Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daimler Buses z e-kontraktem pod klucz w Lipsku. Nowe elektrobusy i infrastruktura od A do Z

infobus
29.09.2025 13:01
0 Komentarzy

Regionalbus Leipzig GmbH zlecił firmie Daimler Buses budowę nowego zaplecza dla autobusów elektrycznych, dostawę taboru oraz pełen serwis infrastruktury.

To jeden z najbardziej kompleksowych projektów realizowanych przez producenta autobusów w Niemczech – obejmuje wszystko: od stacji ładowania, przez nowe pojazdy, aż po zarządzanie energią i serwis. O podobnej inwestycji w Hadze informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie powstanie nowe zaplecze dla autobusów elektrycznych Regionalbus Leipzig?
  2. Ile autobusów eCitaro zostało zamówionych w pierwszym etapie?
  3. Jaką pojemność baterii będą mieć nowe autobusy Mercedes-Benz eCitaro?
Regionalbus Leipzig GmbH zlecił firmie Daimler Buses budowę nowego zaplecza dla autobusów elektrycznych
Regionalbus Leipzig GmbH zlecił firmie Daimler Buses budowę nowego zaplecza dla autobusów elektrycznych

Pod klucz

Nowe depo dla elektrobusów powstanie w miejscowości Zwenkau, na południe od Lipska, tuż obok istniejącej zajezdni spalinowej. Będzie to zupełnie nowa infrastruktura „na zielonej łące” – zadaszony obiekt z 11 stanowiskami postojowymi, przystosowany do ładowania 20 autobusów elektrycznych. Zajezdnia będzie wyposażone w własną trafostację, system zarządzania energią, fotowoltaikę, magazyn energii oraz ładowarki CCS2.

Za projekt, wykonanie i serwis odpowiadać będzie Daimler Buses jako generalny wykonawca, we współpracy z firmami Schlender, Consass, ABB i Sinos oraz spółką zależną Daimler Buses Solutions GmbH.

W ramach kontraktu Regionalbus Leipzig zamówił 9 bateryjnych autobusów miejskich eCitaro, które zostaną dostarczone do początku 2027 roku. Zgodnie z podpisaną umową, Daimler Buses będzie świadczyć również serwis Omniplus, obejmujący m.in. hotline 24/7, naprawy, przeglądy, dostawę części zamiennych i kontrole bezpieczeństwa.

Operator z Lipska zabezpieczył sobie również opcję na 18 kolejnych eCitaro i 17 dodatkowych ładowarek, które mogłyby trafić do eksploatacji do połowy 2028 roku. W związku z tym już złożono wniosek o dodatkowe finansowanie. Projekt finansowany jest przez Republikę Federalną Niemiec i Wolny Kraj Saksonia – łączna wartość wsparcia to ok. 3,6 mln euro.

Regionalbus Leipzig GmbH zlecił firmie Daimler Buses budowę nowego zaplecza dla autobusów elektrycznych
Regionalbus Leipzig GmbH zlecił firmie Daimler Buses budowę nowego zaplecza dla autobusów elektrycznych

SmartCharge, CCS2 i magazyn energii

System ładowania w nowym depo będzie oparty na standardzie CCS2, z dziesięcioma stacjami ładowania w pierwszej fazie. Ich moc wynosi średnio 90 kW, z możliwością podniesienia do 150 kW. Każda stacja może obsłużyć cztery autobusy solo lub kombinację z przegubowcem o długości 18 m.

Energia będzie pochodzić z sieci średniego napięcia (20 kV) oraz instalacji PV na dachu, wspieranej przez duży magazyn energii, co pozwoli ograniczyć zużycie w godzinach szczytu i zapewnić stabilność sieci.

Nad wszystkim czuwać będzie system zarządzania obciążeniem Sinos, który zoptymalizuje kolejność i moc ładowania, w zależności od rozkładów jazdy i dostępnych mocy.

Nowe autobusy Mercedes-Benz eCitaro w barwach Regionalbus Leipzig będą miały długość 12 metrów, dwoje drzwi, miejsce dla 76 pasażerów (31 siedzących, 45 stojących) i wyposażenie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Zastosowane technologie obejmują:

  • SmartCharge – system optymalizacji ładowania i żywotności baterii,
  • baterie NMC4 o łącznej pojemności 555 kWh,
  • dwie gniazda ładowania (z prawej strony nad przednią osią i z tyłu po lewej),
  • klimatyzację z filtrem CO₂,
  • asystenta hamowania awaryjnego Preventive Brake Assist 2,
  • fotele Inter Star Eco,
  • 10 portów USB,
  • oraz pełen pakiet informacji pasażerskiej.

Komentarze