Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ciekawe otwarcie ofert w ZKM Zawiercie na autobusy elektryczne. SOR z nową taktyką

infobus
21.10.2025 09:08
0 Komentarzy

20 października 2025 roku poznaliśmy oferty w przetargu ogłoszonym przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu na dostawę czterech nowych elektrobusów.

To drugie podejście do realizacji inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych elektrobusów planuje zakupić Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu w obecnym przetargu?
  2. Który producent złożył najwięcej ofert i w ilu częściach przetargu jego propozycje mieszczą się w budżecie?
  3. Jakie było jedyne kryterium oceny ofert w tym postępowaniu?
Elektrobusowy kwartet dla ZKM Zawiercie – wraca czeski gracz
Elektrobusowy kwartet dla ZKM Zawiercie – wraca czeski gracz

Zaczynamy od MINI

Przedmiotem postępowania był zakup czterech fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych autobusów elektrycznych – każdy innego typu: MINI (do 8 m), MINI (do 9 m), MIDI (do 11 m) i MAXI (do 13 m). Wszystkie pojazdy mają być w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej LED/LCD oraz gniazda do ładowania przez plug-in (dla mniejszych pojazdów) lub pantograf (dla większych). ZKM oczekuje, że elektrobusy przejadą minimum 250–300 km na jednym ładowaniu. Kluczowe było także spełnienie wymogów niepalności materiałów oraz zastosowanie zamkniętej kabiny kierowcy z ergonomicznym wyposażeniem.

W części pierwszej, obejmującej autobus MINI do 8 m, wpłynęły dwie oferty:

  • SOR LIBCHAVY zaproponował pojazd za 2.039.000 PLN netto za EBN 7,5;
  • Z kolei MMI Sp. z o.o. zaoferował autobus (prawdopodobnie na bazie Iveco e-Daily) w cenie 2.841.300 PLN brutto / 2.310.000 PLN netto.

Budżet dla tej części zamówienia wynosił 1.107.000 PLN, więc żadna z ofert się w nim nie mieści.

W części drugiej, na autobus MINI do 9 m, sytuacja była podobna – dwie oferty, ale tym razem zmienił się duet graczy:

  • Kinetik Sp. z o.o. na 2.563.197 PLN brutto / 2.083.900 PLN netto za model Karsan e-ATAK;
  • SOR LIBCHAVY ponownie utrzymał cenę 2.039.000 PLN netto, co daje identyczną cenę jednostkową netto – prawdopodobnie za EBN 9,5.

Budżet zamawiającego w tej części to 2.337.000 PLN brutto, więc oferta SOR mieści się w limicie, a propozycja Kinetika lekko go przekracza.

Elektrobusowy kwartet dla ZKM Zawiercie – wraca czeski gracz
Elektrobusowy kwartet dla ZKM Zawiercie – wraca czeski gracz

Zmiana kategorii

W części trzeciej, obejmującej autobus MIDI, jedyną ofertę złożył

  • SOR LIBCHAVY, utrzymując stawkę 2.079.000 PLN netto (za . Budżet w tej części wynosi 2.706.000 PLN brutto, więc oferta mieści się w założeniach finansowych zamawiającego.

Analogicznie w części czwartej, dotyczącej autobusu MAXI, jedynym oferentem był również SOR LIBCHAVY, oferując pojazd za 2.079.000 PLN brutto, co daje tę samą jednostkową cenę netto. Tymczasem kwota przewidziana na realizację zamówienia w tej części wynosi 2.952.000 PLN brutto, a więc także znacznie powyżej oferowanej ceny.

Jak widać czeski gracz zastosował ciekawą taktykę i uśrednił ceny we wszystkich kategoriach. Niezłe zagranie. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

Cena – 100%

Elektrobusowy kwartet dla ZKM Zawiercie – wraca czeski gracz
Elektrobusowy kwartet dla ZKM Zawiercie – wraca czeski gracz

Jakie autobusy?

ZKM Zawiercie nie zastosował żadnych kryteriów pozacenowych, co sprawia, że w każdej z części zwycięży oferta z najniższą ceną brutto. W świetle otwartych ofert, w trzech z czterech części zamówienia to SOR LIBCHAVY z Czech jest najbliżej sukcesu – zarówno jako jedyny oferent, jak i dzięki cenom mieszczącym się w dostępnych budżetach. Problemem może okazać się część pierwsza – tam żadna z ofert nie mieści się w limicie 1.107.000 PLN.

Zgodnie z dokumentacją przetargową, zamawiający wymaga, aby wszystkie pojazdy były fabrycznie nowe, wykonane z materiałów o właściwościach niepalnych, posiadały homologację EWG oraz spełniały wymogi komfortu i bezpieczeństwa, takie jak klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, wygodne tapicerowane siedzenia, zamknięta kabina kierowcy z okienkiem do kontaktu z pasażerami, ładowarki USB oraz elektroniczne tablice informacyjne. Pojazdy mają być dostarczone zgodnie z harmonogramem realizacji projektu współfinansowanego z Funduszy Europejskich.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie:
👉 https://zkm-zawiercie.logintrade.net/zapytania_email,210328,8cfbf78c21313e30dbcb81d4a44fcb2e.html

Komentarze