Co autobusy elektryczne „lubią” najbardziej? Zimowe testy w Finlandii. eIntouro właśnie je przeszedł
Daimler Buses poinformował o zakończeniu serii wymagających testów zimowych swojego najnowszego elektrycznego autobusu międzymiastowego – Mercedes-Benz eIntouro.
Próby przeprowadzono w fińskim Rovaniemi, czyli na Kole Podbiegunowym, gdzie pojazdy zmierzyły się z ekstremalnymi warunkami atmosferycznymi: śniegiem, lodem, silnym wiatrem i temperaturami sięgającymi -30°C. Zamówienia na Mercedes-Benz eIntouro będą przyjmowane od I kwartału 2025 roku, a światowa premiera modelu odbędzie się podczas targów Busworld Europe 2025. O jego prapremierze w Berlinie pisaliśmy w TransInfo wczesnej.
Rozkład jazdy:
- Gdzie przeprowadzono zimowe testy Mercedesa eIntouro?
- Jaką maksymalną pojemność baterii ma eIntouro i jaki zasięg może osiągnąć?
- Jakie systemy bezpieczeństwa znalazły się na pokładzie eIntouro?
Nowy rodział
Mercedes-Benz eIntouro to pierwszy elektryczny autobus międzymiastowy w gamie Daimler Buses. Producent postawił sobie za cel, aby pojazd dorównywał – a nawet przewyższał – swoje spalinowe odpowiedniki pod względem niezawodności i wydajności, niezależnie od warunków pogodowych. Dlatego testy w Finlandii miały kluczowe znaczenie w procesie przygotowań do produkcji seryjnej.
W ramach testów sprawdzano kluczowe elementy pojazdu: zarządzanie energią, zdolność ładowania, pracę układu napędowego i systemu hamulcowego w warunkach niskich temperatur. Inżynierowie monitorowali m.in. uruchamianie pojazdu „na zimno”, wydajność ładowania baterii w mrozie oraz działanie układów zabezpieczających baterie i napęd przed skutkami zimowej aury. Testy objęły również zarządzanie termiczne, odpowiadające za optymalizację temperatury zarówno baterii i napędu, jak i wnętrza pasażerskiego oraz stanowiska kierowcy.
Pojazd pomyślnie zaliczył również długodystansowy test drogowy. Pojazdy przejechały trasę o długości 3.000 km z niemieckiego Neu-Ulm do Finlandii, korzystając wyłącznie z publicznych stacji ładowania. Szybkie ładowanie baterii pozwoliło na krótkie postoje i sprawne pokonanie całej trasy. Po dotarciu do Rovaniemi przeszły serię prób na nawierzchniach o zróżnicowanej przyczepności, gdzie testowano m.in. działanie systemów ESP i ASR oraz systemów wspomagających kierowcę.
Martin Teigeler, szef działu inżynierii produktów Daimler Buses, podkreślił: -„Nasze szeroko zakrojone testy w ekstremalnych warunkach zimowych potwierdziły, że eIntouro jest w pełni gotowy do pracy nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. To dowód, że elektromobilność sprawdzi się także w transporcie międzymiastowym.”
Elektromobilność w każdych warunkach
Mercedes-Benz eIntouro to pojazd oparty konstrukcyjnie na sprawdzonym modelu spalinowym Intouro, jednak wyposażony w całkowicie elektryczny napęd. Oferowany będzie w dwóch długościach: 12,18 m (eIntouro) i 13,09 m (eIntouro M). W zależności od wersji dostępna będzie konfiguracja siedzeń od 50 do maksymalnie 63 miejsc.
Pojazd wyróżnia się zastosowaniem wydajnych baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych) o łącznej pojemności do 414 kWh, co w optymalnych warunkach umożliwia przejechanie nawet 500 km bez doładowania. Napęd stanowi centralny silnik elektryczny Cetrax o mocy ciągłej 320 kW, współpracujący z 3-biegową skrzynią automatyczną i mostem napędowym Mercedes-Benz RO 440. Co ważne, nowa architektura elektroniki umożliwia zdalne aktualizacje oprogramowania „over-the-air”, bez konieczności wizyty w serwisie.
Pod względem bezpieczeństwa eIntouro wyznacza nowe standardy. Wyposażono go m.in. w system awaryjnego hamowania Active Brake Assist 6, który wykrywa pieszych i rowerzystów, system monitorowania martwego pola Sideguard Assist 2 oraz system Frontguard Assist, który ostrzega kierowcę o przeszkodach przy ruszaniu. W standardzie znalazł się także inteligentny asystent rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania ciśnienia w oponach i system Attention Assist. Opcjonalnie dostępny jest system kamer 360°.
Dzięki eIntouro Daimler Buses otwiera nowy rozdział w historii elektromobilności międzymiastowej, dostarczając przewoźnikom „podwójnego pracownika” – pojazdu, który sprawdzi się zarówno na trasach szkolnych i regionalnych, jak i w ruchu turystycznym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze