysokości 38 tys. euro zadzień. Im bardziej będziemy zaangażowani we wdrażanie tej ustawy, tym szanse naobronę przed Trybunałem są większe? ? podkreślił Smoliński.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze