Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chełm z kompletem NesoBusów. Flota CLA niemal w pełni wodorowa. W odwodzie Solarisy

infobus
17.10.2025 19:03
0 Komentarzy

Miasto Chełm oficjalnie kończy realizację jednego z największych w Polsce projektów wodorowej komunikacji miejskiej.

Do końca października 2025 roku Chełmskie Linie Autobusowe (CLA) dysponować będą kompletem 26 autobusów wodorowych marki NesoBus, co oznacza, że miejski tabor autobusowy będzie w zdecydowanej większości zeroemisyjny.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych NesoBus trafi do Chełma do końca października 2025 roku?
  2. Skąd pochodzi wodór wykorzystywany do tankowania tych pojazdów?
  3. Z jakiego źródła miasto Chełm uzyskało dofinansowanie na realizację projektu?
Chełm z kompletem NesoBusów. Flota CLA niemal w pełni wodorowa
Chełmskie Linei Autobusowe z kompletem NesoBusów. Flota CLA niemal w pełni wodorowa / fot. UM Chełm

Nowy etap komunikacji w Chełmie

Dostawy 26 autobusów NesoBus realizowane są na mocy umowy podpisanej pomiędzy miastem a Grupą Polsat Plus / ZE PAK (spółką PAK-PCE). Pierwszych 5 sztuk dotarło do Chełma w maju 2025 r., a obecnie – według stanu na połowę października – w mieście znajduje się już 19 pojazdów. Pozostałe 7 sztuk ma dotrzeć najpóźniej do 22 października. Całość dostaw ma być zrealizowana do końca miesiąca.

– Odbiór autobusów zbliża się do końca, a sam tabor będzie w pełni wodorowy – poinformował na początku października prezydent Jakub Banaszek.

Pojazdy tankowane będą wodorem produkowanym w elektrolizerze w Koninie, a zaopatrzenie odbywać się będzie przez mobilną stację wodorową zlokalizowaną przy ul. Chemicznej w Chełmie. Energię dla stacji zapewnia PAK-Volt S.A.

Specyfikacja techniczna

NesoBus to produkowany w Świdniku, 12-metrowy, niskopodłogowy autobus miejski z napędem wodorowym. Jego ogniwo paliwowe generuje prąd, który zasila silnik elektryczny. Zasięg pojazdu wynosi około 450 km, a pełne tankowanie wodoru trwa ok. 15 minut. Autobusy wyposażone są m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, oraz system zliczania pasażerów.

W początkowej fazie eksploatacji – jak przyznaje kierownictwo CLA – pojawiły się pojedyncze awarie i problemy techniczne, jednak dziś, po kilku miesiącach doświadczeń, autobusy funkcjonują już bez zakłóceń. Serwis i wsparcie techniczne zapewnia dostawca pojazdów oraz firma obsługująca stację tankowania wodoru.

Cały projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którego Chełm pozyskał ponad 100 mln zł dotacji. To jedno z największych przedsięwzięć tego typu w Polsce.

Nowe NesoBusy stopniowo zastępują wysłużone pojazdy marki Mercedes. CLA wycofało już z eksploatacji ponad 20 takich pojazdów, a kolejnych 9 ma zostać sprzedanych w najbliższych tygodniach. Po zakończeniu procesu wymiany taboru, komunikacja miejska w Chełmie będzie się opierać na 26 autobusach wodorowych oraz 6 pojazdach marki Solaris, które pozostają w eksploatacji (4-letnie autobusy, nadal objęte gwarancją).

Warto przypomnieć, że od czterech lat w Chełmie funkcjonuje bezpłatna komunikacja miejska, co – jak podkreśla prezydent Banaszek – przynosi realne oszczędności mieszkańcom (ok. 1 500 zł rocznie na osobę) i znacząco zwiększyło popularność transportu publicznego w mieście – o 50% względem stanu sprzed reformy.

Chełmskie Linei Autobusowe z kompletem NesoBusów. Flota CLA niemal w pełni wodorowa / fot. UM Chełm
Chełmskie Linei Autobusowe z kompletem NesoBusów. Flota CLA niemal w pełni wodorowa / fot. UM Chełm

Komentarze