Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cztery oferty na wodorowy autobus dla Lublina: Arthur Bus, Autosan, Solaris i PAK-PCE

infobus
06.06.2022 11:26
0 Komentarzy

6 czerwca Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie otworzył oferty w przetargu na zakup autobusu na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Jak pokazuje liczba złożonych propozycji – warto było poczekać z finalizacją tego zamówienia, bo dzisiaj zamawiający otrzymał aż cztery oferty. To pokazuje ogromne zainteresowanie tą technologią w naszym kraju i bardzo dobrze rokuje pod kątem innych przetargów, które z dofinansowaniem z Zielonego Transportu Publicznego przygotowuje m.in. Chełm, GZM, Rybnik i Wałbrzych.

ZA CO PUNKTY?

O ogłoszeniu przetargu, jak i o jego warunkach formalnych pisaliśmy już w InfoBusie. ZTM w Lublinie wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), gwarancji na ogniwo paliwowe oraz baterie trakcyjne bez limitu kilometrów (20%), warunków technicznych (15%), ekologii (5%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, ZTM Lublin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • jeden centralny silnik trakcyjny napędzający most napędowy – 20 pkt,
  • sposób sterowania układem klimatyzacji, w którym zastosowano wydajną pompę ciepła oraz CO2 jako czynnik chłodniczy – 10 pkt,
  • elektryczny układ napędowy z falownikiem trakcyjnym zbudowanym z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC), charakteryzujący się niższym zużyciem energii w stosunku do klasycznych rozwiązań opartych o technologię IGBT – 20 pkt,
  • największa, punktowana przez zamawiającego pojemność energetyczna nominalną baterii trakcyjnej – co najmniej 45 KWh – 20 pkt,
  • kład do neutralizacji patogenów chorobotwórczych (wirusów, grzybów, bakterii, itp.) – 5 pkt, całkowita liczba miejsc pasażerskich minimum 85 – 20 pkt,
  • system ogniw fotowoltaicznych o konstrukcji zalecanej przez zamawiającego – 5 pkt.

Cztery oferty

Teraz na te wymagania nakładamy złożone 6 czerwca oferty, które złożyły firmy:

  • PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina z autobusem NesoBus na sumę 3.799.000,00 PLN brutto / 3.088.617 PLN netto.

Z kolei kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 5.427.409,22 PLN brutto, czyli wszystkie oferty mieszczą się spokojnie w budżecie, a przy ewentualnym wyborze najtańszej (od Arthur Bus) ZTM zaoszczędzi prawie 2 mln zł. CZekay teraz z niecierpliwością na decyzję komisji przetargowej.

Lubelski wodorowiec

Przypomnijmy, że pierwszy autobus wodorowy w Lublinie ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Ma on posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. ZTM wymaga, aby autobus posiadał jest jeden centralny silnik, napędzający most napędowy lub 2 silniki trakcyjne o identycznych parametrach zabudowane w portalowej osi napędowej. Źródłem energii do napędu trakcyjnego muszą być wodorowe ogniwa paliwowe współpracujące z bateriami litowo – jonowymi. Zbiorniki do magazynowania wodoru mają być zamontowane na dachu pojazdu. Autobus musi mieć system odzysku energii podczas hamowania pojazdu.

ZTM zadbał o bezpieczną pracę kierowców. Kabina ma być zabudowana, wyprowadzona do pierwszego skrzydła drzwi przednich, tzn. tworząca przestrzeń, która jest dostępna wyłącznie dla kierowcy, oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby pierwsze skrzydło drzwi przednich pozwalało na wejście wyłącznie do przestrzeni kabiny kierowcy. Konstrukcja kabiny powinna oddzielać przedział kierowcy od przestrzeni pasażerskiej w sposób ograniczający do minimum wymianę powietrza pomiędzy kabiną, a przedziałem pasażerskim. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 3 podwójne, podświetlane porty USB (typ A), umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.

Autobus będzie wyposażony w 4 kontrastowe tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym), posiadające układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego. Informację pasażerską uzupełni tablica informacyjna wewnętrzna (monitor LCD o przekątnej minimum 38 cali), przeznaczona do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.

Dostawa pojazdów ma nastąpić w terminie nie wcześniej niż 9 miesięcy i nie później niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Komentarze