Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeskie Budziejowice mają nowe trolejbusy Škoda-SOR. Rekordowy kontrakt z historią w tle

infobus
10.04.2025 07:01
0 Komentarzy

8 kwietnia 2025 roku w Czeskich Budziejowicach odbyła się uroczysta prezentacja 14 nowoczesnych trolejbusów Škoda-SOR 33Tr, które trafiły do lokalnego operatora – Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB).

Pojazdy zostały wyprodukowane przez Škoda Group i stanowią pierwszą partię z większego zamówienia obejmującego 35 trolejbusów, które mają zostać dostarczone do połowy 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów Škoda 33Tr zostało zaprezentowanych w Czeskich Budziejowicach 8 kwietnia 2025 roku?
  2. Jaka jest wartość całkowita kontraktu na dostawę trolejbusów i jaka jego część pochodzi z funduszy UE?
  3. W jaki sposób nowe trolejbusy zostały symbolicznie spersonalizowane?
Pierwsze 14 trolejbusów Skoda 33Tr oficjalnie przekazane. Zielona rewolucja w południowych Czechach nabiera tempa
Pierwsze 14 trolejbusów Skoda 33Tr oficjalnie przekazane. Zielona rewolucja w południowych Czechach nabiera tempa / fot. Skoda

Rekordowa inwestycja

Całkowita wartość kontraktu to niemal 700 milionów CZK, z czego blisko 397 milionów CZK pochodzi z funduszy Unii Europejskiej w ramach IROP i ITI Aglomeracji Czeskobudziejowickiej. To największa inwestycja w historię transportu publicznego miasta i krok milowy w kierunku pełnej transformacji floty.

Nowe trolejbusy mają zastąpić wysłużone modele Škoda 15Tr i 15TrM z lat 1990–2003. Po zakończeniu dostaw ponad 80% floty miejskiej będą stanowiły pojazdy bateryjne, co zwiększy elastyczność operacyjną i umożliwi obsługę tras również bez sieci trakcyjnej.

Pojazdy Škoda 33Tr to 18-metrowe przegubowe trolejbusy z napędem trakcyjnym oraz dodatkowymi bateriami o zasięgu do 12 km, które umożliwiają pracę na odcinkach bez sieci. Trolejbusy mieszczą do 115 pasażerów, z czego 42 na miejscach siedzących, i są w pełni niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz rodziców z wózkami.

Wyposażenie obejmuje nowoczesny system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ogrzewanie, pokładową diagnostykę zdalną i system zbierania danych. Za napęd odpowiada silnik asynchroniczny ŠKODA Electric o mocy 250 kW. W okresie zimowym zastosowany będzie również system automatycznego odladzania sieci trakcyjnej.

Pierwsze 14 trolejbusów Skoda 33Tr oficjalnie przekazane. Zielona rewolucja w południowych Czechach nabiera tempa / fot. Skoda
Pierwsze 14 trolejbusów Skoda 33Tr oficjalnie przekazane. Zielona rewolucja w południowych Czechach nabiera tempa / fot. Skoda

Historyczne tło

Nowe pojazdy nie tylko unowocześniają flotę – stają się także mobilnym hołdem dla lokalnej historii. Każdy z 14 trolejbusów otrzymał imię, które nawiązuje do ważnych postaci z dziejów Czeskich Budziejowic. Wśród nich m.in.:

  • Přemysl – na cześć założyciela miasta, króla Přemysla Otakara II.
  • Adalbert – według imienia słynnego kupca i przemysłowca Adalberta Lanny.
  • Marta – dla Marty Kubišovej, wokalistki i działaczki, której dziadek prowadził tramwaj w mieście.
  • Andy, Vladimír i Ondrášek – imiona trolejbusów nadane ku pamięci pracowników DPMCB oraz ich bliskich, którzy odeszli, pozostawiając po sobie ślad.

Ta symboliczna personalizacja taboru podkreśla społeczne zakorzenienie transportu publicznego w lokalnej tożsamości.

Jak zaznaczył Slavoj Dolejš, prezes DPMCB, nowe trolejbusy zapewnią w pełni bezbarierowy dostęp do całej miejskiej komunikacji – pasażerowie na wózkach nie będą już musieli sprawdzać dostępności danego kursu. Dodatkowo, dzięki rekuperacji, pojazdy zużywają mniej energii, co obniża koszty eksploatacji.

„Trolejbusy z bateriami to dziś najlepsze rozwiązanie dla miast, które chcą ograniczyć emisje, zapewniając jednocześnie stabilność i ciągłość przewozów. W przeciwieństwie do elektrobusów, nie wymagają przestojów na ładowanie, co jest nadal dużym wyzwaniem w eksploatacji” – podkreślił Dolejš.

Dzięki współpracy z Škoda Electric, miasto kontynuuje 30-letnią tradycję budowania efektywnego, ekologicznego i elastycznego systemu komunikacji zbiorowej. Kolejne 21 trolejbusów Škoda 33Tr trafi do Czeskich Budziejowic do połowy 2026 roku. Miasto umacnia swoją pozycję jednego z liderów transformacji transportu publicznego w Czechach – z troską o klimat, historię i codzienny komfort pasażerów.

Pierwsze 14 trolejbusów Skoda 33Tr oficjalnie przekazane. Zielona rewolucja w południowych Czechach nabiera tempa / fot. Skoda
Pierwsze 14 trolejbusów Skoda 33Tr oficjalnie przekazane. Zielona rewolucja w południowych Czechach nabiera tempa / fot. Skoda

Komentarze