Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co autobusy elektryczne „lubią” najbardziej? Zimowe testy w Finlandii. eIntouro właśnie je przeszedł

infobus
06.03.2025 11:07
0 Komentarzy

Daimler Buses poinformował o zakończeniu serii wymagających testów zimowych swojego najnowszego elektrycznego autobusu międzymiastowego – Mercedes-Benz eIntouro.

Próby przeprowadzono w fińskim Rovaniemi, czyli na Kole Podbiegunowym, gdzie pojazdy zmierzyły się z ekstremalnymi warunkami atmosferycznymi: śniegiem, lodem, silnym wiatrem i temperaturami sięgającymi -30°C. Zamówienia na Mercedes-Benz eIntouro będą przyjmowane od I kwartału 2025 roku, a światowa premiera modelu odbędzie się podczas targów Busworld Europe 2025. O jego prapremierze w Berlinie pisaliśmy w TransInfo wczesnej.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie przeprowadzono zimowe testy Mercedesa eIntouro?
  2. Jaką maksymalną pojemność baterii ma eIntouro i jaki zasięg może osiągnąć?
  3. Jakie systemy bezpieczeństwa znalazły się na pokładzie eIntouro?
Mercedes-Benz eIntouro - testy zimowe w Finlandii
Mercedes-Benz eIntouro – testy zimowe w Finlandii

Nowy rodział

Mercedes-Benz eIntouro to pierwszy elektryczny autobus międzymiastowy w gamie Daimler Buses. Producent postawił sobie za cel, aby pojazd dorównywał – a nawet przewyższał – swoje spalinowe odpowiedniki pod względem niezawodności i wydajności, niezależnie od warunków pogodowych. Dlatego testy w Finlandii miały kluczowe znaczenie w procesie przygotowań do produkcji seryjnej.

W ramach testów sprawdzano kluczowe elementy pojazdu: zarządzanie energią, zdolność ładowania, pracę układu napędowego i systemu hamulcowego w warunkach niskich temperatur. Inżynierowie monitorowali m.in. uruchamianie pojazdu „na zimno”, wydajność ładowania baterii w mrozie oraz działanie układów zabezpieczających baterie i napęd przed skutkami zimowej aury. Testy objęły również zarządzanie termiczne, odpowiadające za optymalizację temperatury zarówno baterii i napędu, jak i wnętrza pasażerskiego oraz stanowiska kierowcy.

Pojazd pomyślnie zaliczył również długodystansowy test drogowy. Pojazdy przejechały trasę o długości 3.000 km z niemieckiego Neu-Ulm do Finlandii, korzystając wyłącznie z publicznych stacji ładowania. Szybkie ładowanie baterii pozwoliło na krótkie postoje i sprawne pokonanie całej trasy. Po dotarciu do Rovaniemi przeszły serię prób na nawierzchniach o zróżnicowanej przyczepności, gdzie testowano m.in. działanie systemów ESP i ASR oraz systemów wspomagających kierowcę.

Martin Teigeler, szef działu inżynierii produktów Daimler Buses, podkreślił: -„Nasze szeroko zakrojone testy w ekstremalnych warunkach zimowych potwierdziły, że eIntouro jest w pełni gotowy do pracy nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. To dowód, że elektromobilność sprawdzi się także w transporcie międzymiastowym.”

Mercedes-Benz eIntouro - testy zimowe w Finlandii
Mercedes-Benz eIntouro – testy zimowe w Finlandii

Elektromobilność w każdych warunkach

Mercedes-Benz eIntouro to pojazd oparty konstrukcyjnie na sprawdzonym modelu spalinowym Intouro, jednak wyposażony w całkowicie elektryczny napęd. Oferowany będzie w dwóch długościach: 12,18 m (eIntouro) i 13,09 m (eIntouro M). W zależności od wersji dostępna będzie konfiguracja siedzeń od 50 do maksymalnie 63 miejsc.

Pojazd wyróżnia się zastosowaniem wydajnych baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych) o łącznej pojemności do 414 kWh, co w optymalnych warunkach umożliwia przejechanie nawet 500 km bez doładowania. Napęd stanowi centralny silnik elektryczny Cetrax o mocy ciągłej 320 kW, współpracujący z 3-biegową skrzynią automatyczną i mostem napędowym Mercedes-Benz RO 440. Co ważne, nowa architektura elektroniki umożliwia zdalne aktualizacje oprogramowania „over-the-air”, bez konieczności wizyty w serwisie.

Pod względem bezpieczeństwa eIntouro wyznacza nowe standardy. Wyposażono go m.in. w system awaryjnego hamowania Active Brake Assist 6, który wykrywa pieszych i rowerzystów, system monitorowania martwego pola Sideguard Assist 2 oraz system Frontguard Assist, który ostrzega kierowcę o przeszkodach przy ruszaniu. W standardzie znalazł się także inteligentny asystent rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania ciśnienia w oponach i system Attention Assist. Opcjonalnie dostępny jest system kamer 360°.

Dzięki eIntouro Daimler Buses otwiera nowy rozdział w historii elektromobilności międzymiastowej, dostarczając przewoźnikom „podwójnego pracownika” – pojazdu, który sprawdzi się zarówno na trasach szkolnych i regionalnych, jak i w ruchu turystycznym.

Mercedes-Benz eIntouro - testy zimowe w Finlandii
Mercedes-Benz eIntouro – testy zimowe w Finlandii

Komentarze