DPMCB Czeskie Budziejowice z rekordową dostawą trolejbusów Škoda-SOR 33Tr
Flota komunikacji miejskiej w Czeskich Budziejowicach została znacząco wzmocniona. Do ruchu liniowego wchodzi komplet 35 nowoczesnych trolejbusów Škoda-SOR 33Tr, co czyni tę dostawę największą inwestycją taborową w historii miasta.
Uroczyste przekazanie ostatnich 21 pojazdów odbyło się 17 grudnia 2025 roku. Tym samym Dopravní podnik města České Budějovice zakończył realizację kontraktu obejmującego dostawę 35 bateryjnych trolejbusów, które już w najbliższych dniach będą jeszcze częściej spotykane w codziennym ruchu pasażerskim.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów Škoda 33Tr liczy obecnie flota DPMCB?
- Jaki zasięg na bateriach mają nowe trolejbusy?
- Jaką część całej floty stanowią dziś trolejbusy bateryjne?
Rekordowa dostawa trolejbusów dla Budziejowic
Do wcześniej dostarczonych 14 pojazdów dołączyło kolejnych 21 trolejbusów Škoda-SOR 33Tr, które w ostatnich tygodniach dotarły do Budziejowic z Pilzna. Cały komplet 35 pojazdów został oficjalnie przejęty 17 grudnia 2025 roku, a wszystkie trolejbusy są już do dyspozycji przewoźnika i gotowe do obsługi pasażerów komunikacji miejskiej.
„Cieszy nas, że w postępowaniu przetargowym zwyciężyły pojazdy czeskiego producenta. Grupa Škoda dostarczyła nam nowoczesne trolejbusy, z których pracownicy ruchu są bardzo zadowoleni” – powiedział Slavoj Dolejš, prezes i dyrektor DPMCB
Dostawa 35 trolejbusów Škoda-SOR 33Tr o łącznej wartości blisko 700 mln CZK to największe zamówienie w historii czeskobudziejowickiej komunikacji miejskiej. Dzięki tej inwestycji miasto już wiosną 2025 roku osiągnęło w pełni niskopodłogowy tabor MHD, co znacząco poprawiło dostępność transportu publicznego dla pasażerów, w tym seniorów i osób z niepełnosprawnościami.
„Cieszę się, że mieszkańcy i odwiedzający nasze miasto mogą korzystać z nowoczesnych pojazdów. Budziejowice są dziś naprawdę miastem dostępnym dla wszystkich” – podkreśliła Dagmara Škodová Parmová, prezydentka Czeskich Budziejowic.
Napęd bateryjny i elastyczność eksploatacji
Nowe trolejbusy Škoda-SOR 33Tr zostały wyposażone w trakcyjne baterie z gwarantowanym zasięgiem 12 km, co pozwala na efektywną obsługę odcinków pozbawionych sieci trakcyjnej. Po zakończeniu dostaw w Budziejowicach eksploatowanych jest już 50 bateryjnych trolejbusów, co stanowi ponad 80 proc. całej floty.
„Trolejbusy z bateriami są kluczowym elementem naszej strategii ekologicznej i elastycznej komunikacji miejskiej” – dodał Slavoj Dolejš
Od maja 2025 roku DPMCB przeprowadził pełną konwersję autobusowej linii 15 na obsługę trolejbusową. Równolegle prowadzone są testy wykorzystania trolejbusów na kolejnych liniach autobusowych. Po udanych próbach jesiennych na liniach 1 i 14 przewoźnik zaplanował intensywne testy zimowe, obejmujące eksploatację w trudnych warunkach pogodowych i przy zwiększonym zapotrzebowaniu na ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej
Zakup trolejbusów Škoda-SOR 33Tr był możliwy dzięki znacznemu wsparciu finansowemu ze środków Unii Europejskiej. Z całkowitej wartości zamówienia niemal 396,8 mln CZK pochodziło z dotacji w ramach Zintegrowanego Regionalnego Programu Operacyjnego (IROP). Dofinansowanie objęło 21 pojazdów, które zostały włączone do eksploatacji w grudniu 2025 roku.
„Prawie 400 mln koron z IROP-u przyniosło miastu ciche, bezbarierowe trolejbusy, które realnie poprawiają codzienne podróże mieszkańców” – podsumowała Magda Sýkorová, dyrektor Centrum Rozwoju Regionalnego w Pilźnie
Nowe pojazdy są niskoemisyjne, ciche i w pełni przystosowane do potrzeb pasażerów, w tym rodzin z dziećmi i osób starszych. Zastosowanie napędu bateryjnego zwiększa elastyczność prowadzenia ruchu i ogranicza konieczność rozbudowy infrastruktury trakcyjnej.
Trolejbusy z imionami mieszkańców
Wszystkie nowe trolejbusy Škoda-SOR 33Tr otrzymały imiona. Nazwy dla ostatnich 21 pojazdów wybrano w drodze publicznej ankiety „Trolejbusy velkých Budějčáků”, w której zgłoszono 366 propozycji. Ostatecznie mieszkańcy oddali blisko 5 tysięcy głosów, wybierając 21 postaci historycznych i współczesnych, związanych z miastem. W codziennym ruchu pasażerowie spotkają m.in. trolejbusy o imionach Jolanda, Pikador czy Miloš Velemínský.





Komentarze