Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan, Isuzu, Iveco czy Scania?

infobus
16.01.2024 10:04
0 Komentarzy

15 stycznia 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie otworzyła oferty w przetargu na dostawę łącznie do 115 sztuk autobusów do „ogólnego przeznaczenia”.

Przetarg obejmuje 46 autobusów w ramach zamówienia podstawowego oraz dodatkowo do 69 autobusów w ramach opcji. Przypomnijmy, że ostatnie przetargi wojska na nowe autobusy nie należały do udanych, ponieważ kończyły się unieważnieniem. Wyjątkiem było zamówienie dla Wojskowej Akademii Technicznej, które to zamówienie wygrał Busimport z Isuzu. Teraz importer tureckiej marki ponownie stanął w wojskowe szranki, ale tym razem ma bardzo silną konkurencję ze strony: ARP z Iveco, HSW z Autosenem i Scanii.

TERMINY DOSTAW i SPECYFIKACJA TECHNICZNA

O tym rekordowym zamówieniu ze strony Wojska Polskiego pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy – zamawiający chce, aby wykonawca dostarczył autobusy w dwóch partiach – w roku 2024 i 2025.

Termin dostawy pierwszej partii został on określony na 300 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy, jednak nie później niż do dnia 29.11.2024 r.

Z kolei druga partia pojazdów ma być dostarczona do wojska w 2025 roku,  w ciągu 330 dni kalendarzowych od dnia wysłania do wykonawcy stosownego pisma, nie później niż do dnia 28.11.2025 r.

Zamawiane autobusy mają mieć następujące parametry: rok produkcji 2024 i 2025 – autobusy minimum klasy II,

  • liczba miejsc siedzących – minimum 41 (bez kierowcy) + fotel pilota,
  • wysokość wnętrza (podłoga-sufit) – minimum 1 950 mm,
  • pojemność bagażnika – minimum 3 m3 – nie dotyczy przestrzeni bagażowej znajdującej się nad głowami pasażerów (półek),
  • pojazdy muszą posiadać dwoje drzwi wejściowych jednoskrzydłowych,
  • układ napędowy to silnik wysokoprężny o mocy minimum 210 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6, połączony z ręcznie sterowaną lub zautomatyzowaną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 6 przełożeniach do przodu.

Dodatkowo w zakresie gwarancji mamy takie wymogi:

  • minimum 36 miesięcy gwarancji ogólnej bez limitu przebiegu na wszystkie elementy, które nie podlegają normalnemu zużyciu w czasie eksploatacji, minimum 36 miesięcy na powłoki lakiernicze,
  • minimum 48 miesięcy na perforację elementów nadwozia,
  • minimum 36 miesięcy na eksploatację opon, z zachowaniem zasady montażu opon wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu,
  • minimum 36 miesięcy na akumulatory, z zachowaniem zasady montażu akumulatorów wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu.
Do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan, Isuzu, Iveco czy Scania?
Do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan, Isuzu, Iveco czy Scania?

cztery oferty

15 stycznia miało miejsce otwarcie ofert. Swoje propozycje złożyły firmy od dawna działające na polskim rynku, natomiast zabrakło ostatniego zwycięzcy kontraktu dl WP – Firmy Wanicki z Irizarem. Mamy za to:

  • ABP BUS & COACH najprawdopodobniej z autobusami Crossway 10,8 Line w cenie 130.755.000,00 PLN netto / 160.828.650,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu (przy zamówieniu na 115 sztuk) na poziomie 1.137.0000 PLN netto;
  • BUSIMPORT najprawdopodobniej z autobusami Isuzu Kendo w cenie 127.344.125,00 PLN netto / 156 633 273,75 PLN brutto;, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.107340,21 PLN netto;
  • SCANIA POLSKA najprawdopodobniej z autobusami Scania-Higer Touring w cenie netto: 151.800.000,00 zł / brutto: 186 714 000,00 zł;, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.320.000 PLN netto;
  • HUTA STALOWA WOLA S.A. Oddział Autosan w Sanoku z autobusami Autosan Lider 10 w cenie 125.712.960,00 PLN netto / 154.626.940,80 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.093.156,17 PLN netto.

Z kolei kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację tego zamówienia w 2024 roku to … 35.640.000,00 PLN brutto i 32.450.000,00 PLN brutto w 2025 roku. Razem 68.090.000 PLN brutto, czyli wszystkie oferty przekroczyły żołnierski budżet o ponad dwa razy… Z uwagi na zbliżony pułap ofert, można uznać ten budżet za mocno niedoszacowany i to jest główny problem tego kontraktu.

Teoretycznie teraz komisja przetargowa przyjrzy się tym propozycjom i oceni je według aż siedmiu kryteriów:

  • cena (60%),
  • okres dodatkowej gwarancji na przedmiot zamówienia (20%),
  • dodatkowa moc silnika (2%),
  • pomieszczenie do wypoczynku dla drugiego kierowcy, wyposażone w łączność pomiędzy pomieszczeniem wypoczynku a miejscem kierującego, ogrzewane oraz klimatyzowane (5%),
  • wyposażenie w elektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania w zależności od bieżącego rozkładu mas i obciążenia poszczególnych osi pojazdu (3%),
  • dodatkowa liczba miejsc siedzących (5%),
  • wyposażenie w przednią szybę ogrzewaną elektrycznie (5%).

Jesteśmy bardzo ciekawi decyzji wojska, a przede wszystkim informacji jak należy rozumieć ten budżet, podzielona na lata 2024 / 2025. Na koniec podajemy link do przetargu: https://portal.smartpzp.pl/2rblog/public/postepowanie?postepowanie=57934186

Komentarze