Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN

infobus
30.08.2024 19:03
0 Komentarzy

30 sierpnia Gmina Kędzierzyn-Koźle dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę dwóch nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów.

To trzecie podejście do tego zakupu z dofinansowaniem jeszcze z I edycji Zielonego Transportu Publicznego. Za pierwszym razem urzędnicy nie otrzymali żadnych ofert, za drugim razem jedyną propozycję położył Solaris, ale była za droga. Teraz mamy „trójkę”, gdzie producent z Bolechowa ostatecznie dopiął swego.

Spis treści:

  1. Jakie były główne kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla Gminy Kędzierzyn-Koźle?
  2. Jakie parametry techniczne muszą spełniać nowe autobusy elektryczne, które zostaną dostarczone do Kędzierzyna-Koźla?
  3. Dlaczego poprzednie przetargi na dostawę tych autobusów zostały unieważnione?
Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN
Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN / fot. MZK Kędzierzyn-Koźle

CO CHCIAŁ KĘDZIERZYN?

Zanim przejdziemy do wybranej oferty, kilka słów o kryteriach technicznych. Kędzierzyn-Koźle wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • Szkielet nadwozia, szkielet kratownicy, ramy/podwozia wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 4 pkt
  • Materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, inne materiały nie ulegające korozji i dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (np. szkło hartowane), blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 4 pkt
  • Najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 7 pkt
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt
  • Spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ – 3 pkt
  • Spełnienie wymogów homologacji w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (Regulamin nr 93-01 EKG ONZ) – 3 pkt
  • Zaoferowanie autobusów wyposażonych w przetwornice wysokiego napięcia wykonanej w technologii SiC – 2 pkt
  • Zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu autobusu – 2 pkt Zastosowanie centralnego silnika elektrycznego – 3 pkt
  • Zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej – 2 pkt
  • Zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 280 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 230 kWh – 3 pkt.
Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN
Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN

JEDNA OFERTA

Jak widać, w trzecim podejściu SWZ pozostało zupełnie bez zmian, porównując je do poprzedniego przetargu. Zatem kierunek określony poprzednio pozostaje aktualny. I to potwierdziło otwarcie ofert z 12 lipca, a w zasadzie oferty – od Solaris Bus & Coach.

Opiewa ona na 9.643.200,00 PLN brutto / 7.839.837 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 3.919.918 PLN netto (w tym 48 m-cy gwarancji). Ta kwota obejmowała rozbudowaną infrastrukturę ładowania, w tym także szybkie ładowarki, ich posadowienie i montaż.

Z kolei suma, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia wynosi: 8.400.000,00 PLN brutto, czyli mamy spore przekroczenie – o ponad 1,2 mln zł brutto. Natomiast pamiętajmy, że skala tego zadania jest spora.

Ostatecznie kędzierzyński skarbnik przystał na tę propozycję i zamawiający wybrał ofertę Solarisa na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji na cały autobus (5%).

Po zrealizowanej dostawie MZK będzie miał łącznie cztery elektrobusy – dwa marki MAN (2022) i i dwa Solarisy (2025).

Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN
Dwa autobusy elektryczne Solarisa dołączą do floty MZK Kędzierzyn-Koźle. Obok MAN

KĘDZIERZYŃSKIE ELEKTROBUSY

Dwa autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość maks. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 70 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi, otwieranych do wewnątrz. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki miały odpowiednią moc zapewniającą prędkość i przyspieszenie charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający chce zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 260 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze (gniazdo) oraz instalację do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in o prądzie ładowania do 200 A. Ładowanie ma zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 3 godziny, podczas ładowania ładowarką o mocy 80 kW (tryb przyspieszony) oraz zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 5 godzin 50 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 40 kW (tryb podstawowy). Dodatkowo, ładowanie baterii ma odbywać się systemem odwróconego pantografu. Oznacza to, że autobus musi być wyposażony (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne, w tym w szczególności szyny kontaktowe) w system ładowania magazynu energii umożliwiający odbiór mocy z platformy zasilającej opuszczanej na dach autobusu.

Stanowisko pracy kierowcy będzie oddzielone od przestrzeni pasażerskiej poprzez kabinę typu zamkniętego z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%).

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne miękkie (piankowane) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, a także w gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet (Wi-Fi). W celach bezpieczeństwa, autobusy będą posiadać również system kontroli trzeźwości kierowcy autobusu, uruchamiany każdorazowo przy włączeniu silnika autobusu.

System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i dwie wewnętrzne. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego, przy czym na tablicy przedniej pole z numerem linii ma być oparte na diodach koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdą się dwie tablice LED lub LCD – jedna o przekątnej 21 cali, druga o przekątnej 38 cali, przeznaczone do informacji pasażerskiej.

Więcej na stronie zamówienia: https://e-propublico.pl/Ogloszenia/Details/37b8158b-c622-48b4-bbc3-1a4aa2f9b467

Komentarze