Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN
30 sierpnia Gmina Kędzierzyn-Koźle dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę dwóch nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów.
To trzecie podejście do tego zakupu z dofinansowaniem jeszcze z I edycji Zielonego Transportu Publicznego. Za pierwszym razem urzędnicy nie otrzymali żadnych ofert, za drugim razem jedyną propozycję położył Solaris, ale była za droga. Teraz mamy „trójkę”, gdzie producent z Bolechowa ostatecznie dopiął swego.
Spis treści:
- Jakie były główne kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla Gminy Kędzierzyn-Koźle?
- Jakie parametry techniczne muszą spełniać nowe autobusy elektryczne, które zostaną dostarczone do Kędzierzyna-Koźla?
- Dlaczego poprzednie przetargi na dostawę tych autobusów zostały unieważnione?
CO CHCIAŁ KĘDZIERZYN?
Zanim przejdziemy do wybranej oferty, kilka słów o kryteriach technicznych. Kędzierzyn-Koźle wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- Szkielet nadwozia, szkielet kratownicy, ramy/podwozia wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 4 pkt
- Materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, inne materiały nie ulegające korozji i dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (np. szkło hartowane), blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 4 pkt
- Najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 7 pkt
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt
- Spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ – 3 pkt
- Spełnienie wymogów homologacji w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (Regulamin nr 93-01 EKG ONZ) – 3 pkt
- Zaoferowanie autobusów wyposażonych w przetwornice wysokiego napięcia wykonanej w technologii SiC – 2 pkt
- Zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu autobusu – 2 pkt Zastosowanie centralnego silnika elektrycznego – 3 pkt
- Zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej – 2 pkt
- Zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 280 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 230 kWh – 3 pkt.
JEDNA OFERTA
Jak widać, w trzecim podejściu SWZ pozostało zupełnie bez zmian, porównując je do poprzedniego przetargu. Zatem kierunek określony poprzednio pozostaje aktualny. I to potwierdziło otwarcie ofert z 12 lipca, a w zasadzie oferty – od Solaris Bus & Coach.
Opiewa ona na 9.643.200,00 PLN brutto / 7.839.837 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 3.919.918 PLN netto (w tym 48 m-cy gwarancji). Ta kwota obejmowała rozbudowaną infrastrukturę ładowania, w tym także szybkie ładowarki, ich posadowienie i montaż.
Z kolei suma, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia wynosi: 8.400.000,00 PLN brutto, czyli mamy spore przekroczenie – o ponad 1,2 mln zł brutto. Natomiast pamiętajmy, że skala tego zadania jest spora.
Ostatecznie kędzierzyński skarbnik przystał na tę propozycję i zamawiający wybrał ofertę Solarisa na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji na cały autobus (5%).
Po zrealizowanej dostawie MZK będzie miał łącznie cztery elektrobusy – dwa marki MAN (2022) i i dwa Solarisy (2025).
KĘDZIERZYŃSKIE ELEKTROBUSY
Dwa autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość maks. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 70 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi, otwieranych do wewnątrz. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki miały odpowiednią moc zapewniającą prędkość i przyspieszenie charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający chce zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 260 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze (gniazdo) oraz instalację do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in o prądzie ładowania do 200 A. Ładowanie ma zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 3 godziny, podczas ładowania ładowarką o mocy 80 kW (tryb przyspieszony) oraz zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 5 godzin 50 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 40 kW (tryb podstawowy). Dodatkowo, ładowanie baterii ma odbywać się systemem odwróconego pantografu. Oznacza to, że autobus musi być wyposażony (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne, w tym w szczególności szyny kontaktowe) w system ładowania magazynu energii umożliwiający odbiór mocy z platformy zasilającej opuszczanej na dach autobusu.
Stanowisko pracy kierowcy będzie oddzielone od przestrzeni pasażerskiej poprzez kabinę typu zamkniętego z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%).
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne miękkie (piankowane) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, a także w gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet (Wi-Fi). W celach bezpieczeństwa, autobusy będą posiadać również system kontroli trzeźwości kierowcy autobusu, uruchamiany każdorazowo przy włączeniu silnika autobusu.
System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i dwie wewnętrzne. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego, przy czym na tablicy przedniej pole z numerem linii ma być oparte na diodach koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdą się dwie tablice LED lub LCD – jedna o przekątnej 21 cali, druga o przekątnej 38 cali, przeznaczone do informacji pasażerskiej.
Więcej na stronie zamówienia: https://e-propublico.pl/Ogloszenia/Details/37b8158b-c622-48b4-bbc3-1a4aa2f9b467
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze