Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gazowe autobusy potrzebują rządowej pomocy. MZA pisze do Jacka Sasina

infobus
10.01.2022 13:00
0 Komentarzy
W przeciągu ostatniego roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie doświadczyły serii podwyżek cen paliw CNG/LNG, które czterokrotnie przekroczyły poziom z 2020 r.

Podobna sytuacja panuje także wśród innych firmach użytkujących gazowe autobusy w Polsce, natomiast w największy stopniu problem ten dotyczy Warszawy, gdzie obecnie jest eksploatowanych 225 autobusów na gaz ziemny, w tym 190 pojazdów CNG oraz 35 jednostek LNG. W tym roku ma do nich dołączyć 90 kolejnych autobusów LNG marki Autosan. Dzienny wolumen zużycie CNG + LNG przez MZA sięga 47 250 kg (tzn. 61425 ml). W skali jednego miesiąca to aż 1 842 750 ml gazu ziemnego.

Ekologiczny cel

MZA Warszawa wprowadzając gazowy tabor na stołeczne ulice postawiła na ekologię i spełnienie rządowych wytycznych w zakresie niskoemisyjnego taboru (a dokładniej ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych), natomiast przy aktualnych, gigantycznych podwyżkach cen gazu będzie musiała za to słono zapłacić. Dlatego 10 stycznia spółka wystosowała do wicepremiera Jacka Sasina list, w którym proszą wicepremiera o objęcie działaniami osłonowymi cen paliw gazowych CNG i LNG wykorzystywanych w miejskim transporcie publicznym. I to nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju. Bezprecedensowe podwyżki gazu postawiły bowiem pod znakiem zapytania sens użytkowania ekologicznych pojazdów.

-„Od połowy 2021 r. sukcesywnie wzrastały ceny  dostawy  paliwa  gazowego  dla MZA realizowane za pośrednictwem PGNiG Obrót Detaliczny, co ilustruje poniższy wykres – czytamy w liście Miejskich Zakładów Autobusowych. – To razem ponad 4-krotny wzrost cen dostaw paliw gazowych (CNG i LNG) w ciągu roku. 

1 2
1 3

To mogą odczuć pasażerowie

Podobnie, chociaż nie w tak drastycznym stopniu, wzrosły również ceny energii elektrycznej oraz oleju napędowego wykorzystywanego do napędu autobusów. W efekcie te podwyżki w istotny sposób obniżają rentowność usług przewozowych świadczonych przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie. To w konsekwencji może doprowadzić do podniesienia cen biletów.

-„Z tego powodu sprawa wymaga pilnego podjęcia i wprowadzenia szczególnych rozwiązań osłonowych kompensujących drastyczny wzrost cen gazu ziemnego wykorzystywanego do celów napędowych oraz ustanowienia jego maksymalnego poziomu na równi z działaniami przewidywalnymi dla innych komunalnych odbiorców gazu ziemnego.

Dodajmy, że identyczny problem mają także inne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które aktywnie przystąpiły do wdrażania rozwiązań ustawowych związanych ze stosowaniem paliw alternatywnych. Dotyczy to takich miast, jak: Rzeszów, Tarnów, Tychy, Gdynia.

Komentarze