Co punktuje MZK Puławy w przetargu na 6 autobusów elektrycznych? Analiza SWZ
Tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach powiększy się o sześć autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI.
Zamówienie jest dofinansowane z programu: „Zielony Transport Publiczny”. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. A jak punktuje zamawiający wykonawców? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie są cztery główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy elektryczne dla MZK Puławy?
- Jakie kluczowe rozwiązania techniczne są premiowane w przetargu przez zamawiającego?
- Który producent autobusów elektrycznych wydaje się mieć największe szanse na wygraną w przetargu MZK Puławy?
Punktacja producentów
Przewoźnik postawił na cztery kryteria oceny ofert: cenę (60%), rozwiązania techniczne (20%), gwarancję (10%), termin realizacji zamówienia (10%).
W przypadku parametrów technicznych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii – aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy, całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- magazyn energii wykonany w technologii LFP – litowo-żelazowo-fosforanowej – 10 pkt,
- zużycie energii elektrycznej – poniżej 0,7 kWh/1km – 20 pkt,
- zasięg na jednym ładowaniu – ponad 500 km – 20 pkt,
- maksymalna moc ładowania za pomocą gniazda CCS Type2 – co najmniej 120 kW – 10 pkt,
- zastosowanie systemu ochrony przeciwpożarowej w przestrzeni magazynu energii – 20 pkt,
- liczba miejsc siedzących – co najmniej 35 – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
MZK zamawia autobusy o długości od 11,5 do 12,5 m i wysokości o 3,2 do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny mieć możliwość przewozu minimum 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2.
Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy min. 160 kW. Układ napędowy będzie posiadał funkcję odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania baterii trakcyjnych lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Z kolei baterie trakcyjne mają mieć pojemność w przedziale od 350 kWh do 600 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) w warunkach komunikacji miejskiej przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 350 km. Baterie będą ładowane przez złącze plug-in.
Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w kabinę typu zamkniętego. Dostęp do kabiny prowadzącego pojazd odbywać się ma wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk. Mają być wyposażone w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Będą to fotele przeznaczone do stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim tablice kierunkowe zewnętrzne, w kolorze białym. Z kolei wewnątrz znajdą się trzy tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy, automatycznie generujące treści w oparciu o dane z autokomputera.
Preferencje zamawiającego
MZK Puławy zdecydowanie obrało kierunek na konkretne rozwiązania. Premie za kataforezę, baterie LFP, czy duży zasięg charakteryzują jednego dużego gracza. Jest nim MAN. Oczywiście nie wyklucza to pozostałych producentów z przetargu, ale musieliby zdecydowanie pokonać MAN-a w pozostałych kryteriach – a więc ceny, terminu dostawy i gwarancji. Naszym zdaniem jest to możliwe, dlatego spodziewamy się więcej niż jednej oferty. Kto dołączy do MAN-a (o ile ten złoży ofertę)? Dowiemy się w dniu 7 marca, podczas otwarcia ofert.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-24c33c19-6f99-4f04-8d86-e91131e1e3d2
Komentarze