Czesi też wchodzą w autobusy wodorowe. Ale ze strategią na poziomie województwa
Zlínský kraj w Czechach planuje wdrożyć autobusy z napędem wodorowym do publicznego transportu od 2030 roku. i zaczyna od stacji
Nowa strategia zakłada stopniowe wprowadzanie ekologicznych pojazdów, które będą wykorzystywały zielony wodór produkowany lokalnie z odnawialnych źródeł energii. Kluczowym elementem tego planu jest budowa infrastruktury wodorowej, która umożliwi funkcjonowanie nowej floty.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy Zlínský kraj planuje wprowadzić autobusy wodorowe do transportu publicznego?
- Gdzie powstanie pierwsza publiczna stacja tankowania wodoru w regionie?
- Ile autobusów wodorowych planuje początkowo wdrożyć samorząd Zlínskiego Kraju?
Lokalna produkcja
Spółka Solar Global, działająca w Napajedlach, już w 2023 roku uruchomiła pierwszy w Czechach przemysłowy elektrolizer do produkcji zielonego wodoru. W kwietniu 2025 roku ogłoszono rozpoczęcie komercyjnego wytwarzania wodoru, który powstaje dzięki energii słonecznej i wiatrowej. Elektrolyzer o mocy 230 kW produkuje rocznie do 8 ton wodoru klasy 5.0, co wystarcza na pokonanie ok. 80.000 km przez autobus wodorowy.
Kolejnym krokiem będzie budowa publicznej stacji tankowania wodoru w Napajedlach. Inwestycja, szacowana na 50 milionów koron czeskich, ma być w 85% finansowana z dotacji Ministerstwa Transportu. Planowane są również kolejne stacje w Starém Městě i Popovicach.
Zlínský kraj podpisał deklarację współpracy z firmami Solar Global i PKV BUILD, której celem jest wdrożenie wodorowych autobusów i rozwój infrastruktury wspierającej ich eksploatację. Samorząd planuje początkowo uruchomić 8–10 autobusów wodorowych, a ich liczba zależeć będzie od dostępności stacji tankowania.
Nowe autobusy mają stanowić uzupełnienie floty liczącej obecnie około 300 pojazdów. Decyzje dotyczące konkretnych tras i warunków technicznych będą częścią przetargu na operatorów transportu publicznego na lata 2030–2040.
Argumenty za wodorem
Radek Doležel, wicehetman odpowiedzialny za transport, podkreśla, że wodór ma przewagę nad elektrycznością w postaci szybszego tankowania i prostszej infrastruktury. Władze regionu widzą w tym szansę na poprawę jakości transportu i zmniejszenie emisji CO₂.
Choć niektórzy lokalni politycy mają wątpliwości co do opłacalności wodorowych inwestycji, samorząd kontynuuje analizy kosztów operacyjnych i możliwości finansowania. Wyniki tych prac będą kluczowe przy formułowaniu wymagań w przyszłych przetargach na operatorów.
Projekt Zlínskiego Kraju to jedno z pierwszych tego typu przedsięwzięć w Czechach, łączące produkcję zielonego wodoru z jego wykorzystaniem w publicznym transporcie. Budowa stacji tankowania i rozwój floty wodorowej to elementy długofalowej strategii, mającej na celu ograniczenie emisji i unowocześnienie regionalnych usług komunikacyjnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze