Dolny Śląsk myśli o sieci autobusów wojewódzkich. Wzorem ŁKA, MLD czy Mazowsza
Transport publiczny na Dolnym Śląsku ma szansę na kolejną rewolucję. Koleje Dolnośląskie planują uruchomienie regionalnych połączeń autobusowych, które mają uzupełnić sieć kolejową tam, gdzie pociągi nie docierają.
Projekt, przygotowywany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, ma na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym oraz integrację różnych środków transportu w regionie.
Rozkład jazdy:
- Jakie trasy obejmie nowy system regionalnych połączeń autobusowych Kolei Dolnośląskich?
- Czy Koleje Dolnośląskie planują zakup własnych autobusów, czy będą korzystać z usług prywatnych przewoźników?
- Jaki jest cel integracji biletowej między autobusami i pociągami w województwie dolnośląskim?
Dolnośląskie Linie Dojazdowe
Do tej pory autobusy Kolei Dolnośląskich były uruchamiane głównie wzdłuż nieczynnych tras kolejowych, z myślą o ich przyszłej reaktywacji. Popularnością cieszą się zwłaszcza połączenia z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego, a także z Góry i Sycowa. Nowe plany przewidują jednak bardziej elastyczne rozwiązania, obejmujące połączenia niekoniecznie powiązane z liniami kolejowymi.
- Radków – Nowa Ruda – Srebrna Góra: Trasa ma obsługiwać turystów odwiedzających Błędne Skały i inne atrakcje Kotliny Kłodzkiej.
- Polkowice – Lubin – Głogów: Połączenie ma objąć Polkowice, które wciąż pozostają jedną z nielicznych stolic powiatów bez dostępu do kolei.
- Bolków – Świebodzice: Trasa ma ułatwić mieszkańcom dojazd do stacji kolejowej, skąd będą mogli kontynuować podróż pociągami KD w kierunku Wrocławia.
Urzędnicy rozważają integrację biletową – pasażerowie mogliby podróżować pociągiem i autobusem na jednym bilecie. Trwają rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie wpisania nowych połączeń autobusowych do rozkładu jazdy PKP PLK. Jeśli się to nie uda, pasażerowie będą musieli kupować osobne bilety na autobusy, choć celem długofalowym jest wspólny system taryfowy dla całego regionu.
Koleje Dolnośląskie
W związku z planami KD dostosowują swoją strukturę organizacyjną, aby móc formalnie obsługiwać przewozy autobusowe na zlecenie marszałka województwa. Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich, zaznacza jednak, że spółka nie planuje na razie zakupu własnych autobusów.
–„Nie będziemy powielać tego, co już istnieje na rynku. Na początku chcemy skorzystać z usług prywatnych przewoźników. W przyszłości jednak nie wykluczam, że KD zaopatrzą się we własną flotę autobusów. Na pewno nie stanie się to w tym roku” – mówi Stawikowski.
Wzorem Małopolski i Łódzkiego
Podobne wojewódzkie linie autobusowe funkcjonują już w Małopolsce i województwie łódzkim. Dolny Śląsk jest już po rozmowach z władzami Małopolski, które posłużą jako model dla regionalnego transportu autobusowego.
–„Chcemy stworzyć spójną siatkę połączeń, która umożliwi mieszkańcom Dolnego Śląska łatwy dostęp do transportu publicznego. Dzięki temu więcej osób będzie mogło przesiąść się z samochodów do komunikacji zbiorowej” – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.
Projekt wojewódzkich autobusów Kolei Dolnośląskich to krok w stronę bardziej kompleksowego systemu transportowego na Dolnym Śląsku. Integracja pociągów i autobusów w ramach jednego systemu ma ułatwić codzienne podróże, szczególnie mieszkańcom mniejszych miejscowości. Dzięki tym zmianom, Dolny Śląsk dołącza do regionów, które są liderami w walce z wykluczeniem transportowym i stawiają na zrównoważoną mobilność.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze