Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daimler Buses wybuduje od podstaw zajezdnię dla autobusów elektrycznych. W Lüneburgu

infobus
03.06.2025 11:01
0 Komentarzy

Daimler Buses po raz pierwszy kompleksowo zaprojektuje i zbuduje zajezdnię autobusów elektrycznych.

Dnia 27 maja 2025 roku odbyła się symboliczna ceremonia rozpoczęcia budowy nowej elektrobusowej zajezdni w niemieckim Lüneburgu. To pierwszy raz, gdy Daimler Buses, jeden z liderów europejskiej elektromobilności w transporcie zbiorowym, realizuje tak kompleksowe przedsięwzięcie – od projektu po pełne wykonawstwo. Inwestycja w Lüneburgu opiewa na 9,6 mln euro i stanie się wzorcowym obiektem dla elektromobilności w transporcie publicznym.

Rozkład jazdy:

  1. W jakim niemieckim mieście Daimler Buses buduje swoją pierwszą kompleksową zajezdnię elektrobusową?
  2. Ile autobusów elektrycznych eCitaro ma dostarczyć Daimler Buses w ramach zamówienia dla Lüneburga?
  3. Z jakiego rządowego programu finansowana jest inwestycja w zajezdnię i autobusy elektryczne w Lüneburgu?
Daimler Buses Solutions. Ceremonia rozpoczęcia budowy nowej zajezdni autobusowej w Lüneburgu dla MOIN GmbH. Przy mównicy: Jens Böther (Starosta Powiatu Lüneburg), w tle: Nikolas Wenzel (Dyrektor Zarządzający MOIN GmbH) oraz Claudia Kalisch (Burmistrz Lüneburga).
Daimler Buses Solutions. Ceremonia rozpoczęcia budowy nowej zajezdni autobusowej w Lüneburgu dla MOIN GmbH. Przy mównicy: Jens Böther (Starosta Powiatu Lüneburg), w tle: Nikolas Wenzel (Dyrektor Zarządzający MOIN GmbH) oraz Claudia Kalisch (Burmistrz Lüneburga).

Daimler Buses jako generalny wykonawca

Zamawiającym jest nowo powołana spółka MOIN Mobilitätsinfrastruktur und -betriebs GmbH Landkreis Lüneburg, będąca własnością powiatu Lüneburg. Od 1 stycznia 2026 roku to właśnie MOIN GmbH przejmie organizację i obsługę całego lokalnego transportu autobusowego – zarówno miejskiego, jak i powiatowego.

Nowa zajezdnia powstaje od podstaw na terenie przemysłowym przy Gebrüder-Heyn-Straße i obejmuje:

  • pełne usługi architektoniczne i budowlane (roboty ziemne, konstrukcje, zagospodarowanie zieleni),
  • instalacje elektryczne, IT i elektroniczne,
  • 20 punktów ładowania plug-in dla e-busów oraz dwie stacje transformatorowe z punktem przełączeniowym,
  • warsztat naprawczy dla e-busów, myjnię, budynek biurowo-socjalny i centrum dyspozytorsko-operacyjne,
  • instalację fotowoltaiczną, która pokryje znaczną część przyszłego zapotrzebowania energetycznego zajezdni.

Całość inwestycji – zarówno zajezdnia, jak i pojazdy – jest dofinansowana przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu Niemiec (BMDV) ze środków specjalnego funduszu „Climate and Transformation Fund”, w ramach programu wspierania alternatywnych napędów w komunikacji publicznej.

Daimler Buses Solutions dla MOIN Lüneburg
Daimler Buses Solutions dla MOIN Lüneburg

Plus autobusy

W ramach osobnego zamówienia Daimler Buses dostarczy łącznie 20 egzemplarzy bateryjnych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro. Wśród nich znajdą się:

  • 12 autobusów solo (eCitaro),
  • 8 przegubowych (eCitaro G).

Pierwsza partia – po pięć sztuk każdego typu – trafi do Lüneburga jeszcze do końca 2025 roku, a pozostałe autobusy zostaną dostarczone w 2026 roku. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w:

  • dwa miejsca na wózki inwalidzkie,
  • MirrorCam,
  • kamery 360° lub 270°,
  • pełen pakiet nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i asystentów jazdy.

Autobusy solo pomieszczą ok. 80 pasażerów, natomiast przegubowe – do 120. Zasięg wynosi odpowiednio 300–350 km (solo, 5 baterii) i 250–300 km (przegubowe, 7 baterii). Wszystkie będą ładowane w zajezdni z sieci elektrycznej, a konstrukcja pojazdów pozwala w przyszłości na instalację pantografów (kontaktowe szyny dachowe już są zintegrowane).

**Od lewej: Jens Böther – członek Rady Powiatu, Nikolas Wenzel – dyrektor zarządzający MOIN, Claudia Kalisch – burmistrz Lüneburga, Alex Meier – kierownik zajezdni, Nils Richert – przedstawiciel Daimler Buses.**
Od lewej: Jens Böther – członek Rady Powiatu, Nikolas Wenzel – dyrektor zarządzający MOIN, Claudia Kalisch – burmistrz Lüneburga, Alex Meier – kierownik zajezdni, Nils Richert – przedstawiciel Daimler Buses.

Komentarze