Do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan, Isuzu, Iveco czy Scania?
15 stycznia 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie otworzyła oferty w przetargu na dostawę łącznie do 115 sztuk autobusów do „ogólnego przeznaczenia”.
Przetarg obejmuje 46 autobusów w ramach zamówienia podstawowego oraz dodatkowo do 69 autobusów w ramach opcji. Przypomnijmy, że ostatnie przetargi wojska na nowe autobusy nie należały do udanych, ponieważ kończyły się unieważnieniem. Wyjątkiem było zamówienie dla Wojskowej Akademii Technicznej, które to zamówienie wygrał Busimport z Isuzu. Teraz importer tureckiej marki ponownie stanął w wojskowe szranki, ale tym razem ma bardzo silną konkurencję ze strony: ARP z Iveco, HSW z Autosenem i Scanii.
TERMINY DOSTAW i SPECYFIKACJA TECHNICZNA
O tym rekordowym zamówieniu ze strony Wojska Polskiego pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy – zamawiający chce, aby wykonawca dostarczył autobusy w dwóch partiach – w roku 2024 i 2025.
Termin dostawy pierwszej partii został on określony na 300 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy, jednak nie później niż do dnia 29.11.2024 r.
Z kolei druga partia pojazdów ma być dostarczona do wojska w 2025 roku, w ciągu 330 dni kalendarzowych od dnia wysłania do wykonawcy stosownego pisma, nie później niż do dnia 28.11.2025 r.
Zamawiane autobusy mają mieć następujące parametry: rok produkcji 2024 i 2025 – autobusy minimum klasy II,
- liczba miejsc siedzących – minimum 41 (bez kierowcy) + fotel pilota,
- wysokość wnętrza (podłoga-sufit) – minimum 1 950 mm,
- pojemność bagażnika – minimum 3 m3 – nie dotyczy przestrzeni bagażowej znajdującej się nad głowami pasażerów (półek),
- pojazdy muszą posiadać dwoje drzwi wejściowych jednoskrzydłowych,
- układ napędowy to silnik wysokoprężny o mocy minimum 210 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6, połączony z ręcznie sterowaną lub zautomatyzowaną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 6 przełożeniach do przodu.
Dodatkowo w zakresie gwarancji mamy takie wymogi:
- minimum 36 miesięcy gwarancji ogólnej bez limitu przebiegu na wszystkie elementy, które nie podlegają normalnemu zużyciu w czasie eksploatacji, minimum 36 miesięcy na powłoki lakiernicze,
- minimum 48 miesięcy na perforację elementów nadwozia,
- minimum 36 miesięcy na eksploatację opon, z zachowaniem zasady montażu opon wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu,
- minimum 36 miesięcy na akumulatory, z zachowaniem zasady montażu akumulatorów wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu.
cztery oferty
15 stycznia miało miejsce otwarcie ofert. Swoje propozycje złożyły firmy od dawna działające na polskim rynku, natomiast zabrakło ostatniego zwycięzcy kontraktu dl WP – Firmy Wanicki z Irizarem. Mamy za to:
- ABP BUS & COACH najprawdopodobniej z autobusami Crossway 10,8 Line w cenie 130.755.000,00 PLN netto / 160.828.650,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu (przy zamówieniu na 115 sztuk) na poziomie 1.137.0000 PLN netto;
- BUSIMPORT najprawdopodobniej z autobusami Isuzu Kendo w cenie 127.344.125,00 PLN netto / 156 633 273,75 PLN brutto;, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.107340,21 PLN netto;
- SCANIA POLSKA najprawdopodobniej z autobusami Scania-Higer Touring w cenie netto: 151.800.000,00 zł / brutto: 186 714 000,00 zł;, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.320.000 PLN netto;
- HUTA STALOWA WOLA S.A. Oddział Autosan w Sanoku z autobusami Autosan Lider 10 w cenie 125.712.960,00 PLN netto / 154.626.940,80 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.093.156,17 PLN netto.
Z kolei kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację tego zamówienia w 2024 roku to … 35.640.000,00 PLN brutto i 32.450.000,00 PLN brutto w 2025 roku. Razem 68.090.000 PLN brutto, czyli wszystkie oferty przekroczyły żołnierski budżet o ponad dwa razy… Z uwagi na zbliżony pułap ofert, można uznać ten budżet za mocno niedoszacowany i to jest główny problem tego kontraktu.
Teoretycznie teraz komisja przetargowa przyjrzy się tym propozycjom i oceni je według aż siedmiu kryteriów:
- cena (60%),
- okres dodatkowej gwarancji na przedmiot zamówienia (20%),
- dodatkowa moc silnika (2%),
- pomieszczenie do wypoczynku dla drugiego kierowcy, wyposażone w łączność pomiędzy pomieszczeniem wypoczynku a miejscem kierującego, ogrzewane oraz klimatyzowane (5%),
- wyposażenie w elektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania w zależności od bieżącego rozkładu mas i obciążenia poszczególnych osi pojazdu (3%),
- dodatkowa liczba miejsc siedzących (5%),
- wyposażenie w przednią szybę ogrzewaną elektrycznie (5%).
Jesteśmy bardzo ciekawi decyzji wojska, a przede wszystkim informacji jak należy rozumieć ten budżet, podzielona na lata 2024 / 2025. Na koniec podajemy link do przetargu: https://portal.smartpzp.pl/2rblog/public/postepowanie?postepowanie=57934186
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze