De Lijn stawia na autobusy elektryczne od BYD i Mercedes. Gigantyczna ramówka eCitaro
10 grudnia 2025 roku flamandzki operator De Lijn ogłosił decyzję o przyznaniu nowej umowy ramowej na dostawy elektrycznych autobusów miejskich oraz złożeniu dużych zamówień wykonawczych.
Inwestycja jest możliwa dzięki „turbo” finansowemu 400 mln euro na tabor, uruchomionemu przez flamandzką minister mobilności i robót publicznych Annick De Ridder. Z drugiej strony to policzek dla lokalnego producenta – VDL. O również dużym zamówieniu De Lijn pojazdy klasy II od Iveco pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile e-autobusów obejmuje nowa umowa ramowa De Lijn?
- Kiedy pierwsze pojazdy trafią do ruchu w komunikacji miejskiej?
- Jakie standardy wyposażenia otrzymają pasażerowie i kierowcy?
Elektryfikacja floty De Lijn
De Lijn realizuje konsekwentną strategię pełnej dekarbonizacji transportu publicznego do 2035 roku, co oznacza elektryfikację całej floty liczącej ponad 2 000 autobusów. Spółka zawarła w listopadzie 2025 r. ramówkę z Daimler Buses Belgium na maksymalnie 500 standardowych e-autobusów o łącznej wartości do 303 mln euro, a równolegle potwierdziła zakupy 268 e-autobusów od BYD Europe oraz ponad 80 pojazdów od Daimler Buses.
Ogłoszona decyzja wzmacnia ten kierunek, łącząc skalę zakupów z podnoszeniem jakości usług dla pasażerów komunikacji miejskiej. Daimler Buses Belgium uzyskał najwyższą ocenę spośród wszystkich oferentów. Ramówka przewiduje dostawy do 500 e-autobusów, a pierwsze egzemplarze Mercedes-Benz eCitaro mają pojawić się w eksploatacji od pierwszego kwartału 2027 roku.
Równolegle De Lijn domyka realizację ramówki z 2023 roku z BYD Europe. Zamówienie 268 e-autobusów stanowi trzecią transzę w tym kontrakcie i oznacza, że BYD Europe ostatecznie dostarczy pełne 500 pojazdów objętych wcześniejszą umową. Operator podkreśla, że dotychczasowe doświadczenia operacyjne z już jeżdżącymi autobusami elektrycznymi BYD są pozytywne, co przesądziło o uruchomieniu kolejnego zamówienia. Dostawy BYD B12.b będą realizowane fazami od drugiego kwartału 2027 roku.
Standard wyposażenia
Zarówno e-autobusy BYD Europe, jak i pojazdy Daimler Buses otrzymają charakterystyczne wyposażenie De Lijn, które – jak wskazuje operator – stało się już punktem odniesienia w Europie.
Dyrektor generalna De Lijn, Ann Schoubs, podkreśla: „Zarówno e-autobusy BYD, jak i pojazdy Daimler czy Mercedes otrzymują typowe wyposażenie De Lijn, które stało się już w dużej mierze europejskim standardem. Porty USB i elektryczna rampa dla pasażerów o ograniczonej mobilności są u nas normą od czterech lat. Do tego dochodzi ulepszona kabina kierowcy z w pełni regulowanym, wentylowanym i podgrzewanym fotelem, kamery boczne zamiast lusterek oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa”.
W praktyce oznacza to wyższy komfort dla pasażerów, lepszą dostępność dla osób z niepełnosprawnościami oraz nowoczesne stanowisko pracy dla kierowców autobusów, co ma znaczenie dla jakości i niezawodności komunikacji miejskiej.
Głosy rynku
Flamandzka minister mobilności i robót publicznych Annick De Ridder wskazuje na skalę tegorocznych zakupów:
– „Cieszymy się, że dzięki nowej umowie ramowej De Lijn zapewnia ciągłość swojej operacji zazieleniania floty. Dzięki ‘turbo’ 400 mln euro De Lijn zamawia w tym roku ponad 630 nowych e-autobusów – 290 zamówionych wiosną oraz 268 i ponad 80 teraz – modernizując ofertę i wzmacniając obsługę pasażerów, m.in. poprzez ekrany z informacją o kursach w czasie rzeczywistym”.
Z kolei Steven Somers, CEO Daimler Buses Belgium, podkreśla wspólną ambicję stron:
-„Dzięki innowacyjnej technologii miejskiego autobusu Mercedes-Benz eCitaro, wysokiemu poziomowi komfortu i koncentracji na zrównoważonym rozwoju, Daimler Buses Belgium chętnie wspiera ambicję, którą dzielimy z De Lijn, aby uczynić mobilność i transport publiczny we Flandrii odpornymi na przyszłe wyzwania”.
Również BYD Europe akcentuje technologiczną dojrzałość oferty. Wiceprezes wykonawcza BYD, Stella Li, mówi: „Cieszymy się, że możemy wspierać De Lijn w kolejnym etapie drogi do w pełni bezemisyjnej floty do 2035 roku. Nasze najnowsze BYD B12.b wykorzystują silne zaplecze badawczo-rozwojowe, oferując zaawansowane standardy bezpieczeństwa, wysoką efektywność energetyczną oraz czystą i cichą mobilność elektryczną”.
Naszym zdaniem
De Lijn konsekwentnie realizuje wieloletni plan odnowy floty autobusowej, a tegoroczne decyzje potwierdzają skalę i tempo tej transformacji. Wcześniejsze zakupy e-autobusów oraz rosnące doświadczenie eksploatacyjne operatora sprawiają, że nowe zamówienia u Daimler Buses i BYD Europe są naturalnym krokiem w stronę pełnej elektryfikacji komunikacji miejskiej we Flandrii. Natomiast bark w tej grupie VDL rodzi poważne pytania kondycję pioniera elektromobilności w Holandii.



Komentarze