Cztery oferty na 160 trolejbusów dla Budapesztu. Ikarus z Yutongiem
W kwietniu budapesztańska spółka Budapesti Közlekedési Központ Zrt. otworzyła cztery oferty w przetargu na dostawę do 160 trolejbusów.
Kontrakt obejmuje zarówno pojazdy standardowe MAXI, jak i przegubowe MEGA. Dodajmy, że faworytem do tego zamówienia było konsorcjum Solaris-Škoda, które ostatnio dostarczyło do BKK 48 sztuk pojazdów Trollino 18. Niestety, teraz obie firmy wystartowały w stolicy Węgier jako konkurenci. O tym gigantycznym, węgierskim zamówieniu na trolejbusy pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Chiński sojusz
Kiedy europejskie firmy nie potrafią się ze sobą dogadać, zupełnie inna sytuacja panuje wśród chiński producentów. Czego właśnie dowód mamy w Budapeszcie, gdzie Ikarus i Yutong połączyły siły, aby ubiegać się o ten rekordowy kontrakt na zakup trolejbusów. Jeśli wygrają, będą to tego typu pojazdy marki Yutong dostarczone do Europy. Ostatnio Chińczycy zrealizowali podobne zamówienie na „autobusy na szelkach” w Meksyku – na prawie 130 trolejbusów pojedynczych i przegubowych. Pojazdy takie operują również w Armenii czy Kazachstanie.
Z kolei dla Ikarusa (mocno współpracującego z chińskim CRRC) jest to szansa na wejście w nowy segment węgierskiego rynku, a przede wszystkim zablokowanie europejskich konkurentów.
-„Jesteśmy dumni ze współpracy z firmą Yutong, największym na świecie producentem autobusów elektrycznych i jesteśmy pewni, że nasze wspólne wysiłki doprowadzą do pomyślnej realizacji projektu. Choć Ikarus ma bogatą historię produkcji trolejbusów na Węgrzech, warunki przetarg BKK wymagał międzynarodowego partnera posiadającego niezbędne moce produkcyjne trolejbusów, a Yutong chętnie przyjął prośbę o partnerstwo. Współpraca z Yutong wzmacnia nasze zaangażowanie w zaspokajanie potrzeb rynku i dostarczanie naszym klientom doskonałych rozwiązań” – przekazał Ikarus na swoje stronie.
Przypomnijmy, że realizację tego zamówienia zaplanowano na lata 2025-2027. Wszystkie pojazdy mają mieć dodatkowy napęd bateryjny.
Cztery oferty
Według nieoficjalnych doniesień węgierskiego serwisu magyarbusz.info, w przetargu BKK swoje trolejbusowe oferty złożyły cztery firmy:
- Ikarus & Yutong,
- Solaris (najprawdopodobniej z Medcom),
- Škoda Electric z SOR Libchavy
- Turecka firma Bozankaya.
Kontrakt obejmuje zarówno pojazdy standardowe MAXI, jak i przegubowe MEGA. Dodajmy, że faworytem do tego zamówienia było konsorcjum Solaris-Škoda, które ostatnio dostarczyło do BKK 48 sztuk pojazdów Trollino 18. Pierwszy przegubowy przybył do Budapesztu we wrześniu 2022 roku, a wszystkie stopniowo wchodziły do służby do lata 2023 roku.
Niestety, teraz obie te firmy wystartowały w stolicy Węgier jako konkurenci, co daje wyjątkowe szanse dla innych firm na wejście na budapesztański rynek. Gdzie dwóch się bije…
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze