Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Częstochowa stawia na nowe autobusy

infobus
03.01.2014 20:10
0 Komentarzy

MPK w Częstochowie ogłosiło przetarg na zakup 7 szt. fabrycznie nowych, 12-metrowych niskopodłogowych autobusów miejskich. Zastosowane kryteria dają szanse właściwe wszystkim producentom, a szacunkowa wartość kontraktu to 9 004 222,50 PLN netto. Przewoźnik chce kupić pojazdy klasy MAXI o pojemności pasażerskiej minimum 90 osób (w tym od 25 do 28 na miejscach siedzących). Autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację (i będą to pierwsze egzemplarze z takim wyposażeniem we flocie przewoźnika), monitoring oraz pełen system informacji pasażerskiej. Sprawny przepływ pasażerów ma zapewnić troje drzwi w układzie 2-2-2. W systemie napędowym ma być zastosowana 6-cylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności od 6,5 l do 10 l i mocy minimum 180,5 kW. Co ciekawe w SIWZ nigdzie nie ma wymogu spełnienia normy Euro 6, także producenci mający jeszcze możliwość rejestracji pojazdów z silnikami Euro 5, mogą zaoferować w Częstochowie egzemplarze z niższą normą. Silnik ma współpracować z 4- lub 5-biegową automatyczną skrzynią wyposażoną m.in. w funkcję NBS (automatyczne przełączanie na bieg jałowy po zatrzymaniu autobusu) oraz elektronikę sterującą w zależności od topografii terenu, przyśpieszenia oraz obciążenia autobusu. W komorze silnikowej ma być zastosowany także automatyczny system gaszenia pożaru. Warto również wspomnieć, że w układzie zawieszenia MPK preferuje przednią oś sztywną, a nie niezależną.

Mercedes-Benz Citaro w barwach MPK Częstochowa;fot. MPK CzęstochowaSolaris Urbino 12 w barwach MPK Częstochowa;fot. MPK Częstochowa
Częstochowska spółka zastosowała w przetargowej specyfikacji następujące kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty:
1. Cena –60%
2. Parametry techniczne i eksploatacyjne –25%
3. Ekologia –15%.
Poza niską ceną startujący w przetargu producenci mogą zyskać najwięcej punktów oferując:
– brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zamkniętych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia w całym okresie eksploatacji;
– silniki o pojemności w zakresie 6,5 l –7,49 l;
– automatyczny dozownik oleju do silnika;
– dzieloną przednią szybę;
– sztywną oś przednią;
– oraz 8 i więcej siedzeń pasażerskich dostępnych z poziomu niskiej podłogi (maksymalnie może być ich 15) przy założeniu, że tzw. „półtorówki”traktowane są jako siedzenia pojedyncze.
Kolejne punkty można zdobyć dzięki niskiemu zużyciu paliwa oraz emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów, które będą przyznawane przez komisję przetargową na podstawie przedstawionych wyników SORT.
MAN EL 283 w barwach MPK Częstochowa;fot. MPK Częstochowa
Aktualnie MPK Częstochowa dysponuje flotą ok. 135 autobusów, z których najwięcej (53 szt.) reprezentuje markę Mercedes-Benz. Jednocześnie są to najmłodsze pojazdy we flocie przewoźnika, które wzmocniły tabor firmy w latach 2006 –2010. To 35 szt. niskopodłogowych Citaro, 11 szt. niskopodłogowych przegubowców Citaro G oraz 8 szt. średniopodłogowych przegubowców Conecto G. Zostały one zakupione jako pojazdy fabrycznie nowe, natomiast w zeszłym roku –po raz pierwszy od wielu lat –firma zdecydował się nabyć pięć używanych autobusów MAN EL 283 (w wersji trzydrzwiowej z 2006 r.) Kolejne marki najliczniej reprezentowane we flocie częstochowskiej spółki to Ikarus (50 szt.), wspomniany MAN (22) i Solaris (9). Kto tym razem przedstawi najkorzystniejszą ofertę i dostarczy nowe autobusy dla Częstochowy? O tym przekonamy się najwcześniej 11 lutego, kiedy MPK zaplanowało otwarcie ofert. Jeżeli wszystko pójdzie bez problemów to najnowsze pojazdy pojawią się w Częstochowie na wakacje.

Komentarze