Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dofinansowanie z KPO do wymiany tachografów? Jest zapowiedź Ministerstwa Infrastruktury

infobus
16.05.2025 13:06
0 Komentarzy

Jest wstępna decyzja Komisji Europejskiej ws. zgody na dofinansowanie wymiany tachografów na urządzenia nowej generacji.

Taką informację przekazał 16 maja minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Dodał, że etap konkursowy powinien ruszyć jesienią tego roku. Środki na dofinansowanie będą pochodzić z KPO. Przypomnijmy, że tachografy są też obowiązkowe w autokarach, czyli pojazdach przeznaczonych do przewozu więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą), wykorzystywanych w transporcie drogowym w przewozach krajowych, jak i międzynarodowych powyżej 50 km.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowany jest start konkursu na dofinansowanie wymiany tachografów?
  2. Które grupy przedsiębiorców mają być głównymi beneficjentami wsparcia?
  3. Z jakiego źródła będą pochodzić środki na dofinansowanie wymiany tachografów?
Nowe tachografy już od sierpnia 2023 roku / fot. Inelo

Na dobrej drodze

„Jesteśmy dzisiaj na bardzo dobrej drodze – doskonale wiemy, że branża transportowa, polscy przewoźnicy od dawna postulowali o to, aby mieć możliwość wsparcia finansowego przy wymianie tachografów nowej generacji. I dzisiaj jesteśmy właśnie w takim momencie” – powiedział w czasie konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak. „Jest wstępna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca zgody na wsparcie finansowe do wymiany tachografów nowej generacji” – poinformował.

Klimczak wyjaśnił, że system dofinansowania wymiany tachografów ma przede wszystkim objąć sektor małych i średnich przedsiębiorstw, czyli rodzinne firmy transportowe. „Polska branża przewozowa rodziła się i opiera się wciąż o małe i średnie firmy, które są najważniejszym czynnikiem, jeżeli chodzi o tę branżę i tę część gospodarki” – dodał. Podkreślił, że wsparciem będą objęte także osoby, które wymieniły tachografy wcześniej, ponieważ konkurs ma polegać na refinansowaniu kosztów wymiany.

Zaznaczył jednocześnie, że szczegóły procesu dofinansowania, dotyczące tego, kto będzie mógł otrzymać wsparcie, jaka będzie wysokość alokacji, na czym będzie polegał konkurs są obecnie ustalane z Komisją Europejską.

„Oczywiście klamka ostatecznie nie zapadła i tu decyzja zależy od Komisji Europejskiej. Możemy jednak spokojnie poinformować tych przedsiębiorców w branży transportu, żeby przygotowywali już się na etap konkursowy, który ruszy najprawdopodobniej jesienią tego roku” – podsumował minister.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ma wzmocnić polską gospodarkę. W ramach programu Polska otrzymuje pieniądze w postaci bezzwrotnych dotacji oraz preferencyjnych pożyczek – dotychczas 67 mld zł. Pod koniec stycznia br. rząd zaakceptował rewizję KPO.

Kiedy tacho w autobusach?

Tachgraf jest obowiązkowy w autokarach przeznaczonych do przewozu więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą), używanych w komercyjnym transporcie drogowym – zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Obowiązek ten wynika z przepisów UE: rozporządzeń (UE) 165/2014 i (WE) 561/2006.

🛑 Wyjątki:
– kursy regularne do 50 km,
– pojazdy specjalistyczne (np. karetki),
– przejazdy niekomercyjne (np. prywatne wyjazdy grupowe).

💸 Brak tachografu:
– kara dla firmy: do 10.000 zł,
– kara dla osoby zarządzającej: 2.000 zł,
– możliwe zatrzymanie pojazdu lub cofnięcie licencji.

🆕 Nowy obowiązek od 2025:
Od 1 stycznia 2025 wszystkie pojazdy w transporcie międzynarodowym muszą mieć inteligentny tachograf drugiej generacji (G2V2). Stare urządzenia (analogowe i cyfrowe) muszą być wymienione do końca 2024.

Komentarze