Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z Gazelą BIS? MIB odpowiada

infobus
14.10.2016 11:47
0 Komentarzy

Posłanka Nowoczesnej, EwaLieder pytała Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa o przyszłość programuGazela BIS. Prezentujemy odpwiedź, jakiej udzielono parlamentarzystce.

„Szanowny Panie Marszałku,

Odnosząc się do pytań zawartych w interpelacji posłanki Ewy Liederz 5 września br., sygn. K8INT5786, w sprawie „finansowania inwestycji związanychz ekologicznym transportem zbiorowym”, przedstawiam, co następuje.

Ad. 1 Kiedy zostanie uruchomiony nabór programu Gazela BIS?

Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowegoNarodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „Poprawa jakościpowietrza Część 3) Gazela BIS – Niskoemisyjny zbiorowy publiczny transportmiejski” zostanie uruchomiony w przypadku zidentyfikowania wystarczającegozainteresowania Programem po stronie potencjalnych beneficjentów orazpozytywnego zakończenia trwającej obecnie w NFOŚiGW weryfikacji Programu. Wocenie NFOŚiGW w chwili obecnej podjęcie decyzji w kwestii rozpoczęcia naborunie znajduje jeszcze uzasadnienia.

Ad. 2. Dlaczego nadal nie zostały podjęte decyzje w sprawiekontynuowania programu Gazela BIS?

NFOŚiGW sukcesywnie ? od początku roku 2016 ? dokonuje przegląduprogramów priorytetowych, będących aktualnie w jego ofercie. Z uwagi na fakt,iż w ramach programu Gazela BIS nie ogłoszono wcześniej naborów, w związku zczym nie ma też ewentualnych zobowiązań wynikających z faktu uruchomieniaProgramu, ewaluacja Programu zastała przesunięta w czasie, a priorytet nadanoocenie innych programów. Nie oznacza to, że wsparcie w ramach Programu niezostanie uruchomione. Stosowne decyzje zostaną przez Zarząd NFOŚiGW podjęte wzależności od zidentyfikowanego zainteresowania Programem oraz wyników weryfikacjimożliwości osiągnięcia celów Programu w aktualnym kształcie.

Ad. 3. Na czym polega weryfikacja programu i kiedy zostanieogłoszony wynik weryfikacji?

Weryfikacja Programu polega na określeniu aktualnych potrzebrynkowych w kontekście niskoemisyjnego transportu publicznego. NFOŚiGW dokonujena bieżąco analizy celowości interwencji w zakresie niskoemisyjnego transportumiejskiego, weryfikuje źródła finansowania Programu, budżet, planowane doosiągnięcia cele (w tym ekologiczne wskaźniki osiągnięcia celu) oraz pozostałewarunki udzielenia dofinansowania, w tym: możliwą do zaoferowania formę dofinansowania,jej intensywność, warunki dofinansowania oraz rodzaj przedsięwzięćprzewidzianych do wsparcia. Prace te mają na celu kompleksowy przegląd Programui, jeżeli będą to uzasadniać wyniki przeglądu, ewentualne przedstawienie nowejoferty wsparcia w zakresie niskoemisyjnego transportu, która z jednej stronybędzie atrakcyjna dla potencjalnych odbiorców, z drugiej zaś będzie wpisywaćsię w aktualną strategię NFOŚiGW oraz możliwości finansowe tej instytucji.

Należy przy tym mieć na uwadze, że doświadczenia z realizacji programupriorytetowego pn. „System zielonych inwestycji (GIS ? Green Investment Scheme)Część 7) GAZELA ? Niskoemisyjny transport miejski”, który byt efektemwykonania postanowień umowy sprzedaży jednostek przyznanej emisji (AAU) zRządem Hiszpanii, pokazują, iż zaproponowanie nawet bardzo atrakcyjnej formy dofinansowaniaw postaci dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych nie jest gwarancją pełnej realizacjizałożeń programu. W praktyce w przypadku ww. programu okazało się, iż na rynku europejskimbrak jest wystarczającej ilości producentów taboru w postaci nowych autobusów hybrydowychzasilanych gazem CNG, których zakupowi program był w głównej mierze poświęcony.

W efekcie, umowa zawarta z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacjiw Częstochowie Sp. z o.o. na realizację przedsięwzięcia pn. „Zakup i dostawaniskoemisyjnych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej świadczonej przezMPK w Częstochowie” o koszcie całkowitym 65 850 000,00 zł oraz kwociedofinansowania 65 850 000,00 zł została zrealizowana pod względem rzeczowym, jednakwystąpiły problemy z realizacją projektu w zakresie ekologicznym (z uwagi napewne błędy projektowe oraz niewielkie doświadczanie producentów w produkcjitego typu jednostek).

W przypadku drugiej umowy zawartej w ramach przedmiotowegoprogramu, tj. z Gminą Miasto Gdynia na realizację przedsięwzięcia pn.”Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery dzięki zakupowi autobusówhybrydowych zasilanych gazem CNG na potrzeby świadczenia transportu publicznegow Gdyni” o koszcie całkowitym 15 012 300,00 zł oraz kwocie dofinansowania 15012 300,00 zł przedsięwzięcie nie zostało rozpoczęte. Beneficjent pomimotrzykrotnego przeprowadzenia procedury przetargowej nie zdołał wyłonić dostawcyautobusów. Wobec powyższych faktów wydaje się naturalne, iż przedprzystąpieniem do realizacji kolejnego programu NFOŚiGW powinien dokonać jegopogłębionej analizy w celu uniknięcia podobnych problemów w fazie wdrażania.”

Komentarze