Chorwacja chce cyfrowego poboru opłat za autostrady. Co to oznacza dla autobusów?
Chorwacja rusza z pracami nad nowym, w pełni cyfrowym systemem poboru opłat drogowych, który zrewolucjonizuje przejazdy po autostradach w tym kraju.
Docelowo, do listopada 2026 roku, wszystkie bramki wjazdowe i wyjazdowe mają zniknąć, a opłaty będą naliczane wyłącznie w sposób elektroniczny – bez zatrzymywania pojazdów. Nowe rozwiązanie ma kluczowe znaczenie także dla autobusów dalekobieżnych i turystycznych – szczególnie tych z rejestracjami zagranicznymi.
Rozkład jazdy:
Czesko-słowackie konsorcjum
Projekt zostanie oficjalnie uruchomiony w listopadzie br. o czym poinformowały m.in. chorwackie media Index.hr i Croatia Week. Odcinek testowy obejmuje autostradę A3 pomiędzy Popovačą i Novską. System będzie wprowadzany stopniowo, aż obejmie całą sieć zarządzaną przez Hrvatske autoceste.
Nowy system bazuje na modelu MLFF – Multi-Lane Free Flow, czyli swobodnym przejeździe przez punkty pomiarowe bez fizycznych barier. Kierowcy będą mogli:
- korzystać z urządzeń ENC (elektroniczny pobór opłat) – jak dotychczas,
- lub zarejestrować pojazd w systemie ESNC, który automatycznie rozpozna tablicę rejestracyjną i pobierze należność po przejeździe.
Znikają więc wszystkie formy płatności gotówkowej lub kartowej – liczyć się będą wyłącznie identyfikatory elektroniczne i cyfrowe rejestracje. Realizacją systemu zajmuje się konsorcjum SkyToll (Słowacja) + TollNet (Czechy), które podpisało umowę wdrożeniową już we wrześniu 2024 roku.

Autobusy w nowym systemie
Nowe rozwiązanie ma kluczowe znaczenie także dla autobusów dalekobieżnych i turystycznych – szczególnie tych z rejestracjami zagranicznymi.
Po pierwsze, brak zatrzymań na bramkach przełoży się na płynniejszy przejazd i krótszy czas przejazdu, co w sezonie turystycznym może być znaczącym ułatwieniem. Chorwacja należy do najczęściej odwiedzanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej – a dla przewoźników z Polski to popularny kierunek wakacyjny.
Po drugie, wszystkie autobusy – zarówno chorwackie, jak i zagraniczne – będą musiały zostać włączone do nowego systemu. Oznacza to obowiązek:
- zakupu urządzenia ENC, lub
- rejestracji pojazdu i tablic rejestracyjnych w systemie ESNC.
Brak takiej rejestracji może skutkować automatycznym nałożeniem kary – dotyczy to również autokarów turystycznych czy autobusów liniowych spoza Chorwacji.
Autobusy będą klasyfikowane w systemie opłat według kategorii pojazdu – dlatego przewoźnicy powinni zweryfikować, jak ich tabor zostanie zakwalifikowany w nowym systemie taryfowym. Różnice w opłatach mogą dotyczyć np. liczby osi, długości pojazdu, czy przeznaczenia (przewóz turystyczny vs liniowy). Informacje te mają się pojawić w dokumentach towarzyszących ESNC bliżej daty wdrożenia ogólnokrajowego systemu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze