Daimler Buses wybuduje od podstaw zajezdnię dla autobusów elektrycznych. W Lüneburgu
Daimler Buses po raz pierwszy kompleksowo zaprojektuje i zbuduje zajezdnię autobusów elektrycznych.
Dnia 27 maja 2025 roku odbyła się symboliczna ceremonia rozpoczęcia budowy nowej elektrobusowej zajezdni w niemieckim Lüneburgu. To pierwszy raz, gdy Daimler Buses, jeden z liderów europejskiej elektromobilności w transporcie zbiorowym, realizuje tak kompleksowe przedsięwzięcie – od projektu po pełne wykonawstwo. Inwestycja w Lüneburgu opiewa na 9,6 mln euro i stanie się wzorcowym obiektem dla elektromobilności w transporcie publicznym.
Rozkład jazdy:
- W jakim niemieckim mieście Daimler Buses buduje swoją pierwszą kompleksową zajezdnię elektrobusową?
- Ile autobusów elektrycznych eCitaro ma dostarczyć Daimler Buses w ramach zamówienia dla Lüneburga?
- Z jakiego rządowego programu finansowana jest inwestycja w zajezdnię i autobusy elektryczne w Lüneburgu?
Daimler Buses jako generalny wykonawca
Zamawiającym jest nowo powołana spółka MOIN Mobilitätsinfrastruktur und -betriebs GmbH Landkreis Lüneburg, będąca własnością powiatu Lüneburg. Od 1 stycznia 2026 roku to właśnie MOIN GmbH przejmie organizację i obsługę całego lokalnego transportu autobusowego – zarówno miejskiego, jak i powiatowego.
Nowa zajezdnia powstaje od podstaw na terenie przemysłowym przy Gebrüder-Heyn-Straße i obejmuje:
- pełne usługi architektoniczne i budowlane (roboty ziemne, konstrukcje, zagospodarowanie zieleni),
- instalacje elektryczne, IT i elektroniczne,
- 20 punktów ładowania plug-in dla e-busów oraz dwie stacje transformatorowe z punktem przełączeniowym,
- warsztat naprawczy dla e-busów, myjnię, budynek biurowo-socjalny i centrum dyspozytorsko-operacyjne,
- instalację fotowoltaiczną, która pokryje znaczną część przyszłego zapotrzebowania energetycznego zajezdni.
Całość inwestycji – zarówno zajezdnia, jak i pojazdy – jest dofinansowana przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu Niemiec (BMDV) ze środków specjalnego funduszu „Climate and Transformation Fund”, w ramach programu wspierania alternatywnych napędów w komunikacji publicznej.
Plus autobusy
W ramach osobnego zamówienia Daimler Buses dostarczy łącznie 20 egzemplarzy bateryjnych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro. Wśród nich znajdą się:
- 12 autobusów solo (eCitaro),
- 8 przegubowych (eCitaro G).
Pierwsza partia – po pięć sztuk każdego typu – trafi do Lüneburga jeszcze do końca 2025 roku, a pozostałe autobusy zostaną dostarczone w 2026 roku. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w:
- dwa miejsca na wózki inwalidzkie,
- MirrorCam,
- kamery 360° lub 270°,
- pełen pakiet nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i asystentów jazdy.
Autobusy solo pomieszczą ok. 80 pasażerów, natomiast przegubowe – do 120. Zasięg wynosi odpowiednio 300–350 km (solo, 5 baterii) i 250–300 km (przegubowe, 7 baterii). Wszystkie będą ładowane w zajezdni z sieci elektrycznej, a konstrukcja pojazdów pozwala w przyszłości na instalację pantografów (kontaktowe szyny dachowe już są zintegrowane).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze