Dynamiczny wzrost sprzedaży autobusów elektrycznych w Europie w I połowie 2024
W drugim kwartale 2024 roku rynek pojazdów ciężarowych i autobusów w Europie odnotował znaczący wzrost.
Według raportu ICCT (International Council on Clean Transportation), sprzedaż autobusów w pierwszej połowie 2024 roku wzrosła o 48,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku, osiągając 9 976 sprzedanych jednostek. Z tego 1 722 to autobusy zeroemisyjne (ZEV), co stanowiło 17,2% całkowitej sprzedaży (obejmując autobusy miejskie, międzymiastowe i autokary). W porównaniu do pierwszego kwartału, w którym udział autobusów ZEV wynosił 12,4%, był to wyraźny wzrost.
spis treści:
- Jakie kraje odnotowały największy udział sprzedaży autobusów elektrycznych w 2024 roku?
- Które firmy przewodzą na rynku autobusów zeroemisyjnych w Europie w 2024 roku?
- O ile procent wzrosła sprzedaż autobusów elektrycznych we Włoszech w pierwszej połowie 2024 roku?
Ciężarówki elektryczne
Liczba e-trucków w Europie również rośnie, co może mieć kapitalne znaczenie dla przyszłości autokarów. W Unii Europejskiej w II kwartale 2024 roku zarejestrowano prawie 98 tysięcy pojazdów ciężarowych. Niemcy (28,4%), Francja (16,4%) i Włochy (10,5%) były największymi rynkami, a sprzedaż w tych krajach wzrosła odpowiednio o 2,3% dla Niemiec, 1,2% dla Francji i 1,5% dla Włoch w porównaniu do pierwszego kwartału.
Siedem najpopularniejszych marek, obejmujących 84% całkowitej sprzedaży, to Mercedes-Benz, MAN, IVECO, Scania, Volvo, DAF i Renault, z Mercedesem na czele, który osiągnął 21% udziału w rynku.
Autobusy elektryczne
W drugim kwartale 2024 roku autobusy i autokary o masie powyżej 3,5 tony stanowiły 10,2% całkowitej sprzedaży pojazdów ciężarowych, co odpowiada 9 976 sprzedanym jednostkom. Z tego 1 722 to autobusy zeroemisyjne, co oznacza wzrost udziału do 17,2% z 12,4% w pierwszym kwartale.
Największy wzrost odnotowano w sprzedaży elektrycznych autobusów miejskich – 40% sprzedanych pojazdów w drugim kwartale było elektrycznych, co odpowiada 1 616 zarejestrowanym pojazdom. To znaczący wzrost w porównaniu do 32% w pierwszym kwartale (1 100 jednostek).
Chiński Yutong przewodzi w sprzedaży autobusów zeroemisyjnych z udziałem 20,8% rynku, tuż za nim znajduje się Mercedes-Benz z 14,8%. Co ciekawe, Mercedes-Benz dominuje również na rynku autobusów spalinowych, mając 27,2% udziału.
Największe rynki
Wzrost sprzedaży autobusów elektrycznych w 2024 roku podkreśla rosnącą rolę tych pojazdów w europejskim transporcie publicznym. Choć udział autobusów zeroemisyjnych w ogólnej sprzedaży nieznacznie spadł w porównaniu do 2023 roku, to liczba sprzedanych pojazdów wzrosła o 35% w pierwszej połowie 2024 roku. Wiele europejskich miast wprowadza autobusy elektryczne jako standard, przyczyniając się do redukcji emisji i poprawy jakości powietrza.
- Grecja i Dania: W Grecji sprzedaż autobusów elektrycznych osiągnęła poziom 97% wszystkich sprzedanych autobusów miejskich (261 jednostek), natomiast w Danii wyniosła 95% (111 jednostek).
- Irlandia i Luksemburg: Te kraje odnotowały wysoki udział autobusów elektrycznych, odpowiednio 90% i 87%, przy liczbie 166 i 40 sprzedanych pojazdów.
- Francja: Mimo spadku sprzedaży o 16% w stosunku do pierwszej połowy 2023 roku, Francja osiągnęła rekordowy udział sprzedaży autobusów zeroemisyjnych na poziomie 45%, co przełożyło się na 285 zarejestrowanych jednostek w drugim kwartale 2024 roku.
- Włochy: We Włoszech sprzedaż autobusów elektrycznych wzrosła o 83% w pierwszej połowie 2024 roku, co podkreśla rosnącą popularność ekologicznych środków transportu.
W 2024 roku niektóre kraje, które w 2023 roku sprzedawały wyłącznie autobusy zeroemisyjne, zmieniły swoje podejście, co spowodowało spadek udziału ZEV w całkowitej sprzedaży. Jednak w dużych miastach autobusy elektryczne pozostają na wysokim poziomie – na przykład w Holandii 87% wszystkich sprzedanych autobusów miejskich w pierwszej połowie 2024 roku to pojazdy zeroemisyjne.
Raport ICCT pokazuje, że kraje takie jak Francja, Włochy, Grecja i Dania wyznaczają nowe standardy w ekologicznej transformacji transportu publicznego, a autobusy elektryczne odgrywają kluczową rolę w zmniejszaniu emisji CO2 w Europie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze