Czesi zwiększą flotę kolejowych autobusów ČD Bus. O 92 pojazdy z HVO
ČD Bus, czeski przewoźnik autobusowy należący do grupy České dráhy, przygotowuje się do największego jak dotąd rozwoju floty.
Czeskie autobusy kolejowe powstały jako odpowiedź Českých dráh na rosnące ceny usług transportu zastępczego. Przejęcie firmy Vydos Bus i jej przemianowanie na ČD Bus pozwoliło na uniezależnienie się od zewnętrznych podwykonawców i ustabilizowanie rynku.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów ČD Bus planuje kupić w 2025 i 2026 roku łącznie?
- Jakim paliwem będą zasilane wszystkie nowe autobusy ČD Bus?
- Jakie trzy nowe lokalizacje operacyjne ČD Bus mają zostać uruchomione jeszcze w 2025 roku?
Do zadań specjalnych
ČD Bus powstał w 2022 roku jako odpowiedź Českých dráh na rosnące ceny usług transportu zastępczego. Przejęcie firmy Vydos Bus i jej przemianowanie na ČD Bus pozwoliło na uniezależnienie się od zewnętrznych podwykonawców i ustabilizowanie rynku. Jak teraz poinformował prezes spółki, Adam Svojanovský, w nadchodzących miesiącach ogłoszony zostanie przetarg na 61 nowych autobusów, a w kolejnym roku planowane jest zamówienie dodatkowych 31 pojazdów. Nowe autobusy będą stanowiły odpowiedź na potrzeby wynikające zarówno z rozwoju operacyjnego firmy, jak i konieczności wymiany najstarszych pojazdów, które niebawem osiągną graniczny wiek eksploatacji.
-„Po przejęciu rynek się uspokoił – już nikt nie żąda kilkuset koron za kilometr,” – zaznaczył Svojanovský.
Dziś spółka dysponuje ok. 100 autobusami, a docelowa flota ma liczyć 150 pojazdów. Obsługują one przede wszystkim zastępczą komunikację autobusową w czasie planowanych remontów torów oraz nieprzewidzianych awarii. Priorytetem jest zapewnienie elastyczności i gotowości operacyjnej w dowolnym regionie kraju
Jak tłumaczy prezes spółki, kluczowa w transporcie zastępczym jest zwrotność i możliwość szybkiego reagowania na zmienne warunki. Dlatego nowe pojazdy mają być niskopodłogowe lub typu low-entry, co ułatwi dostęp osobom z ograniczoną mobilnością. Standardem stanie się także klimatyzacja, liczniki pasażerów i inne elementy poprawiające jakość podróży.
Co ciekawe, wszystkie autobusy będą zasilane biopaliwem HVO (hydrotreated vegetable oil), czyli odnawialnym paliwem produkowanym z przetworzonych olejów roślinnych. Aby zapewnić sprawne tankowanie nawet w miejscach odległych od głównych baz, ČD Bus podpisał porozumienie z firmą Čeprem, które zakłada uruchomienie mobilnych punktów tankowania.
Rozszerzenie sieci
Równolegle z rozbudową taboru, ČD Bus rozwija również swoją sieć operacyjną. Obecnie firma działa w trzech lokalizacjach: Vyškov, Pilzno i Hradec Králové.
Jeszcze w 2025 roku planowane jest uruchomienie kolejnych punktów w Šumperku, Veselí nad Lužnicí oraz w regionie środkowoczeskim.
Jak widać – ČD Bus konsekwentnie buduje swoją pozycję na rynku czeskiego transportu autobusowego jako wyspecjalizowany operator zastępczy dla České dráhy. Przyjęta strategia zakłada modernizację taboru, wykorzystanie ekologicznego paliwa oraz elastyczne dostosowywanie się do potrzeb kolei. W obliczu rosnącej roli transportu zrównoważonego i wyzwań operacyjnych, działania ČD Bus mogą stać się wzorem dla innych przewoźników kolejowych w Europie – na przykład w Polsce – poszukujących skutecznych i niezależnych rozwiązań komunikacyjnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze