Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwie oferty na jeden autobus elektryczny dla MZK Konin. Różnica cen? Ponad 2 mln zł

infobus
16.04.2025 17:07
0 Komentarzy

16 kwietnia 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Koninie otworzył dwie oferty w ponownym postępowaniu na zakup jednego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MAXI.

To znaczny postęp względem poprzedniej próby, gdy postępowanie zostało unieważnione z powodu braku ofert. Tym razem jednak przewoźnik ma równie twardy orzech do zgryzienia – musi wybierać między dwiema skrajnie różnymi propozycjami: z jednej strony mało znany na rynku produkt w atrakcyjnej cenie, z drugiej – znacznie droższy, ale za to doskonale znany produkt, który już eksploatuje w swoim taborze. I co tu zrobić? O tym zamówieniu (ze wsparciem „Zielonego Transportu Publicznego” pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile ofert wpłynęło w ponownym przetargu MZK Konin na elektrobus?
  2. Jaka była kwota przewidziana w budżecie na realizację zamówienia?
  3. Jakie były główne kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
Veramo i Solaris z ofertami w Koninie. Różnica cen? Ponad 2 miliony złotych
Veramo i Solaris z ofertami w Koninie. Różnica cen? Ponad 2 miliony złotych

Jeden elektrobus z oszczędności

Konińskie zamówienie jest finansowane ze środków w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i dzięki oszczędnościom z pierwszego przetargu, teraz MZK może sobie pozwolić na elektryczną dogrywkę w postaci jednego autobusu miejskiego klasy I kategorii MAXI z napędem elektrycznym. Pojazd ma mieć długość od 11,5 do 12,5 metra, trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 oraz pojemność baterii co najmniej 400 kWh. W odpowiedzi na przetarg złożono dwie oferty:

  • Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 5.067.600 PLN brutto / 4.120.000 PLN netto),
  • Veramo SA zaoferowało autobus produkcji chińskiego producenta Golden Dragon z logo Veramo za 2.767.500 PLN brutto / 2.250.000 PLN netto). Dodajmy, że równie atrakcyjne ceny firma zaproponowała w Mińsku Mazowieckim oraz w zamówieniu GKPS Gniezno / Euromatpol.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 4.147.683 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa przekracza budżet o 919.917 PLN brutto, natomiast propozycja Veramo mieści się w nim z zapasem 1.380.183 PLN brutto. Bardzo ciekawe rozdanie.

Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ Cena – 60%
✅ Warunki techniczno-eksploatacyjne – 20%
✅ Termin dostawy – 10%
✅ Gwarancja na cały autobus – 10%

Zamówienie jest finansowane ze środków w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Veramo i Solaris z ofertami w Koninie. Różnica cen? Ponad 2 miliony złotych

Szczegóły techniczne

W dokumentacji przetargowej MZK Konin wymagało, aby autobus posiadał m.in. zawieszenie niezależne na osi przedniej, szkielet ze stali nierdzewnej, pełne oświetlenie LED i system monitoringu z wyświetlaniem obrazu na postoju.

Minimalny zasięg autobusu bez doładowywania określono na 250 km w warunkach optymalnych. Napęd może stanowić centralny silnik lub zespół silników w osi napędowej o mocy szczytowej min. 200 kW.

Dodajmy, że wśród warunków technicznych szczególnie premiowano magazyn energii o pojemności minimum 451 kWh oraz najniższe zużycie energii.

Eletrobus musi pomieścić co najmniej 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Wymagana jest zabudowana kabina kierowcy z lodówką, radiem i gniazdem USB. Pojazd ma być wyposażony w tablice LED w kolorze białym i wewnętrzny ekran LCD z informacjami pasażerskimi.

Dostawa pojazdu ma zostać zrealizowana w terminie wskazanym w ofercie – jednym z kryteriów oceny jest szybkość realizacji.

Naszym zdaniem: Czy Veramo, które złożyło znacznie tańszą ofertę, spełni rygorystyczne wymagania MZK Konin – pokaże analiza dokumentacji i ocena techniczna. Na pewno przewoźnik prześwietli te dokumenty dwa razy. Doświadczenie z rynku uczy, że niska cena to nie wszystko – teraz liczy się kompletność i zgodność oferty z zapisami SWZ. Link do postępowania: https://mzk-konin.logintrade.net/zapytania_email,193374,1129620aeae77f97f8a472f7e3f36a6b.html

Komentarze