Deutsche Bahn Regio rozwija flotę autobusów wodorowych. Z CaetanoBus w Friesland
11 grudnia 2025 roku DB Regio poinformowało o uruchomieniu pierwszej floty autobusów wodorowych w północnych Niemczech.
Spółka zależna Weser-Ems-Bus, działająca w strukturach DB Regio Bus Nord, rozpoczęła eksploatację sześciu zeroemisyjnych pojazdów CaetanoBus (z ogniwami paliwowymi Toyota). Projekt wpisuje się w długofalową strategię Deutsche Bahn zakładającą zwiększenie udziału autobusów bezemisyjnych w regionalnym transporcie publicznym. O podobnym zamówieniu od tego zamawiającego pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie trafiły pierwsze autobusy wodorowe DB Regio?
- Jakie parametry techniczne oferują pojazdy CaetanoBus?
- Jak finansowana jest transformacja autobusowej floty DB Regio?
Autobusy wodorowe DB Regio
Kontrakt z Friesland dotyczy obsługi transportu publicznego w północno-zachodnich Niemczech, w kraju związkowym Dolna Saksonia. To obszar o rozproszonej zabudowie, gdzie autobus pozostaje kluczowym środkiem komunikacji dla pasażerów. Weser-Ems-Bus, spółka należąca do DB Regio, wprowadziła tam do regularnej eksploatacji sześć autobusów wodorowych CaetanoBus, rozpoczynając nowy etap modernizacji swojej floty.
Nowe pojazdy są tankowane wodorem na mobilnej stacji zlokalizowanej przy zajezdni operatora w Jever. Tymczasowe rozwiązanie powstało we współpracy z Technologie-Transfer-Zentrum (ttz) Bremerhaven oraz producentem i dostawcą wodoru Lhyfe, co pozwoliło na szybkie uruchomienie autobusów bez czekania na docelową infrastrukturę. Stała, publiczna stacja tankowania wodoru, zarządzana przez firmę Score, ma zostać uruchomiona w 2026 roku na terenie JadeWeserPark w Schortens i będzie obsługiwać zarówno komunikację miejską, jak i transport regionalny.
Parametry techniczne
Autobusy wodorowe CaetanoBus zostały zaprojektowane z myślą o codziennej obsłudze pasażerów w regionalnym transporcie publicznym. Pojazdy są niskopodłogowe i oferują przestrzeń dla wózków inwalidzkich, rowerów oraz wózków dziecięcych. Na pokładzie znalazły się podświetlane przyciski „stop” z oznaczeniami w alfabecie Braille’a, klimatyzacja, bezpłatne Wi-Fi oraz gniazda USB przy każdym siedzeniu. Standardem są także systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring CCTV oraz system wspomagania skrętu.
Od strony technicznej autobusy wyposażono w ogniwa paliwowe Toyota. Na dachu zamontowano zbiorniki mieszczące 37,5 kg wodoru, co pozwala na osiągnięcie zasięgu do 590 kilometrów. Ogniwo paliwowe w sposób ciągły doładowuje baterię trakcyjną, która zasila elektryczny układ napędowy autobusu. Dzięki temu pojazdy łączą zalety napędu bateryjnego i wodorowego, oferując długi zasięg i cichą, bezemisyjną eksploatację.
Finansowanie i europejski kontekst
Wprowadzenie autobusów wodorowych jest pierwszym etapem szerszej transformacji floty Weser-Ems-Bus. W kolejnym kroku w rejonie Ihlow dołączą dwa autobusy bateryjno-elektryczne. Po ich wdrożeniu około 10% floty DB Regio Bus Nord w Dolnej Saksonii, Bremie, Hamburgu i Szlezwiku-Holsztynie będzie stanowić tabor bezemisyjny.
Projekt został wsparty dwoma pakietami finansowania z Federalnego Ministerstwa Transportu o łącznej wartości około 16,5 mln euro, które objęły nie tylko zakup autobusów, ale także rozbudowę zaplecza serwisowego i infrastruktury technicznej. Dodatkowe 450 tys. euro dołożył powiat Friesland, traktując inwestycję jako element regionalnej strategii mobilności. Program realizowany jest w ramach niemieckich i europejskich instrumentów wsparcia, w tym NextGenerationEU oraz krajowego planu odbudowy, zgodnie z zasadami obowiązującymi w Unii Europejskiej, wynikającymi z dyrektywy 2014/24/UE.
Jak podkreśla Arne Schneemann, członek zarządu DB Regio Straße:
„Aktywnie kształtujemy przyszłość mobilności i poważnie traktujemy naszą odpowiedzialność za ochronę klimatu. Nowe autobusy oferują pasażerom wysoki komfort i cichą jazdę, a jednocześnie zwiększają atrakcyjność transportu publicznego w regionie”.
Z kolei Patrick Schnieder, federalny minister transportu, wskazuje, że zeroemisyjne autobusy są podstawą nowoczesnej i przyjaznej dla klimatu komunikacji miejskiej, a wsparcie dla DB Regio Bus Nord przyspiesza realną zmianę struktury flot autobusowych w północnych Niemczech.
Naszym zdaniem
DB Regio konsekwentnie rozszerza wykorzystanie autobusów o alternatywnych napędach, a projekt we Friesland jest kolejnym potwierdzeniem tej strategii. Wcześniejsze zakupy autobusów elektrycznych i pilotażowe wdrożenia technologii zeroemisyjnych pokazują, że przewoźnik buduje kompetencje zarówno po stronie taboru, jak i infrastruktury. Wejście CaetanoBus z technologią wodorową do regularnej eksploatacji to ważny sygnał dla rynku transportu publicznego, szczególnie na obszarach regionalnych, gdzie zasięg i elastyczność autobusu mają kluczowe znaczenie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze