Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chełm z umową na 26 autobusów wodorowych NeosBus. Najwięcej w Polsce

infobus
18.03.2024 17:03
0 Komentarzy

18 marca firma PAK-PCE podpisała w Chełmie umowę na dostawę 26 autobusów NesoBus zasilanych wodorem.

Komplet wodorowców z fabryki w Świdniku wyjedzie na ulice już w przyszłym roku. Już wiemy, że pojazdy zostaną pomalowane oczywiście w miejskich barwach. Dodajmy, że to największy jednorazowy zakup pojazdów wodorowych w Polsce i jednocześnie największe zamówienie NesoBus, który wyprzedził Poznań (25 sztuk) i Wałbrzych (20 plus 25 w opcji). O pojazdach dla CLA pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

chełmskie wymagania

18 marca firma PAK-PCE podpisała w Chełmie umowę na dostawę 26 autobusów NesoBus napędzanych paliwem wodorowym.  To efekt wyboru komisji przetargowej z 28 grudnia, kiedy miasto rozstrzygnęło przetarg na dostawę 26 szt. autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Zwycięzcą została ogłoszona firma PAK-PCE. , a w przegranym polu zostały firmy Arthur Bus i Solarisa. Dodajmy, że jest to jedno z największych zamówień na wodorowce w Polsce, które miało dofinansowanie z I edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.

Przypomnijmy, że miasto preferowało następujące rozwiązania techniczne dla autobusów wodorowych:

  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia gwarantującymi wymagany okres trwałości co najmniej 144 miesiące – profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 – 7 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 3 pkt,
  • zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 – do 7 kg – 10 pkt,
Chełm z umową na 26 autobusów NeosBus. Najwięcej w Polsce
Chełm z umową na 26 autobusów NeosBus. Najwięcej w Polsce / fot. UM Chełm

TRZY OFERTY

20 listopada swoje propozycje złożyły w Chełmie trzy firmy:

  • PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, Konin z ceną 96.995.340,00 PLN brutto / 78.858.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt NesoBus na poziomie 3.033.000 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące
  • Konsorcjum firm: Arthur Bus i partner: Bus Motor LCC, Kijów z ceną 101.573.160,00 PLN brutto / 82.579.804,87 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Arthur Bus H2 Zero na poziomie 3.176.146,34 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące
  • Solaris Bus & Coach z ceną 126.631.781,64 PLN brutto / 102.952.667,47 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 hydrogen na poziomie 3.959.717,97 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała:  Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 60 miesięcy.

Z kolei budżet miasta na nowe wodorowce wynosił 111.806.464,00 PLN brutto, czyli mieścił się w nim zarówno oferta PAK PCE, jak i Arthur Bus.

W wyniku oceny ofert przez komisję przetargową, zwycięzcą okazał się PAK-PCE, uzyskując komplet 100 pkt, czyli tak jak przewidywaliśmy.

Chełm z umową na 26 autobusów NeosBus. Najwięcej w Polsce / fot. UM Chełm
Chełm z umową na 26 autobusów NeosBus. Najwięcej w Polsce / fot. UM Chełm

CHEŁMSKIE AUTOBUSY

26 autobusów wodorowych da Chełma ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 2-2-2. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Pojazdy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy co najmniej 150 kW. Autobusy muszą być wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych. Ogniwo to musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Układ napędowy będzie posiadał również funkcję odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Oprócz tego, bilans energetyczny mają poprawić również ogniwa fotowoltaiczne, umieszczone na dachu pojazdu. Z kolei magazyny energii mają zapewnić gotowość przejechania autobusu do 20 km bez ładowania. Baterie będą ładowane poprzez złącze plug-in.

Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego, wyprowadzona do pierwszego skrzydła pierwszych drzwi. Ma być wyposażona m. in. w gniazdo USB, radio z MP3. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, profilowanych. Pokrycie siedzeń stanowić ma wykładzina odporna na ścieranie i zabrudzenia oraz niepalna. System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody SMD, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie ekranu LCD o wielkości ekranu minimum 37 cali. Tablica ma pokazywać przebieg trasy w formie poziomej linii. Warto zwrócić uwagę na wyposażeniem dodatkowe nowych autobusów. Mowa tu o systemie zliczania pasażerów, systemie lokalizacji pojazdu oraz systemie kontroli trzeźwości kierowców.

Na koniec, podajemy link do rozstrzygniętego przetargu: https://umchelm.ezamawiajacy.pl/pn/umchelm/demand/notice/public/105594/details?folder=0002&

Komentarze