Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy autobusy mogą jeździć szybciej?

infobus
20.06.2016 13:16
0 Komentarzy

Takie pytanie zadał poseł Jacek Wilk (Kukiz`15) Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa. Poseł chce, aby zwiększono dopuszczalną prędkość dla autobusów – zarówno w terenie zabudowanym, jak i niezabudowanym. Oto pełna treść poselskiej interpelacji:

-?SzanownyPanie Ministrze, w obecnej chwili na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowymautobusy obowiązuje w terenie zabudowanym ograniczenie prędkości do 50 km/h lub60 km/h w nocy. Ponadto autobusów nie obowiązuje podwyższenie prędkości, przezco nawet na ulicach takich jak Aleje Jerozolimskie, Trasa Siekierkowska wWarszawie czy ulica Opolska w Krakowie, mimo parametrów zbliżonych do drogiekspresowej, autobusy obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Przepis tenjednak przez większość kierowców nie jest respektowany i również w rozkładachjazdy, będących załącznikiem do zezwoleń wydawanych przez właściwy urządśrednia prędkość techniczna jest wyższa niż obowiązująca na danej ulicy.

Drugąkwestią jaką chciałbym poruszyć jest ograniczenie prędkości w terenieniezabudowanym. W obecnej chwili jest to prędkość 70 km/h.

Nowoczesne autobusywyposażone są w systemy bezpieczeństwa takie jak ABS, ESP ponadto dodatkowysystem hamowania jakim jest retarder powoduje, że autobusy bezpiecznie mogąporuszać się z wyższą prędkością. Warto również zwrócić uwagę iż w krajachsąsiednich takich jak Słowacja i Czechy obowiązującym dla autobusówograniczeniem prędkości w terenie niezabudowanym jest 90 km/h. Również w krajuuchodzącym za wzór jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego i transportzrównoważony jakim jest Dania, prędkość ta wynosi 80 km/h. Należy równieżzwrócić uwagę iż zbyt restrykcyjne ograniczenia prędkości powodują spadekkonkurencyjności transportu zbiorowego wobec transportu indywidualnego którymoże poruszać się szybciej.

W związku ztym zwracam się z prośbą o odpowiedź na powyższe pytania:

1. Czyistnieją możliwości prawne objęcia podwyższeniami prędkości w tereniezabudowanym również autobusów, oraz czy rozważana jest taka zmiana?

2. Czyrozważane jest podwyższenie dopuszczalnej prędkości dla autobusów w terenieniezabudowanym??

Co myślicieo pomyśle posła Wilka?

Komentarze