Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daimler Buses pracuje nad elektrycznymi autokarami

infobus
26.12.2022 15:03
0 Komentarzy

Od końca tej dekady Daimler Buses zamierza oferować w pełni elektryczne autokary pod markami Mercedes-Benz i Setra. W tym celu, Daimler Buses połączył siły z renomowanymi instytutami badawczymi i ekspertami z branży, tworząc projekt zelektryfikowanego autokaru – w skrócie ELCH.

Projekt uzyskał finansowanie przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Działań na rzecz Klimatu Niemiec.

Problematyczny autokar elektryczny

Autobusy miejskie z całkowicie elektrycznym napędem, takie jak Mercedes-Benz eCitaro, to już znajomy widok na ulicach wielu niemieckich i europejskich miast. Autokary z napędem elektrycznym to inna historia. Ich rozwój jest o wiele trudniejszy, ponieważ zanim dojdzie do produkcji elektrycznych autokarów trzeba pokonać wiele przeszkód. Wymagania dotyczące transportu na duże odległości, elastyczność użytkowania, ładowanie akumulatorów w ruchu, duża ładowność oraz wymagana przestrzeń dla pasażerów i bagażu są nieodzowne, a po części sprzeczne z ideą autokaru elektrycznego. Żadnemu producentowi autobusów/autokarów nie udało się jeszcze opracować autokaru zasilanego bateryjnie, który zapewniałby praktyczne zasięgi oraz dostępność w szerokim zakresie warunków eksploatacji.

Cel – testowy e-autokar

Celem projektu Electric Coach (w skrócie ELCH) – jest opracowanie w ciągu najbliższych 4 lat modułowego układu napędowego oraz dwóch bezemisyjnych i praktycznych pojazdów demonstracyjnych. Następnie mają być przetestowane w rzeczywistych warunkach eksploatacji.

Modułowy układ napędowy pod kątem zużycia energii, zasięgu, osiągów i żywotności baterii zostanie zbadany w fazie koncepcyjnej w ramach projektu pilotażowego. Uwzględnione zostaną synergie z komponentami z działu samochodów ciężarowych „Daimler Truck”.

W drugim etapie do wyników zostaną włączone takie czynniki, jak koszty ogólne, wpływ na środowisko i możliwa integracja z istniejącymi koncepcjami operacyjnymi przedsiębiorstw autobusowych/autokarowych. Na podstawie oceny koncepcji opracowane zostaną następnie dwa prototypowe układy napędowe, które zostaną zintegrowane z pojazdami demonstracyjnymi. Umożliwi to ich testowanie w rzeczywistych warunkach eksploatacji.

Wnioski z budowy pojazdów demonstracyjnych będą stanowić podstawę do planowania efektywnych kosztowo procesów produkcji i montażu autokarów z napędem elektrycznym. To, w połączeniu z modułowym podejściem do produktu, umożliwi szybkie uruchomienie produkcji.

Partnerzy projektu

Daimler Buses jest koordynatorem projektu finansowanego ze środków publicznych. Partnerami projektu są Karlsruhe Institute for Technology KIT (ITIV), Uniwersytet w Mannheim (MISES), Uniwersytet Techniczny w Kaiserslautern (iMAD) oraz operator Flix SE ze swoimi zielonymi autokarami dalekobieżnymi Flix.

Flix SE wniesie do projektu swoje wyjątkowe kompetencje w zakresie planowania i kontrolowania największej na świecie sieci autokarów dalekobieżnych. Ma to na celu zapewnienie, że w przyszłości dostępne będą jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska alternatywy dla autobusów dalekobieżnych, które spełnią wymagania techniczne przewoźników. Eksploatacja obecnej floty pojazdów będzie zatem stanowić podstawę danych do wyprowadzenia reprezentatywnych cykli jazdy dla tras długodystansowych. Flix oceni charakterystykę operacyjną projektowanych rozwiązań na wczesnym etapie. Oznacza to, że w połowie projektu będzie można dokonać oceny wykonalności przejścia na autokary elektryczne zasilane akumulatorami. Flix będzie również zaangażowany w testowanie pojazdów demonstracyjnych w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Firma Flix określiła wykorzystanie napędów alternatywnych jako ważną część swojej strategii na rzecz dalszej redukcji emisji CO2. W związku z tym firma jest bardzo zainteresowana autokarami, które można wykorzystać w bardzo trudnych warunkach operacyjnych typowych dla Flix.

Komentarze