Chełm z kompletem NesoBusów. Flota CLA niemal w pełni wodorowa. W odwodzie Solarisy
Miasto Chełm oficjalnie kończy realizację jednego z największych w Polsce projektów wodorowej komunikacji miejskiej.
Do końca października 2025 roku Chełmskie Linie Autobusowe (CLA) dysponować będą kompletem 26 autobusów wodorowych marki NesoBus, co oznacza, że miejski tabor autobusowy będzie w zdecydowanej większości zeroemisyjny.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych NesoBus trafi do Chełma do końca października 2025 roku?
- Skąd pochodzi wodór wykorzystywany do tankowania tych pojazdów?
- Z jakiego źródła miasto Chełm uzyskało dofinansowanie na realizację projektu?
Nowy etap komunikacji w Chełmie
Dostawy 26 autobusów NesoBus realizowane są na mocy umowy podpisanej pomiędzy miastem a Grupą Polsat Plus / ZE PAK (spółką PAK-PCE). Pierwszych 5 sztuk dotarło do Chełma w maju 2025 r., a obecnie – według stanu na połowę października – w mieście znajduje się już 19 pojazdów. Pozostałe 7 sztuk ma dotrzeć najpóźniej do 22 października. Całość dostaw ma być zrealizowana do końca miesiąca.
– Odbiór autobusów zbliża się do końca, a sam tabor będzie w pełni wodorowy – poinformował na początku października prezydent Jakub Banaszek.
Pojazdy tankowane będą wodorem produkowanym w elektrolizerze w Koninie, a zaopatrzenie odbywać się będzie przez mobilną stację wodorową zlokalizowaną przy ul. Chemicznej w Chełmie. Energię dla stacji zapewnia PAK-Volt S.A.
Specyfikacja techniczna
NesoBus to produkowany w Świdniku, 12-metrowy, niskopodłogowy autobus miejski z napędem wodorowym. Jego ogniwo paliwowe generuje prąd, który zasila silnik elektryczny. Zasięg pojazdu wynosi około 450 km, a pełne tankowanie wodoru trwa ok. 15 minut. Autobusy wyposażone są m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, oraz system zliczania pasażerów.
W początkowej fazie eksploatacji – jak przyznaje kierownictwo CLA – pojawiły się pojedyncze awarie i problemy techniczne, jednak dziś, po kilku miesiącach doświadczeń, autobusy funkcjonują już bez zakłóceń. Serwis i wsparcie techniczne zapewnia dostawca pojazdów oraz firma obsługująca stację tankowania wodoru.
Cały projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którego Chełm pozyskał ponad 100 mln zł dotacji. To jedno z największych przedsięwzięć tego typu w Polsce.
Nowe NesoBusy stopniowo zastępują wysłużone pojazdy marki Mercedes. CLA wycofało już z eksploatacji ponad 20 takich pojazdów, a kolejnych 9 ma zostać sprzedanych w najbliższych tygodniach. Po zakończeniu procesu wymiany taboru, komunikacja miejska w Chełmie będzie się opierać na 26 autobusach wodorowych oraz 6 pojazdach marki Solaris, które pozostają w eksploatacji (4-letnie autobusy, nadal objęte gwarancją).
Warto przypomnieć, że od czterech lat w Chełmie funkcjonuje bezpłatna komunikacja miejska, co – jak podkreśla prezydent Banaszek – przynosi realne oszczędności mieszkańcom (ok. 1 500 zł rocznie na osobę) i znacząco zwiększyło popularność transportu publicznego w mieście – o 50% względem stanu sprzed reformy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok












Komentarze